Ännu en bötesfråge-tråd - Kan polisen bötesfälla stillastående fordon?

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Det verkar som jag kan känna mig lugnare på stadens parkeringar iaf. Sen var det en annan sak att börja argumentera emot herr ordningsman med bötesblocket:gnissla

Det är bara att hävda med en dåres envishet att du inte kört dit hojjen. Men han kanske är lika envis och då kan det ju bli lite väntetid :tråkad innan du kan fortsätta.


Edit
fast å andra sidan så har du ju sannolikt kört dit, och om det slutar med en bot iallafall så är det väl bara att bita i det berömda äpplet och ta det som en man...
 
Last edited:

pharoz

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Huddinge
Hoj
ZX6R -01 såld! KTM690SMC enhjuling ;D
Det är bara att hävda med en dåres envishet att du inte kört dit hojjen. Men han kanske är lika envis och då kan det ju bli lite väntetid :tråkad innan du kan fortsätta

Haha hände mig när jag körde min kina-fiddy till macken för att köpa typ gottis / chips eller nåt.. Bengen kom inridandes i sin fina volvo med saftblandarna igång.. Jag skulle precis dra så jag hade hjälmen på huvet, handen på gasen och foten på kicken. Dom kom framrusandes fort som fan.. Det var bara kliva av och blåneka haha, sa att jag inte kört den, att jag rulla dit den :D
Aja dom tog en titt på kortet och sa "vi vet iaf vem du är nu så ser vi dig igen så ryker kortet".... Var bara att gå hem med hojen 2 km.. Det var tungt, lätt uppförsbacke nästan hela vägen :tungan
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Haha hände mig när jag körde min kina-fiddy till macken för att köpa typ gottis / chips eller nåt.. Bengen kom inridandes i sin fina volvo med saftblandarna igång.. Jag skulle precis dra så jag hade hjälmen på huvet, handen på gasen och foten på kicken. Dom kom framrusandes fort som fan.. Det var bara kliva av och blåneka haha, sa att jag inte kört den, att jag rulla dit den :D
Aja dom tog en titt på kortet och sa "vi vet iaf vem du är nu så ser vi dig igen så ryker kortet".... Var bara att gå hem med hojen 2 km.. Det var tungt, lätt uppförsbacke nästan hela vägen :tungan

:hihi:hihi
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Mjo, men alla flygande inspektioner som jag har hört talas om, så har bilarna/motorcyklar kört in i kontrollerna.

Jo det är sant men börjar du munhuggas med en polis så hindrar inget honom att göra en flygande besiktning på ditt parkerade fordon heller. Resultatet blir ju då böter eller/och ombesiktning. Hade nog hellre låtit dom hållas med sina raggningsrepliker :) Känns nog rätt ok för polisen att vara "good guy" ibland och just komma med sådana kommentarer för att göra folk uppmärksamma på ev lagbrott eller fel som finns utan att behöva dra fram böterna eller besiktningspapper varje gång, börjar man käfta emot om dom försöker vara "trevliga/snälla" ja då går det nog inget vidare :)

Man skall alltid ifrågasätta, tycker ju jag i allafall.

jo men kanske dumt att käfta med en polis som kanske bara försöker vara snäll. När dom säger att det normalt är böter på något och ger dig tips att rätta till det bara nicka och säg ja, precis som när frugan säger att hon har rätt och du har fel. Då kommer du iväg snabbare och polisen får inte skäl att jävlas tillbaka :)
 
Last edited:

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Har varit i tingsrätten om detta !

Polisen får INTE bötfälla dig så länge du inte kör , har sett dig köra utan att tappa ögonkontakt med dig , har inte motorn igång och inte har nycklar i tändningslåset , däremot får du sitta på hojen med hjälm och så bara du inte har gjort det som står ovan...

Jag slapp böter på miniblinkers , slitet bakhjul och felaktig regskylt , för att jag tog det till tingsrätten och inte godkände detta på plats !
Böterna hade varit 1700:-

/Juha
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Bara en tanke .. om det är ok att bötfälla stillastående/parkerade fordon så borde MC-mässor och utställningar vara en guldgruva för att håva in böter :va
Iofs ganska smart .. då kan de dra in så mycket stålar på alla specialbyggda kromåk så de kan ta semester resten av året ;)
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Nej, nej nej

Ett fordon kan inte bli bötfällt stillastående för annat än parkeringsrelaterade saker.
Och ägaren till ett fordon kan inte heller bli bötfälld för sitt fordon om han inte själv framför det (finns nog något undantag, typ parkering, vägtull mm)
Man är ansvarig för det fordon man framför oavsett om man äger det eller ej. (Obs framför)Det är bla därför som fartkameror måste lyckas fånga en ansiktsbild av föraren.

Det är inte olagligt att ha miniblinker, inga blinkers, liten reggskylt, inga lampor, slitna däck, inget bakljus, borttagen ljuddämpare eller vad man nu än vill, så länge inte fordonet framförs i trafik eller "startas"
Ni som har vart i kontakt med polisen vet dock att dom uteslutande påstår annat och att det är lika bra att "erkänna". GÖR INTE DETTA. Be om att få inforation om vilken av "kungörelserna" polisen hänvisar till, vilket kapitel, stycke och paragraf. Detta MÅSTE dom känna till. Be sen om att få en förenklad delgivning (framtida kallelse till tingsrätt). Polisen kommer säkerligen påstå att du ska få körförbud mm, inte heller det är sant.
Du kan ju fått hojen levererad "dit" och väntar på att få den upphämtad av ett släp som en vän är påväg med.
Angående delgivningen, Ta emot den och det tar mellan 2-6 veckor innan du får en stämning hem. Ring namngiven åklagare och be om att få ut rapporten (måste finnas en sån) Lusläs rapporten, stäm av den mot dina egna eventuella anteckningar eller ditt minne. Skriv ett brev (2ex inom 14 dagar) till åklagaren. Påpeka att du inte kan se vilka bevis polis har, hänvisa till dom paragrafer mm du själv hittar (http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____4899.aspx)
Meddela också att du självklart är "villig" att ta böter om det kan förklaras vilken lag du har brutit mot.
Vist, lite krångligt, men du kommer slippa böterna med stor säkerhet (brukar jag göra), du tvingar polisen att göra skäl för sin lön (skriva rapport mm) och om det blir ett nedlagt fall så har du papper att trycka upp i ansiktet på nästa blåtomte som vill spänna sillmjölkarna ;o)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top