Ännu en bredare däck tråd!

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Undrar som sagt om man kan slänga på ett 170 däck på min FZR 600R.
Den har 5" fälg. orginal. Pirellidiablo.com rekommenderar dock både ett 160 & ett 170 däck...
Kan ja då köra med ett 170 däck då det passar fälgen, eller blir vägegenskaperna skit? :va

Jepp 170 fungerar utmärkt till 5" fälg men där är det dock stopp. 180 däck skall man åtminstone ha 5,5" fälg till.

har 170 bak på min Cbr där det egentligen ska vara 160 så det ska nog funka bra

Har FZR 1000 fälgar till XR:en. Prova kränga på ett 150 däck men det vart lite smalt......:p

Hur är det med vägegenskaperna när man kränger på ett vredare däck? I manualerna står det ju allt som oftast att hojen kan bli väldigt instabil om man sätter på bredare däck. Någon som har erfarenhet?

På min thunderace sitter det 180 däck bak men det skulle nog se en hel del fetare ut med ett 190... (jag vet, posärvarning på det inlägget...) :huvet

Det beror på vilket däck du väljer.
Den bredare dimensionen i sig gör motorcykeln mer trögstyrd men har däcket en högre höjd ger det en mer snabbstyrd cykel ex

180/60=108mm högt
190/60=114mm högt
Gör motorcykeln mer snabbstyrd

Om du däremot monterar ett
190/55=104,5mm.
blir det en sänkning och en mer stabil motorcykel.

Till detta skall adderas att ett bredare däck i sig ger stabilitet vilket gör att kombinationen bredd och lågt däck ej är någon hit på en thunderace som inte är ett under av snabbstyrdhet från början.

OBS Ovanstående däcksdimensioner är påhittade de höjder jag har använt kanske ej representerar dagens utbud.

Borsiin JR skrev:
Det beror på vilket däck du väljer.
Den bredare dimensionen i sig gör motorcykeln mer trögstyrd men har däcket en högre höjd ger det en mer snabbstyrd cykel ex

180/60=108mm högt
190/60=114mm högt
Gör motorcykeln mer snabbstyrd

Om du däremot monterar ett
190/55=104,5mm.
blir det en sänkning och en mer stabil motorcykel.

Till detta skall adderas att ett bredare däck i sig ger stabilitet vilket gör att kombinationen bredd och lågt däck ej är någon hit på en thunderace som inte är ett under av snabbstyrdhet från början.

OBS Ovanstående däcksdimensioner är påhittade de höjder jag har använt kanske ej representerar dagens utbud.

Tackar, det där klargjorde en hel del. :tummenupp

Har även funderat på tailraisers (tailrisers?) för o ge den ett grymmare utseende, det gör väl också att den blir mer snabbstyrd vad jag förstår?

Allt det där får nog vänta i och för sig. Hoppas bara att jag håller mig på hjulen den här säsongen... :huvet

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...