Ännu en broms fråga!

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Har ett stort problem med mina bromsar på min ZX6 -98. Hur jag än gör så får jag inte någon bra känsla i bromsgreppet.Har luftat på alla sätt som finns under 2,5 månader sedan jag köpte cykeln.Har pumpat,sugit,tryckt underifrån.
Kan svära på att det inte inte finns luft i systemet kvar.
Har provat att byta packningar i huvudcylinder har även byt slangar.
Det som händer är att ibland så känns den nästan okey sen så känns det helt kass , sen så är den okey igen. Allt inom 15 minuter.
Känns ungefär som om huvudcylindern är underdimensionerad.

Någon som erfarenhet om något liknade ??

/Pelle

E du säker på att du inte har luft vid övre banjobulten???
Brukar inte gå att få ur all luft då den gjärna ställer sig uppe vid banjobulten.
Prova med att pumpa upp tryck och lossa försiktigt övre banjobulten så att ev luft sipprar ut.

P.Björk skrev:
Har ett stort problem med mina bromsar på min ZX6 -98. Hur jag än gör så får jag inte någon bra känsla i bromsgreppet.Har luftat på alla sätt som finns under 2,5 månader sedan jag köpte cykeln.Har pumpat,sugit,tryckt underifrån.
Det som händer är att ibland så känns den nästan okey sen så känns det helt kass , sen så är den okey igen. Allt inom 15 minuter.

/Pelle

jo jag har gjort så men det hjälper inte. såg även bilden på luftnippeln i banjoon. Men undrar hur den tätar, hur har man gjort konan ?
Funderar på att bara fixa en liten bult typ M6a med koppar brika eller nåt som luftskruv på banjon , det borde ju funka det med.
Fast det kankse är svårt att få luften att krypa ut genom gängan

Banjobulten är köpt färdig med luftnippel.
Samma typ av nippel som sitter på bromsoken.

När jag tömmer ur bromssytemen helt och sen när jag ska lufta brukar jag ta och montera bort bromsvätskebehållaren/slangen och montera dit en 1-1,5m lång gennomskinlig slang och fylla den med bromsvätska, sen öppnar jag ena luftnippeln nere på oket och tar kompressorn/renblåsningsmunstycket och trycksätter slangen.
Luftningen går på ett kick :tummenupp

P.Björk skrev:
jo jag har gjort så men det hjälper inte. såg även bilden på luftnippeln i banjoon. Men undrar hur den tätar, hur har man gjort konan ?
Funderar på att bara fixa en liten bult typ M6a med koppar brika eller nåt som luftskruv på banjon , det borde ju funka det med.
Fast det kankse är svårt att få luften att krypa ut genom gängan

Last edited:
Tror fortfarande att du har luft uppe i bromspumpen....

P.Björk skrev:

/Pelle

Hm.. jag vet inte, önskar att det är så enkelt men jag vet inte.
Tittade just på en online microfish om fram bromsar där såg jag att det skulle va ett fördelingskors som bromsslangarna skall gå genom men det har jag inte ,utan jag har presic som på din bild. Två slangar från huvudbromcyl till varsitt ok.Men det skall ju inte va till något problem iallfall.

Vart har du köpt banjobulten då ?

Så där ja , nu har jag gjort en egen banjobult med luftnippel.
det blev betydligt biligare än att köpa en färdig bult :arsele .

fördig bult 150:-kr + nippel 60:-kr fast det fanns inte hemma förens
om 2,5 veckor.

köpte därför en vanlig dubbel banjobult borrade,gängade och skruvade i en nippel
bult 34:- kr
nippel Hade jag sedan förut.

nu skall jag bara vänta en stund o provköra för att se om det blev någon skillnad :yoparty

Har tillslut hittat felet på mina bromsar. Det sitter fel bromshandtag på :kocko .
Vilket gör att det saknas ca 1- 1.5 mm i handtaget , vilket betyder flera m,m när man nyper på bromsen. Vilket i sin tur gör det svårt att lufta ur systemet och handtaget går alldelse för långt in mot styret.
En liten bricka i bromsjusteraren som mellan lägg löste alla problem :fyllisar
Det tråkiga är bara att nu känner jag ju att belägen inte har så bra grepp så nu lär jag ju byta dom oxå .

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN