Ännu en bötesfråge-tråd - Kan polisen bötesfälla stillastående fordon?

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
-
Sökte, men hittade inget tillfredsställande svar.:confused:

Kan polisen verkligen bötesfälla en om man sitter på hoj med motorn avslagen (bilar också för den delen)?

Anledningen till att jag frågar är för att det verkar vara polisen nya standardfras som de drar innan de ens har hunnit öppna bildörren nuförtiden ("Det är egentligen böter på det här, men vi tittar bort idag").:ajjabajja

Eget tyckande säger att de inte kan det, men skulle vara bra och veta lagtext. Ifall man vågar munhuggas tillbaka, utan att få en böteslapp som svar på tal.:rolleyes:

Hojens egenskaper, miniblinkers, regplåt, däckens mönsterdjup, ljuddämpare etc.

Jag har ju inte kört när de har sett på, därför rimligtvis borde de inte kunna ge böter, eller?

Ja, de kan bötfälla felparkerare.

EDIT: Ja, handlar det om miniblinkers och sånt så är det klart de kan göra det, då spelar det ju ingen roll hur lagligt du kör.

Flygande inspektioner med böter och/eller ombesiktningskrav är väl inget ovanligt?

Du lär knappast få böter för att du står still med ett fordon som inte uppfyller "kraven". Polisen måste bevisa att DU kört dit hojjen/bilen. Detta fick jag förklarat för mig för ett par dagar sedan när jag pratade med polisen om en bil med förare som inte riktigt "var som man skulle". Men då bilen stod still, med föraren utanför, när polisen kom fick de sätta sig och vänta på att han skulle åka iväg.

Du lär knappast få böter för att du står still med ett fordon som inte uppfyller "kraven". Polisen måste bevisa att DU kört dit hojjen/bilen. Detta fick jag förklarat för mig för ett par dagar sedan när jag pratade med polisen om en bil med förare som inte riktigt "var som man skulle". Men då bilen stod still, med föraren utanför, när polisen kom fick de sätta sig och vänta på att han skulle åka iväg.

Precis min tanke, antar att jag agerar lite av en paragraf-ryttare. Men när hojen är stillastående så begås ju faktiskt inget brott. För just då ser hojen bara "snygg" ut med dessa eftermarknadsdelar.

Det borde vara först då hojen körs som egenskaperna blir olagliga. En jämförelse vore att polisen i förtid skulle kunna ge en fortkörningsböter, med anledning att du kör sporthoj, "du kommer köra för fort, det vet vi alla".

Precis min tanke, antar att jag agerar lite av en paragraf-ryttare. Men när hojen är stillastående så begås ju faktiskt inget brott. För just då ser hojen bara "snygg" ut med dessa eftermarknadsdelar.

Det borde vara först då hojen körs som egenskaperna blir olagliga. En jämförelse vore att polisen i förtid skulle kunna ge en fortkörningsböter, med anledning att du kör sporthoj, "du kommer köra för fort, det vet vi alla".

Tyst för helvete! Ge dem inga idéer nu...

Men vad anses med att köra?
Har för mig att bara man sitter på den och har tomgång på så "kör" man cykeln. Har jag rätt?

Men vad anses med att köra?
Har för mig att bara man sitter på den och har tomgång på så "kör" man cykeln. Har jag rätt?

Det är helt klart en definitionsfråga. Men i mitt fall har alltid hojen varit avstängd och hjälmen varit av. Ändå så ska polisens raggningsreplik komma.:rolleyes:

En liknande grej hände under skoltiden för mååånga år sen.
Polisen kom till skolan, kollade alla mopeder som stod parkerade utanför och när vi kom ut ville polisen att vi som hade moppar som såg trimmade ut skulle starta dom.
Svar: Nää f-n, det kan jag ju inte göra. Den är ju trimmad, den får man inte köra med. Sen knuffade vi...

Det är helt klart en definitionsfråga. Men i mitt fall har alltid hojen varit avstängd och hjälmen varit av. Ändå så ska polisens raggningsreplik komma.:rolleyes:

De vet att de inte kan göra nåt, så dom låter det vara "för den här gången" och hoppas sedan att du ska tycka att de var snälla poliser :rolleyes:

Ja jag tror det om du sitter på,,,,men annars så tror jag inte de kommer nån vart med böter.
En polis klagade på min reg,skylt en gång och då sa han: Jag kan ju inte säga nått när du inte kör med den.....
Sen åkte han 100 m och stog där och väntade "men där gick han bet för jag och mina kamrater åkte annan väg,,, HEHE.

Det var lite busigt tycker jag. :tungan

De vet att de inte kan göra nåt, så dom låter det vara "för den här gången" och hoppas sedan att du ska tycka att de var snälla poliser :rolleyes:

En polis klagade på min reg,skylt en gång och då sa han: Jag kan ju inte säga nått när du inte kör med den.....

Det verkar som jag kan känna mig lugnare på stadens parkeringar iaf. Sen var det en annan sak att börja argumentera emot herr ordningsman med bötesblocket:gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti