Ännu en bilköpsrådstråd....

Sist jag kolla så finns det ingen bil som går på 0,47 i 130-140km/h och hård körning. Den skrönan köper inte jag i vilket fall. Där måste någon överbevisa innan jag tar det som seriöst. Sen säger man att det snittades 0,7 det är 50% mer än 0,47.

Nu kör inte jag en 320d men en 525d och den snittar jag 0.55 med på mina 100-pendlarmil i veckan. Då ligger jag alltid med moms på skyltarna. Snålaste jag har kört med den är 0.48 men då höll jag begränsningarna hela tiden. Så nog tror jag 0.45 är möjligt med 320'in.
 
Opel brukar vara löjligt utväxlade i förhållande till motorstorlek.
Det tar en stund att komma upp i fart men åas drar de inte så mycket sås.

När det kommer till driftsäkerhet så verkar vissa ha problem med allt och andra ingenting.
Konstigt nog oftast personer som får problem med allt oavsett vilken bil de kör.
Komforten är väl däremot inte i toppklass.

Angående bmw så upplever jag att det inte är någon större skillnad på (x)20/25d.
De ligger cirkus 0.5-0.6 vid normal körning.

Mina högst personliga åsikter.
 
Nu kör inte jag en 320d men en 525d och den snittar jag 0.55 med på mina 100-pendlarmil i veckan. Då ligger jag alltid med moms på skyltarna. Snålaste jag har kört med den är 0.48 men då höll jag begränsningarna hela tiden. Så nog tror jag 0.45 är möjligt med 320'in.

Och min 530d står just nu på 0,58 enligt datorn. :tummenupp All möjlig körning inkluderad där, dock inte nollställd på ett bra tag.
 
Vag 1,9 tdi. Löjligt bra motor och sjukt billiga delar från tyskland!
 
Känns som att alternativen nu efter lite mera tanke är
BMW e46 320d eller VW golf 1,9tdi..

Båda har fördelar och nackdelar.. Tack för alla bra svar.. Fortsätt gärna komma med tankar och inspel..

Ni som kört billigt med e46 320, har ni kört 5 eller 6 växlade? Känns ju som att det kan spela stor roll..
 
Vag 1,9 tdi. Löjligt bra motor och sjukt billiga delar från tyskland!
Farsan hade en sån. Köpte den när den hade gått runt 15k mil och sålde den när den hade gått 44k mil. Enda han bytte var glödstift och lite diverse grejer i framvagnen. Gick på 0,5 på autobahn med 5personer i bilen samt fullastad :) När han sålde den började kopplingen bli lite trött, men med tanke på att det var den som satt i från när bilen var ny så var det väl ganska okej.. :)
 
Nu kör inte jag en 320d men en 525d och den snittar jag 0.55 med på mina 100-pendlarmil i veckan. Då ligger jag alltid med moms på skyltarna. Snålaste jag har kört med den är 0.48 men då höll jag begränsningarna hela tiden. Så nog tror jag 0.45 är möjligt med 320'in.

Kör min passat 170hk 4wd och dsg på 0,53 i snitt. Då kör jag enligt skyltar och mycket. Men vid hård körning kan jag även få den dra 1,2L/mil. Så ja 0,47 är möjligt med en 320 eller passat. Men inte med hård körning.
 
Bilen drog 0.47 på den körningen. Och ja det gick fort då det var nattetid. :fakta

Hur många extraljus? Nedförsbacke, hemlängtan, medvind och Mcd vid målet.
Eller:
Glömde glasögonen hemma, så du körde max 80 var en liten detalj som försvann eftersom du var stupfull och 50Km/h kändes som 200 blås. :)
 
Pegueot 407 1.6 diesel. Veckopendlade själv med en sådan under ett år. Brännde ett par tusen mil i den bilen.

