Ännu en försäkringstråd!!!

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
JA! Vet att det finns 1000 likadana, men MÅSTE bara skriva av mig!

Har precis suttit och gjort den obligatoriska rundringningen mellan försäkringsbolagen då det är snart dagas för ny period!

Visst, jag är i "fel" målgrupp, eller rätt för försökringsbolagen kanske?

Jag är 27 år (fyller 28), bor i Solna, ingen möjlighet att ställa hojen inomhus under säsong (men möjlighet att låsa fast en i backen med det gör ingen skillnad) och haft MC-Körkortet i ganska precis ett år!

Men kör dock inte sporthoj, utan en Street, en Honda Hornet 900, 2003:a.
Det vill säga liknande som vissa körskolor har (vet t.om. körskolor som har CB1000R....)
Köpte hojen förra året för 48900:- Värde idag? Kanske 45000:-?

Vill ha helförsäkring och räknat på helår (både avställningsbara och icke avställningsbara)

Den försäkring jag har idag är IF/Hondas märkes försäkring ligger för mig på 9334:-

Dyrast? "Dina försäkringar", 57000:-
Dyrast bland de stora bolagen? Länsförsäkringar med 33.000:-

Inte ens Folksam med SMC försäkring kan ge mig ett vettigt pris, 16.000:-

Visst jag kan syssla med en annan fritidssysselsättning, men handlar inte om att det är dyrt, utan om variationen!

Stör mig dessutom på att om jag ringer samma bolag 3 gånger får ag 3 helt olika priser!
Helt sjukt i mina ögon!


Visst, ni har läst allt detta flera gånger tidigare, men var bara tvungen o skriva av mig!


/Jocce
 

Hudik

Guest
Visst finns det c:a 1000 trådar i ämnet, men men..

Jag håller med dej, det är helt sjukt !
Min försäkring för min lilla hoj är mellan 7500-130.000:- beroende på bolag och tidpunkt.

Bara att ringa runt och leta.... och att ringa flera ggr till samma bolag.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Beror väll på att du bor i sunking trafikzon tyvärr
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Vad än du gör ta INTE TryggHansa.
En kille i sundsvallstrakten blev påkörd av ett pucko som både polis o rätt tyckte "vårdslöshet i trafik" o ryckte puckots körkort.
TH dock tycker att det var deras försäkringstagare som var orsaken till olyckan o vägar betala ut en spänn.
Mao han var oförsäkrad mer eller mindre då TH inte följer samma standard som polis o rättsystem.

Dvs TH har bara nitlotter
övriga kanske kan ha en vistlott....
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Vad än du gör ta INTE TryggHansa.
En kille i sundsvallstrakten blev påkörd av ett pucko som både polis o rätt tyckte "vårdslöshet i trafik" o ryckte puckots körkort.
TH dock tycker att det var deras försäkringstagare som var orsaken till olyckan o vägar betala ut en spänn.
Mao han var oförsäkrad mer eller mindre då TH inte följer samma standard som polis o rättsystem.

Dvs TH har bara nitlotter
övriga kanske kan ha en vistlott....

Trevligt!!
 

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Vällingby
Hoj
CB 600 White`n Red edition
Tycker du borde ha billigare genom if än vad du har, bor i brommatrakterna fyllde precis 22 och har en hornet 600 -98 och betalar 10800:- har ja för mig!
Men samma där olika priser varje gång man ringer!
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Tycker du borde ha billigare genom if än vad du har, bor i brommatrakterna fyllde precis 22 och har en hornet 600 -98 och betalar 10800:- har ja för mig!
Men samma där olika priser varje gång man ringer!

IF har väll aldrig gett olika priser på sina märkesförsäkringar ? Det finns ju en tabell de följer, jag fick min försäkring på kronan som stod i tabellen.

Jag betalar ca 9400kr för min Hornet 600 -08a i Solna. 25år

Dock så gick premien upp ca 4k när den var ny, 4år yngre och den faller till 5k.
Så har mycket o göra med hur gammal cykeln är också.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
När det gäller IF och deras märkesförsäkring är det bara stå på dig om du skulle få dyrare än vad som står i deras tabeller (pdf:erna). När en polare till mig skulle försäkra min gamla hoj fick han på första offerten ett bra mycket högre pris än vad jag hade haft. Visade sig att de valt fel klass på den när de började på offerten och tydligen kunde de inte ändra det sen utan var tvungna att börja om från början om de skulle ändra klass, vilket gjorde att jag fick ett pris och han ett annat :D . Tills jag ringde in och ifrågasatte olika pris på samma hoj när det i tabellerna står klart och tydligt vad det kostar. Se därför till att de verkligen har valt rätt klassning (du kan själv söka på modell på IFs hemsida och se klass) på den hojen du kikar på när du pratar med IF.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Bilsport & MC ville först ha 37665:- och efter högre självrisk så var det 33.914:-
Så, NEJ ingen höjdare!

De tar för mkt hänsyn till De jag kollat med samt priser (bästa pris efter fler ringningar)

If/Honda: 9334:-
Folksam/SMC: 16500:-
Bilsport & MC: 33914:-
Vesta: 18259:-
TryggHansa: 26400:-
Gjensidige: 34000:-
Länsförsäkringar: 33.000:-
Sveland: 45314:-
Salus Ansvar: 25000:-
Dina: 57000:-

Har jag missat nån?


/Jocce
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
IF och IF-honda är helt olika. När jag skulle försäkra min fireblade 900rr -98 så fick jag ett pris av IF-honda. Och efter nån minut ringer killen upp igen och säger att om man inte tar IF-honda utan bara IF, så blev den försäkringen 3000kr billigare, då de tydligen inte räknar på samma sätt enl honom.

Värt att kolla upp kanske.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
IF och IF-honda är helt olika. När jag skulle försäkra min fireblade 900rr -98 så fick jag ett pris av IF-honda. Och efter nån minut ringer killen upp igen och säger att om man inte tar IF-honda utan bara IF, så blev den försäkringen 3000kr billigare, då de tydligen inte räknar på samma sätt enl honom.

Värt att kolla upp kanske.

Jodå, räknat på båda, likaså räknat på folksam utan SMC oxo....


/Jocce


Redan kollat som sagt...


/Jocce
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top