Ännu en bilköpsrådstråd....

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter en ny bil att pendla till jobbet med. Kör tre vändor Oslo Kristinehamn i måndaden. Det blir alltså ca 2000 mil motorvägspendling om året. För att vara ärlig så är väl knappast den e34 525 touring jag kör idag den mest ekonomiska bilen för den typen av bilkörning, speciellt med tanke på dagens bensinpris. 33 tusen mil på mätaren gör väl oxå att det är dags för något annat...

Frågan är vad jag ska ha. Många av småbilarna känns som att de går bort då de helt enkelt inte är utväxlade för annat än stadskörning.

Det jag är ute efter är en bil som är bränslesnål men ändå komfortabel i farter runt 120-130 då det är i de farterna de flesta milen körs. Tillförlitlighet är viktigt då den faktiskt ska frakta mig till arbetet. Farthållare är nästan ett krav. Bensin eller diesel spelar ingen roll, bara ägandet som helhet blir billigt...

Inköpspris? Runt 30 tusen. Absolut max 40 tusen.

De bilar jag har tittat på är Golf tdi runt -00. Bmw 320 d tidiga e46. Passat tdi runt -00. Andra bättre förslag.. Kom gärna med tankar och inspel...

Tacksam för hjälp i djungeln :3freak
 
Last edited:
Last edited:
Av de bilar du själv räknade upp så är e46an det givna valet. Det är riktigt bra bilar. Går väldigt fint lillsexan också

Passat runt 00 är enligt mig crap.. Helt värdelöst crap!!
 
Av de bilar du själv räknade upp så är e46an det givna valet. Det är riktigt bra bilar. Går väldigt fint lillsexan också

Passat runt 00 är enligt mig crap.. Helt värdelöst crap!!

Hade valt e46an jag med, dock är det en fyra i 320d, ingen lillsexa ;)

Körde själv med en e46 330d några år, och det var inga större problem där, rätt rolig bil, men det berodde väl mest på den underbara dieselsexan.

Hursom så lär det vara bra bil för pengarna. Provkör först och se om det är något för dig.
 
Jag har ingen större erfarenhet av bilar. Men är du ute efter en skapligt snål bil som du åker bekvämt i och är mer eller mindre byggd för motorväg så kan jag rekomendera Saab 9000. Jag har just nu en Saab 9000 A50 2,3T som jag haft i 2år som jag är grymt nöjd med. Den landar dock en bit under din budget, om du nu absolut vill lägga så mycket pengar.

Den drar ca 0,6-0,7 på motorväg. Ifall du kollar på de senare modellerna så har de farthållare och sånna trevligheter, finns också några få lågmilare att få tag på också. Kan sammanfatta det som att det är löjligt mycket bil för pengarna. Hittar du en i skapligt skick så bör du kunna få den för runt 10-15k. Jag hade min ute nyligen för 20k och då har den endast 2ägare och är i mycket bra skick och ingen hörde av sig.. Så begagnatmarknaden är stendöd just nu, vilket är perfekt för dig som köpare.

Jag kan bara jämföra min Saab med Passat TDI -98, Passat 1.8T -01 samt en Bora FSI -06a som är i någorlunda samma klass som Saaben. Motormässigt så är Saaben mycket roligare att köra då det inte är några problem att få ut runt 230hk i den utan att det påverkar hållbarheten nämnvärt. Billigast i bränslet är givetvis dieseln men om det gäller motorväg 110+ så kommer faktiskt Saaben 2a och FSI'n efter. FSI'n går riktigt billigt upp till 90-100 sen börjar det dra iväg, lika ifall du hänger på en släpkärra..

Hur är annars de nyare 9-5orna? De bör ju också vara i princip gratis? Har dock ingen aning om hur de är att äga, bortsett att man ska hålla sig borta från de tidiga 9-5orna.
 
Mercedes c-klass skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har koll på ungefärlig bränsletörst? Hur ligger reservdelspriserna? Mercedes låter ju dyrt...
 
Hade det varit ett alternativ hade knappast denna tråden funnits. Jag förlorar nästan 30 timmar i månaden på att åka buss.

Ptjae finns nog många som inte tänker på alt., beroende på jobb/sysselsättning kan man få ganska mycket gjort på resande fot/de där 30 timmarna såvida det inte är man själv som kör =0) Då sparar man 30 timmar istället.
 
Last edited:
Mercedes c-klass skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har koll på ungefärlig bränsletörst? Hur ligger reservdelspriserna? Mercedes låter ju dyrt...


Har en nära släkting som hade en 180 c-class -94 för typ 10 år sedan. Vill minnas att vi körde 90 mil långfärd en gång med 5 i bilen och full packning på 0.74 l/milen. Vi höll då 90-120 hyffsat. I stan blir det förstås lite högre... annars så pratade han om runt 0.7 med 2 i bilen på långfärd(gubbe). Tycker det är rätt ok för en så gammal och tung bil som det ändå är (åtminstånde känns den som det...) :P

Reservdelar har jag inte koll på då den bara gick och gick, sällan några fel på den men så skötte han om den och tvättade den rätt frekvent. Borde gå att få tag på delar i Tyskland till hyffsad pris, tror inte det är så speciellt mycket dyrare än andra motsvarande bilar bara du håller dig borta ifrån Svenska märkesverkstan.

