Ännu en byta olja på R1 tråd!

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Köpte som sagt en banåka/ lite landsvägs åka hoj häromdagen R1 -98

Mekar oftast inte själv pga dels icke kunnig och dels hinner jag det inte.
Och den lokala handlaren har 2 v väntetid.

Tänkte byta olja och filter imorgon och jag vet var oljepluggen sitter och jag vet vart filtret sitter.

Har köpt nytt filter, 3 liter Motul 5100 och en ny oljepluggspackning.

Kan någon bara säga till om det är något extra viktigt jag inte ska glömma.

x plockar ner kåporna
x släppa ut den gamla oljan
x byta filtret
x sätta dit packning & oljeplugg
x hälla i ny olja
x sätta dit kåporna (skrev det själv annars hade någon annan skrivit det)

Okej?

Sen ni som tänker gnälla lite om verkstadshandbok, sökfunktion m.m.
hoppa äver det är ni snälla :krama
 
Allt rätt med tillägget att varmköra motorn så att oljan rinner ut mkt lättare innan du skruvar ut pluggen.:)
Jo, en sak till..se till så att du inte drar oljepluggen för hårt. Godset kan gå sönder. Eller när en kille droppade sin oljeplugg när vi var ute och körde. Det skvätte upp olja på både hojen och bakomvarande hojar. Oljebytet hade Hondacenter gjort..:rolleyes:
Så se till att den inte sitter för löst heller..;)
 
Last edited:
Mjo, en grej är att man kan inte riktigt lita på det där fönstret som du ser oljenivån genom. Utan du måste kika manualen hur mkt som ska i.
Jag bytte olja på min -01 förra veckan och använde bara fönstret, 100m hann jag sen tändes oljelampan, för lite olja!
ska du kolla nivån genom fönstret måste du ha motorn igång för oljan sjunker ner annars. Det står i manualen att man ska ha motorn avstängd och vänta några minuter innan man kollar nivån men jag testade idag 2ggr och gjorde jag som manualen sa så fick jag c:a 3dl för lite olja vilken resulterar i att oljelampan lyser= INTE BRA!
 
Mjo, en grej är att man kan inte riktigt lita på det där fönstret som du ser oljenivån genom. Utan du måste kika manualen hur mkt som ska i.
Jag bytte olja på min -01 förra veckan och använde bara fönstret, 100m hann jag sen tändes oljelampan, för lite olja!
ska du kolla nivån genom fönstret måste du ha motorn igång för oljan sjunker ner annars. Det står i manualen att man ska ha motorn avstängd och vänta några minuter innan man kollar nivån men jag testade idag 2ggr och gjorde jag som manualen sa så fick jag c:a 3dl för lite olja vilken resulterar i att oljelampan lyser= INTE BRA!

Inget konstigt alls. Filtret oljefylls inte förrän du startar motorn, därför ska man alltid tomgångsköra några minuter efter påfyllning, sen fylla på till rätt nivå i fönstret. :tummenupp
 
Tack för trevliga och informativa svar, I love you! :kiss

Öser i de 2,9 literna enl den pdf boken jag laddade ner o sen får jag se då..
 
Inget konstigt alls. Filtret oljefylls inte förrän du startar motorn, därför ska man alltid tomgångsköra några minuter efter påfyllning, sen fylla på till rätt nivå i fönstret. :tummenupp

Precis..eller så fyller man på det mesta, startar motorn och låter den gå ngn minut, därefter fyller på resten.
Nivåfönstret är lite vanskligt, så vad jag har fått tipset av många med äldre rettor och märkt på min retta också, är att man skall fylla på precis i överkant på fönstret istället. Om nivån ligger i mitten på fönstret så händer det att lampan börjar lysa.
 
dags o göra ett oljebyte på min me..tänkte fråga hur mycket olja en retta
99a dricker för jag gjorde en provisorisk fyllning på en liter olja för två veckor sedan..fyllde direkt på så fort oljelampan lyste.nu efter två veckor lyser den igen ?????
 
dags o göra ett oljebyte på min me..tänkte fråga hur mycket olja en retta
99a dricker för jag gjorde en provisorisk fyllning på en liter olja för två veckor sedan..fyllde direkt på så fort oljelampan lyste.nu efter två veckor lyser den igen ?????

Det låter ju ganska mycket, men hur långt körde du under dessa veckor? Jag har haft några stycken gammel-R1:or, och det verkar normalt att få fylla på några deciliter på 100 mil eller så i alla fall. Det är ingen fara att åka med lite högre oljeförbrukning heller så länge hojen går bra i övrifgt.
 
Det låter ju ganska mycket, men hur långt körde du under dessa veckor? Jag har haft några stycken gammel-R1:or, och det verkar normalt att få fylla på några deciliter på 100 mil eller så i alla fall. Det är ingen fara att åka med lite högre oljeförbrukning heller så länge hojen går bra i övrifgt.

jag har nog kört 100 mil på två veckor efter 1 liters fyllningen. hojjen går hur bra som helst o jag e nöjd:tummenupp ...men d e ju d här kända me rettorna att dom dricker så mycket olja men hur många liter per 100 mil dricker dom:confused: för jag har slutat kolla på oljefönstret den visar hur den vill...ngn som vet hur man drar lös dräneringstappen räcker d me fingerkraft lr måste man ha verktyg för d..har aldrig gjort d förut på min retta
 
dubbelkolla så att gummi-ringen sitter kvar i det gamla filtret när du tar ut det, så det inte fastnat i blocket, dubbla packningar är inte alls bra :D

olja öven in packningen på nya filtret innan du skruvar dit det
 
Tack för trevliga och informativa svar, I love you! :kiss

Öser i de 2,9 literna enl den pdf boken jag laddade ner o sen får jag se då..

