Ändrat ventilspel efter ventilslipning?

SKF:s stora bladmåttsats går att pussla ihop hur som helst på 0.01 när. !
M

SKF:s stora bladmåttsats går att pussla ihop hur som helst på 0.01 när. !
M

Vad menar du med att "pussla ihop"? Du menar väl inte att du adderar flera blad? Då måste man ju mäta och se vad det blir, det tar tid. Det är ju inte bara att addera tjocklekarna var för sig, då får du inte en noggrannhet på 0.01mm.

Vad menar du med att "pussla ihop"? Du menar väl inte att du adderar flera blad? Då måste man ju mäta och se vad det blir, det tar tid. Det är ju inte bara att addera tjocklekarna var för sig, då får du inte en noggrannhet på 0.01mm.

Tror att satsen innehåller 0,05 0,09 0,10 .............................0,20 0,25 osv .
Vid mätning av spel större än 0,20 blir det naturligtvie en felkälla till genom att man måste kunna räkna .
Mätnogrannheten förändras marginellt ung som avverkningen vid inslipning .

M

Jag tror att när du momentdrar topplocksbultarna så påverkar det ventilspelet mer än själva inslipningen så det är nog ett större skäl till att kontrollera ventilspelet.

Jag tror att när du momentdrar topplocksbultarna så påverkar det ventilspelet mer än själva inslipningen så det är nog ett större skäl till att kontrollera ventilspelet.

Håller helt med dig. Om det gällt en stötstångsmotor men det är det knappast frågan om här.
Tror jag bestämt...

Många OHC-toppar i alu måste ventiljusteras efter momentdragningen.
De formförändras pga av spänningsbilden från momentdragningen.

/J
Håller helt med dig. Om det gällt en stötstångsmotor men det är det knappast frågan om här.
Tror jag bestämt...

En sak man kan göra/bör göra efter i och ur montering men även för att ventilen ska "sätta" sig är följande.

Lägg toppen på sida . Ta ett litet form och metallhammare. Knacka till distinkt längst upp på skaftet så ventilen "öppnar" sig. Dels sätter den sugna knastrets bättre samt i ventilsäten.

Efter det mäter du spel.

Moderna cross toppar e.tc kan man mäta löst på bänken. Vissa toppar kanske ändrar måtten om man drar fast dom. Jag har aldrig råkat ut för det dock.

Jepp speciellt Äldre yamaha som brukar ha 2 delad topp där kammarna ligger i eget galleri , FZR 1000 gick aldrig att shimsa lös

Hmm ok, ja då kanske det gäller även denna toppen då? Det är ju trots allt en 5 ventils topp konstruerad i slutet av 80-talet.

Är det på det viset så lär jag väl måsta riva den i vinter och mäta ändå då.

Va snacker vi för sorts spel egentligen?
Är det 0,10-012 mm, eller 0.20-030 mm?
Bara så man får lite hum om noggranheten,,

Tänkte avsluta denna tråden med info om hur spelen var nu när jag väl mätt dom.

Fyra ventiler behövde justeras 0,05mm, två uppåt och två neråt. I och med det kan man också konstatera att det måste vara momentdragningen som ligger bakom det för ventilspelen kan ju inte öka av inslipningen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti