Ändra tändning?

ulf_lundin skrev:
... hur i h-e man får förbränningshastigheten att följa varvtalet så pass bra ...

Men GÖR den verkligen det ? I så fall vore ju den bästa tändpunkten samma över hela varvregistret ?

Eller har jag missat nåt ?

Förbränningshastigheten verkar följa varvet rätt bra, inte 100 %igt, men någorlunda. Och tändförställningen kompenserar för bristen på följsamhet.

Är förbränningshastigheten någorlunda konstant så har jag missuppfattat det hela. Annars undrar jag varför den varierar.
/u

Jag tycker den borde vara enbart beroende av fyllnadsgrad, eller dvs tryck, ja kanske i viss mån också motorns / förbränningsrummets allmänna temperatur, men den uppnås väl rätt fort och är sen konstant(om kylningen funkar)

Feltänk... ?

Det som påverkar förbränningshastigheten mest är turbulensen hos gaserna. Från insugsventilen får du virvlar (tumble eller swirl, tumble är när luften gör en kullerbytta ut ur ventilen, swirl är när luften gör en piruett) och dessa är hyfsat proportionella mot gashastigheten som är hyfsat proportionell mot varvtalet.

Sedan finns det givetvis en hel del faktorer som spelar stor roll, temperaturen på gaserna är rätt dominant likaså A/F.

/J

Jag har just haft nöjet att läsa Kevin Camerons "Sportbike performance handbook" och kan konstatera att kapitel 3 "How engines work" tar upp bl.a. saker som påverkar förbränningshastighet, tändningstiming, varför man vill ha peak pressure vid ca 15 grader ATDC (om man har max tryck när vinkel vevstake/vevaxel är 90 grader så klingar trycket av för fort för att hinna göra någon nytta - som Robban åxå påpekar) och mycket annat.
Ni får inte tro att jag säger detta för att döda diskussionen eller nått sånt, jag säger bara detta för att det det för många av oss kunde vara bra att få denna kanon tråd på ett redigerat vis och med förklaringar till alla uttryck.

/Joppe

RG500-Johannes skrev:
Det som påverkar förbränningshastigheten mest är turbulensen hos gaserna...

Sådärja, nu har jag lärt mig nåt idag också, tackar !

Borde man ju ha fattat själv egentligen, men menar du att själva rörelsen i sig är det viktiga, eller resultatet av rörelsen, vilket väl borde vara den bättre blandningen luft/bränsle ? (spelar ju mindre roll iofs)

Bra tråd ! / XJR

Johannes: :tummenupp

Tror att det är själva rörelsen som påverkar förbr.hastigheten. Inte säkert blandningen blir bättre m mer turbulens fast under kortare tid, vilket väl blir fallet v högre varv.

Sen kan man väl tillägga att massor av saker påverkar förbr.hastigheten; tryck, temp, soppa/luft kvot mm mm.
O så får man titta på andra aspekter, hur stort är avståndet från stift till avlägsnaste hörnet. Men då kikar man ju på olika motorer.

Som jag ser det är det ett gott tecken att en motor inte behöver så mycket förtändning f max.vrid; bra fyllnad, bra förbr.rum osv.

Tur att det går att köra utan att veta hur det brinner egentligen.
/u

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...