Ännu en av nissepelles fjädringstrådar!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hej! Har hittat en snubbe i amerikat som säljer en del fjädringsprylar, men jag kan inte avgöra vad som är vettigt att köpa. Han har:

- Ny YSS-bakdämpare för 330 euro
- Begagnad Nitron-bakdämpare för 580 euro
- Begagnad Öhlins-bakdämpare för okänt pris

- "Kais reworked forks" för 420 euro
- K-tech gaffelfjädrar för 115 euro

- K-tech styrdämpare för 160 euro

Jag hade tänkt mig lägga maximalt typ 640 euro på både fram bak och (eventuellt) styre. känner inte alls till "Kai" och förstår inte vad som skulle vara gjort med gaffeln heller. :)

Hur tycker ni jag ska göra? Tror ni YSS-dämparen är nåt att ha?

Tror nog en renovering av orginalaren är i paritet med yss om det jag läst är korrekt, du får typ en ersättningsdämpare till din orginalare alltså.

Ingen erfarenhet av nitron men tycker skillnaden mellan öhlins och den avgör om det är prisvärt eller inte, känns dyrt då öhlinaren inte bör kosta så mycket i sverige om det inte är en beggad ttx till senaste modellerna, kanske problem att hitta en?
Hur ser servicemöjligheterna ut på Nitron?

Gaffelfjädern känns varken dyr eller billig, ungefär samma pengar hemma.

Med ovanstående, typ. "varför gå över ån efter vatten"?

Styrdämparen var billig då, K-tech är Bra grejer, men behöver du en? Om inte, köp när behovet uppstår istället om pengarna styr.

Gaffeln är väl en renoverad eller ombyggd, kanske bytt kolvar, shimsstackar och ventiler eller bara olja och fjäder av en känd "guru" på gafflar där borta.

Den där Kai känner jag igen från zx6r forumet, han är tydligen lite deras version av "Öhlins Jocke" o herr Watz. En fjädringsmagiker helt enkelt. Jag skulle föredra att köpa Öhlins och k-tech som jag vet att jag kan få hjälp med här hemma. Fjädrarna var dyrare än vad det kostar att köpa nya hos Jocke. Om jag vore i din sists så skulle jag försöka få ett pris på öhlinaren. Om pengarna styr väldans mycket så får du en ny ELKA för ungefär samma peng, färdiginställd från fabrik för dig och din typ av körning, tillsammans med support via mail, vilket kanske inte är optimalt under en racehelg, men åtminstone bättre än Fordons fjädringslapp.

Hittat en öhlins nu med 6,4kg fjäder (ska dock vara anpassad för en 90kg förare), hur nu det går ihop eftersom fjädern orginal på orginaldämparen också är på 6,x. Får dämparen hemskickad till mig för totalt 5200kr. Är det ett bra köp tycker ni?

Låter som ett normalpris, de jag sett och frågat på har kostat ungefär 4500-5500 om det inte är en ttx, då har det kostat en tusing till, fina men oservade då så man får ju lägga på en tusing innan de är klara för track och en femhundring till tusing till om fjädern är fel. :)

Att det är samma fjäderkonstant på den som orginal är inget du ska hänga upp dig på även fast du tycker orginalen är för mjuk, med den avsevärt bättre hydrauliken i öhlinaren så kommer krafterna hållas i schack på ett helt annat sätt.
Fjäderlängden är avpassad till vad du ska ha dämparen till med, orginalen kan ju vara lite kortare eller mindre förspänd med, att enbart på fjäderkonstant räkna ut att den kommer vara mjuk är inte möjligt, du kan bara räkna ut hur mycket extra belastning du behöver för att komprimera en mm till (förutsatt du har utväxlingen på länkaget då....) :)

Okej! Får hoppas att fjädern passar hyfsat för mig då som väger in på lite över 90kg. :)

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2