Pratar om 1994-1999 års modell nu.
 
Last edited:
Hade det varit ett alternativ hade knappast denna tråden funnits. Jag förlorar nästan 30 timmar i månaden på att åka buss.


Tycker Brute Forces förslag är väl så bra om det funkar tidsmässigt. Speciellt om du är som jag och kan sova grymt bra när du åker buss/tåg. 3 timmars sömn istället för 3 timmars körande är stor skillnad.
 
Tycker Brute Forces förslag är väl så bra om det funkar tidsmässigt. Speciellt om du är som jag och kan sova grymt bra när du åker buss/tåg. 3 timmars sömn istället för 3 timmars körande är stor skillnad.

Visst hade det vart bekvämast med kollektivtrafik men nu passar det sjukt dåligt med tider. Har jobbat i Oslo i 4 år snart och skulle jag ta tåget eller bussen så är dels restiden en timme längre än med bilen och dessutom måste jag vänta 2-4 timmar per resa på att tåget/bussen ska gå.. Att komma hem 5 timmar senare efter att ha jobbat 4 dygn är ointressant
 
Lätt. 320d. Går fantastiskt billigt. Och man får inte ont i röven efter 3 mils körning som i tex. en skoda.
Sträckkörde den 80 mil en natt, alltså ganska hårt en ordentlig bit över lagligt. 0,47 liter milen.

Tjööp!

(jag har haft en så jag vet vad jag pratar om och inte bara gissar) :fakta
 
Lätt. 320d. Går fantastiskt billigt. Och man får inte ont i röven efter 3 mils körning som i tex. en skoda.
Sträckkörde den 80 mil en natt, alltså ganska hårt en ordentlig bit över lagligt. 0,47 liter milen.

Tjööp!

(jag har haft en så jag vet vad jag pratar om och inte bara gissar) :fakta

sjukt bra svar. tack för det. vad snittade du i förbrukning med den?
 
Volvodieslar är oöverträffade till pendling.
Billigt, bekvämt, pålitligt och (framför allt) säkert.
Kostar dock lite över budget.
2009 och frammåts lilldieselmotor går löjligt snålt.
 
Sist jag kolla så finns det ingen bil som går på 0,47 i 130-140km/h och hård körning. Den skrönan köper inte jag i vilket fall. Där måste någon överbevisa innan jag tar det som seriöst. Sen säger man att det snittades 0,7 det är 50% mer än 0,47.
PSAs 1,6L diesel är nog den snålaste motorn just nu. Den sitter i BMW, Volvo och Cittra, Pegg mfl. Den utav senare årsmodeller kan ge riktigt snåla bilar och inte bara snåla på pappret. Där kan du nog hitta en BMW 1,6L Diesel som du med lugn fot kan köra på 0,45-0,5L/mil. I 130 eller mer springer alla bilar iväg i förbrukning.
V50 driv-e eller V60 är bra alternativ till bmw. Men i en högre skala utav peng.

Snålaste jag kört med.
Jag körde en lånebil från vw, en passat modell snik på allt men en 11 i årsmodell. Lugn körning enligt skyltar gav 0,38L/mil max 90 då. Motorväg gav 0,46. Hela tiden enligt skyltar. Jag trodde det var 140hk men det kan varit en 110hk, med tanke på skillnad i motorkaraktär jämfört med min 170hk jag har idag. Hade bilen i 900mil och snitta 0,44L/mil men då med endast super snik körning och mycket landsväg i 90. 130 så skenade förbrukningen så som på alla bilar.
Bästa pendlingsbil jag haft var den gammla V70 2,4D 130HK 02a jag hade, med automat. Gick snålt som få och med grym komfort. Ca 0,6 vid körning enligt skyltar, motorväg självklart lite mer. Inte dåligt för en gammal sur diesel med alltför många mil på mätaren. Ren motorväg i 180mil i sträck gav 0,65L/mil. Den bilen kunde man köra runt jorden utan att bli trött. Volvo kan sin komfort. Skillnad mot min passat där stolarna känns som träbänkar efter en 100mils etapp i streck.
 
Sist jag kolla så finns det ingen bil som går på 0,47 i 130-140km/h och hård körning. Den skrönan köper inte jag i vilket fall. Där måste någon överbevisa innan jag tar det som seriöst. Sen säger man att det snittades 0,7 det är 50% mer än 0,47. .

Lägg av. Skröna my as! :arsele
Bilen drog 0.47 på den körningen. Och ja det gick fort då det var nattetid. :fakta

Och jag sa MAX 0,7 då jag är säker på att det var under. :7peta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top