Ändrat ventilspel efter ventilslipning?

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag portade toppen på min Super Tenere i somras och slipade då även in ventilerna med biltemas fina slippasta och sugkoppshandverktyg. Jag slipade bara så pass att jag fick en fin tätningsyta.

Monterade ihop hojen och allt var frid och fröjd men nu börjar jag undra om jag borde kolla ventilspelet efter ventilslipningen eller tar man så lite material att det inte blir nån skillnad?

Ventilspelet var justerat några hundra mil innan slipningen så spelet var rätt då iaf.

Visst kan jag riva ner och mäta men vill höra med er erfarna först om det är nödvändigt för det är ju ändå en del bök innan man kommer åt att mäta.

I och med att du slipat ventilerna så har spelet "minskat".

Sen om det spelar någon roll beror också på var spelet låg inom toleransen när du justerade dom.
Låg spelet på nån ventil väldigt nära min, så "kanske" det påverkats så att spelet nu ligger precis på gränsen.
Och då löper du risken att nån ventil kan komma att "brännas", vilket leder till ännu mera jobb.
Jag hade kollat spelet och sluppit vara "nojig" över OM det kan komma att hända nått.
Men det är jag det.

/KentW

Uhm, varför kollade du inte spelet efteråt om du ändå hade hela toppen nermonterad?

Allt för själafridens skull. Riv och kolla! Annars kommer det där bara tära dig i bakhuvudet.

Uhm, varför kollade du inte spelet efteråt om du ändå hade hela toppen nermonterad?

Jag vred faktiskt runt motorn några varv och mätte efteråt men några spel hade då ökat mot innan så jag antog att man måste köra motorn ett tag för att dom ska sätta sig ordentligt. Sen så tyckte jag att jag slipat så minimalt så det inte borde påverka spelet nämvärt men nu har detta börjat gnaga i mig så jag får väl ta och plocka ner och kolla. Det vore dock intressant att höra från nån som har mätt både innan och efter så man får nån slags bild av hur mycket skillnad det kan röra sig om.

Gör om gör rätt, det hade ju var jätte enkelt att justerat ventilerna på topp när den var lös. Typ otur för dig. :)

Jag har svårt att tro att slipningen påverkat spelet på en mätbar nivå.
Bladmåtten brukar oftast ha spel på 0.05 mm eller 5 hundradelar av en millimeter.
Att man lyckas slipa ner så mycket att man kan mäta det med bladmått har jag mycket svårt att tro.
Kanske ett par tusendelar.

Men för säkerhetens skull så kan du mäta igen.

Jag vred faktiskt runt motorn några varv och mätte efteråt men några spel hade då ökat mot innan så .

Om spelet har ökat efter slipningen så beror det definitivt inte på sipningen, då slipning/fräsning borde medföra ev. mindre spel eftersom ventilen hamnar längre IN i sätet.

men som föregående talare så tror jag inte slipningen har påverkat spelet ( såvidare att du inte har en massa slipdamm på bänken :rofl)

Last edited:
Jag kanske formulerar mig otydligt så jag försöker igen.

Jag försökte verkligen mäta efter att jag satt ihop allt men kunde inte få fram några vettiga mätningar eftersom ventilerna inte satt sig ordentligt efter slipningen. Det krävdes att motorn kördes i drift innan dom satte sig.

Jag är dock fortfarande intresserad av att höra från nån med egen erfarenhet för det här verkar vara en informationslucka på nätet för jag hittar inget när jag söker, bara massa tyckande.

eller så slutar man nojja sig , monterar ihop möget, tror lite på sig själv och startar hojen.

eller så slutar man nojja sig , monterar ihop möget, tror lite på sig själv och startar hojen.

Ja det var ju det jag gjorde. Jag gjorde detta i somras så jag har kört flera hundra mil sen dess men frågan är om jag ska riva ner allt igen bara för att mäta?

Last edited:
Som vinter terapi kan man ju göra det om man känner att man har för lite att göra . annars brukar ordspråket
" if it´s aint broken don´t fix it !" vara bra

Jag kanske formulerar mig otydligt så jag försöker igen.

Jag försökte verkligen mäta efter att jag satt ihop allt men kunde inte få fram några vettiga mätningar eftersom ventilerna inte satt sig ordentligt efter slipningen. Det krävdes att motorn kördes i drift innan dom satte sig.

Jag är dock fortfarande intresserad av att höra från nån med egen erfarenhet för det här verkar vara en informationslucka på nätet för jag hittar inget när jag söker, bara massa tyckande.

Jag vet inte vad för typ av erfarenhet du behöver.
Jag är utbildad mekaniker både civilt och inom försvarsmakten och jag har aldrig behövt justera om ventiler efter att jag slipat dom, och då har jag slipat mer ventiler än de flesta :)

Du slipar någon tusendels millimeter på sin höjd.

Folk har överdriven noja för det här med ventilspel

Jag har träffat på 2 st brända ventiler på MC under dom 30 år jag skruvat motorer

Ett bra exempel är ju crosshojarna som körs järnet tills dom inte startar längre och då stoppar man i en ny ventil och kör vidare

Jag skulle nog inte lägga så mycket energi på extra koll , Gör det vid nästa service i stället

Jag vet inte vad för typ av erfarenhet du behöver.
Jag är utbildad mekaniker både civilt och inom försvarsmakten och jag har aldrig behövt justera om ventiler efter att jag slipat dom, och då har jag slipat mer ventiler än de flesta :)

Du slipar någon tusendels millimeter på sin höjd.

Det var exakt en sån kommentar jag var ute efter från nån som verkligen vet vad dom pratar om.

Jag tackar och bockar!

Medan jag i stället ser det som självklart att man måste kolla ventilspelet noggrant efter att toppen varit nerriven. Vid montering och efter en "inkörningsperiod" på sisådär 100 mil.

Medan jag i stället ser det som självklart att man måste kolla ventilspelet noggrant efter att toppen varit nerriven. Vid montering och efter en "inkörningsperiod" på sisådär 100 mil.
Har man ork och tid så är det inget som hindrar en från att vara noggrann.
Det gör inget att man mäter två gånger.

Jo jag kan känna likadant å ena sidan men å andra sidan gillar jag inte onödigt arbete så därför ville jag få synpunkter baserade på fakta och inte bara känsla. Har du erfarenhet som säger att det behövs?

Det är rätt stabila ventiler på dessa hojarna (spelet kollas var 4200:e mil och då brukar 2-3 av 10 ventiler behöva justeras en aning) och spelet var korrekt innan operationen. Jag har heller inte blandat ihop nåt utan allt sitter på samma plats som innan så det lutar åt att jag väntar med att mäta tills nästa service när jag ändå har hojen delvis nedplockad.

Jag har svårt att tro att slipningen påverkat spelet på en mätbar nivå.
Bladmåtten brukar oftast ha spel på 0.05 mm eller 5 hundradelar av en millimeter.
Att man lyckas slipa ner så mycket att man kan mäta det med bladmått har jag mycket svårt att tro.
Kanske ett par tusendelar.

Men för säkerhetens skull så kan du mäta igen.

Håller helt med, man slipar typ "0" med pasta.
Däremot är delningen på ett riktigt bladmått 0,01mm, varför använda ngt annat.

Martin

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...