Ännu en fråga om kedjesmörjning!

Folkezx9r skrev:
2120191 Man SMÖRJER inte en o-ringskedja ! Hur ska man kunna det ? Det sitter ju o-ringar på varje pinne som kapslar in fettet som smörjer.
Det enda du gör är just det du skriver...Hindrar smuts ifrån att fastna ! Tränga in kan det omöjligt göra....
Det enda du "smörjer" är rullarna och sen sidorna , så inte kedjan rostar. Varför ska man ha skvättolja till det ??

Tror INTE att en kedja håller längre med olja än med vax. Det som är det största slitaget på ett drivpaket är att folk ofta spänner kedjan för mkt. Det resulterar i att man kröker pinnarna , så att kedjan inte kan leda sig riktigt på alla länkar o du får fenomenet att kedjan är "olika lång" när du snurrar på hjulet. O det har ingenting alls med smörjning att göra ! :fakta

All smuts/sand/etc som fastnar i kedjan sliter ju en hel del. Har man ett vax stannar ju en större del av den smutsen kvar på kedjan och fungerar kanske lite som slippasta jämfört med en olja/mindre klistrig smörjning där det hamnar på resten av hojen istället! Åtminstone låter det rimligt....

Själv kör jag med biltemas klisterolja som dock inte verkar speciellt klistrig.
 
Coola Ola skrev:
2120832 All smuts/sand/etc som fastnar i kedjan sliter ju en hel del. Har man ett vax stannar ju en större del av den smutsen kvar på kedjan och fungerar kanske lite som slippasta jämfört med en olja/mindre klistrig smörjning där det hamnar på resten av hojen istället! Åtminstone låter det rimligt....

Själv kör jag med biltemas klisterolja som dock inte verkar speciellt klistrig.

Varför skulle smutsen stanna kvar på kedjan om man använder vax ?? Den ytan blir ju nästan "hård" ??...
 
Folkezx9r skrev:
2120191 Man SMÖRJER inte en o-ringskedja ! Hur ska man kunna det ? Det sitter ju o-ringar på varje pinne som kapslar in fettet som smörjer.
Det enda du gör är just det du skriver...Hindrar smuts ifrån att fastna ! Tränga in kan det omöjligt göra....
Det enda du "smörjer" är rullarna och sen sidorna , så inte kedjan rostar. Varför ska man ha skvättolja till det ??

Tror INTE att en kedja håller längre med olja än med vax. Det som är det största slitaget på ett drivpaket är att folk ofta spänner kedjan för mkt. Det resulterar i att man kröker pinnarna , så att kedjan inte kan leda sig riktigt på alla länkar o du får fenomenet att kedjan är "olika lång" när du snurrar på hjulet. O det har ingenting alls med smörjning att göra ! :fakta


Jag är fullt medveten om att man inte smörjer rullar och nitar i kedjan, dom
smörjs som du också skriver av fettet som sätts dit vid tillverkningen av kedjan. Men det förekommer ju o-ringar i kedjan och dom behöver ju lite smörja för att funka. Vaxet blir som du skriver nästan hårt medan klisteroljan är just klistrig. Detta tror jag kan vara ett problem med vissa vaxer just att de inte smörjer o-ringarna utan bara blir som ett skyddande lager.
Friktionen som blir i mellan o-ring och metall sliter ut o-ringen i förtid, då o-ringarna förstörs kommer ju fettet att åka ut och smutsen in.
Det är ju också viktigt att använda vax eller oljor som inte angriper gummit i o-ringarna, annars torkar ju dessa ut gummit.
Jag upplever att min kedja låter mindre med klisterolja än med kedjevax
också att den rullar lättare. Jag har bara provat ett sorts vax men jag blev inte övertygad om att det smorde lika bra som vanligt kedjespray.
Vad som sedan är bäst är upp till var och en att avgöra.
 
Jag har lite svårt att se varför en kedja som ser smutsig ut skulle slitas mer än en ren. På min kedja sitter i alla fall smutsen på utsidan av länkplattorna och där gör den knappast nån skada. Rullarna, som ju är det enda som har kontakt med dreven, samlar vad jag vet inte på sig några större mängder grus. Nån annan vård än att smörja o-ringarna ser jag inget större mening med.

Detta var bara lite egna funderingar, så rätta eller komplettera gärna. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top