Å så glömmer du inte att dra filtret med RÄTT moment!
Annars går det illa...;)
*lite ironi*

Men det finns en djävligt bra - och rolig - tråd om detta avseende om filtret ska handdras, eller momentdras.
(olika hojfabrikat anger olika metoder)

KOlla iaf upp vad som ev. står ome´t.
 
Å så glömmer du inte att dra filtret med RÄTT moment!
Annars går det illa...;)
*lite ironi*

Men det finns en djävligt bra - och rolig - tråd om detta avseende om filtret ska handdras, eller momentdras.
(olika hojfabrikat anger olika metoder)

KOlla iaf upp vad som ev. står ome´t.

så hårt man orkar med enbart handkraft, inga verktyg, är en ganska bra grundregel som iaf jag lever efter
(om man inte är hulken eller på annat sätt utmärker sig ^_^)
 
mecken bredvid mig sa iaf. att man skall dra fast det med handkraft, det kör jag med.:)
 
så hårt man orkar med enbart handkraft, inga verktyg, är en ganska bra grundregel som iaf jag lever efter
(om man inte är hulken eller på annat sätt utmärker sig ^_^)

JOdå, jodå.. ;)
Jag vet hur man drar fast ett oljefilter...

MEN! Som jag skrev: Olika fabrikanter anger :fakta olika metoder.
SÅ oavsett -"meken sa" eller "vad man känner för själv" så finns det regler som talar om hur det SKA vara! :)

Sen att handdragna filter aldrig lossnar, att det funkar exakt som du sa, eller att man klarar si eller så många Newtonmeter med sina armar...
Det är som sagt en annan story det.

Kolla nu in tråden som jag tipsade om istället! :)

låter bra d ska testa me handkraft så får vi se om nåt går sönder hehehe
...



:D
 
Last edited:
JOdå, jodå.. ;)
Jag vet hur man drar fast ett oljefilter...

Kolla nu in tråden som jag tipsade om istället! :)
:D

Var inte menat i mothugg till dig, utan mer som ett tillägg till det du skrev för TS som tydligen aldrig bytt filter förrut, så han inte drar sönder det attans hårt me polygrip eller nåt :D

länk till tråden plz?
 
Jag bytte olja på min r6'a i helgen för första gången, var inget avancerat svårt ingrepp.. varmkör, tappa ur olja, tillbaka med pluggen, loss med filtret (använde en vanlig rör-tång) dit med ett nytt filter med lite olja på packningen och drog fast det med handen med "lagom" kraft. Fyllde på, kollade nivån, fyllde på några droppar till.. körde 20 mil, fungerade fint! :)
 
Jag bytte olja på min r6'a i helgen för första gången, var inget avancerat svårt ingrepp.. varmkör, tappa ur olja, tillbaka med pluggen, loss med filtret (använde en vanlig rör-tång) dit med ett nytt filter med lite olja på packningen och drog fast det med handen med "lagom" kraft. Fyllde på, kollade nivån, fyllde på några droppar till.. körde 20 mil, fungerade fint! :)

klockrent beskrivet nu ska jag testa :D
 
jag har nog kört 100 mil på två veckor efter 1 liters fyllningen. hojjen går hur bra som helst o jag e nöjd:tummenupp ...men d e ju d här kända me rettorna att dom dricker så mycket olja men hur många liter per 100 mil dricker dom:confused: för jag har slutat kolla på oljefönstret den visar hur den vill...ngn som vet hur man drar lös dräneringstappen räcker d me fingerkraft lr måste man ha verktyg för d..har aldrig gjort d förut på min retta

Vet ärligt talat inte hur mkt de dricker. Har aldrig tänkt på det och om det är skillnad på första eller andra generationen rettor. Ngn sa att den kan dricka mer om man har ett eftermarknadssystem på istället för original. Hur det är med den saken har jag ingen aning om, men det kan kanske Dr. Bike?:)

Om dräneringstappen sitter så löst att man kan dra loss den med fingerkraft, så är det isf ett under att du inte har tappat den. Dra loss den kan du göra med lämplig hylsnyckel likaså dra fast den, MEN för säkerhetsskull finns det rekommendationer i serviceboken om att oljepluggen skall dras fast med 43 Nm, så jag rekommenderar att du gör det. Annars om man inte har det rätta handlaget eller känslan, kan man dra sönder oljetråget. Då blir det genast lite mer komplicerat;)
 
Vet ärligt talat inte hur mkt de dricker. Har aldrig tänkt på det och om det är skillnad på första eller andra generationen rettor. Ngn sa att den kan dricka mer om man har ett eftermarknadssystem på istället för original. Hur det är med den saken har jag ingen aning om, men det kan kanske Dr. Bike?:)

Om dräneringstappen sitter så löst att man kan dra loss den med fingerkraft, så är det isf ett under att du inte har tappat den. Dra loss den kan du göra med lämplig hylsnyckel likaså dra fast den, MEN för säkerhetsskull finns det rekommendationer i serviceboken om att oljepluggen skall dras fast med 43 Nm, så jag rekommenderar att du gör det. Annars om man inte har det rätta handlaget eller känslan, kan man dra sönder oljetråget. Då blir det genast lite mer komplicerat;)

tack för svar:tummenupp jo men hur ska jag veta att jag drar den me 43 Nm..vet du vad du får hjälpa mig helt enkelt :fyllisar d går väl fort har om man e två hehe
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top