Fördelar:
- Är en billig bil att köpa, mycket billigare än tex Volvo
- 1.6 dieseln är samma motor som Volvo använder = driftsäker
- Grymt stor bil som går att lasta mängder i (om man tar kombin som jag hade)
- Man åker sjukt bekvämt. 407: an har en fjädring som är helt underbar. LÄNK
- Full pot i NCAP krocktest (viktigt om man bränner mycket mil)
- Förbrukningen är grymt bra om man kör på farthållaren. Körde på 0.45 L/mil när jag körde Växjö/Sthlm T/R
- Grymt bra standardutrustning. Panoramatak och kylning i handskfacket är standard tex.

Nackdelar:
- Har tendens att få lacksläpp på bakluckan. Kolla noga innan köp
- Acceleration. 1.6:an är liten i en sån bil. Det gäller att man plannerar omkörningarna noga!

Som pendlarbil var det få som kunde matcha sig med denna. Jag kollade länge. :)

Lycka till.
 
Det flesta dieslar går bra och snålt. Finns dock några fallgropar.
Vw 105HK 1,9Tdi är väl en utav dom sista dieslarna(eller var den på 110?). Där karaktären är diesel och ljudet är diesel. Snåla som få även med plattan i mattan på autobahn.
Dagens är för inspererade utav bensin motorer och mycket effekt, typexempel är Vw som älskar att varvas:3freak
Min gamla 130hk 2,4D femma från volvo hade ganska god sång och ekonomi. Dom senare med partikelfilter mm blev törstiga kärror hört skrönor på 0,85L/mil inte är en ovanlig siffra på moderna D5or. Ådis 3,0a TDi (kan varit en 3,2a)i en A6a skulle ha 0,85/mil. Sjuka siffror på en diesel.

Dagens dieslar är bara snåla med ägg under pedalen, dom gamla kunde man köra hur som och det var endå samma snitt förbrukning. 0,55L/mil var en siffra det flesta äldre dieslar gick på, Passater, Golfar, A4or. Idag kan man köra 0,4-1L/mil beroende på gaspådrag.
 
- 1.6 dieseln är samma motor som Volvo använder = driftsäker

PSA Peugeot Citroën, det var ju den motorn jag hyllade tidigare i tråden. Som snålaste och bästa idag. Vad som sker i morgon är en annan sak. 24k mil på kamrems byte.
 
Hur många extraljus? Nedförsbacke, hemlängtan, medvind och Mcd vid målet.
Eller:
Glömde glasögonen hemma, så du körde max 80 var en liten detalj som försvann eftersom du var stupfull och 50Km/h kändes som 200 blås. :)

Fan vad du är smart. Jag skulle vilja ha din autograf. :Bugar
 
Saab 93 04 och uppåt har en trevlig utväxling för långåka, i mitt tycke mycket bil för pengarna.
 
PSA Peugeot Citroën, det var ju den motorn jag hyllade tidigare i tråden. Som snålaste och bästa idag. Vad som sker i morgon är en annan sak. 24k mil på kamrems byte.

Men volvos egenutvecklade motorstyrning gör att motorn går som bäst i en volvo.
Bra motor i vilket fall som helst.
 
Fransk bil har jag haft en gång.... Det misstaget gör jag inte om. Det hade fan vart billigare att åka taxi....

Saab är inte heller något alternativ i min värld....

Ska försöka hitta en e34 320d och provköra så även en golf 1,9tdi. Svårt att få en uppfattning av en bil utifrån vad man kan läsa...
 
Nu har jag inte läst allt men tänk på att du oftast inte sparar pengar förns runt 2500+ mil / år.
 
Fransk bil har jag haft en gång.... Det misstaget gör jag inte om. Det hade fan vart billigare att åka taxi....

Kört massa mil franskt och alltid varit nöjd och utan bekymmer. Passaten jag har nu ska in på sin första service, i förtid för att åtgärda lite saker.
Ac trasig, stereon blinkar när det är mörkt, tänder upp full belysning ibland. Den smäller i antingen låda eller drivlina, när man drar med bilen. Allt detta på 2600mil. Verkar vara bra bilar dom där Vw.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top