Nr:18
Snabbare än Don Queer
Har en fundering, jag har ett Yoshimura EMS-system med möjlighet att ställa "timing". Hur påverkar timingen på tändningen effektkurvan? Fördelar? Nackdelar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur märker man spikningar? Om man inte hör dom?Robban_C skrev:Japp. Mer förtändning = tänder tidigare.
36 gr förtänding = gnistan kommer 36 vevaxelgrader innan kolven nått övre dödpunkt (öd).
För mycket förtändning = spikar, spikningarna kvaddar kolvar, vevlager och med stor säkerhet även vevstakar. Kanske också veven. Tvivlar på att man hör kraftiga spikningar på en knarr, fartvind och "normalt" motorljud dränker sånt. Med andra ord farligt med spikningar.
Men å andra sidan är en grundregel att man vill ha mesta möjliga förtändning, detta ska bara ses som en grundregel, ibland är det bättre med något mindre, endast bänken svarar exakt på detta.
Varför förtänding? Därför att förbränningen ska hinna bygga upp tryck runt öd.
För sen tändning ger förutom låg effekt också ökad värmeavgivning till kylsystemet och i värsta fall överhettning.
Robban_C skrev:MBT???
Fattar inte halvsju..
Ang att lyssna efter spik: En luftkyld puffra väsnas ju mer än en vattenkyld där vattenmanteln bidrar till dämpning. Kan man lyssna efter spik med mikrofon på luftkyld puffra också?
I detta fall gäller det ju vattenkyld men man är ju nyfiken liksom.
KvalitetsMiffo skrev:Jag blandar mig i leken om spikning: Kan man inte höra att den spikar när man står still och gasar då??? Alltså lyssna på motorn när den inte utsätts för fartvind och andra störande objekt...![]()
RG500-Johannes skrev:Nej. Du måste ha last på motorn.
/J
Klart du kan höra det. Men då är nåt troligen väldigt fel.KvalitetsMiffo skrev:Jag blandar mig i leken om spikning: Kan man inte höra att den spikar när man står still och gasar då??? Alltså lyssna på motorn när den inte utsätts för fartvind och andra störande objekt...![]()
ulf_lundin skrev:Klart du kan höra det. Men då är nåt troligen väldigt fel.
Spikningar kommer vid höga tryck o temp i förbr. rummet, dvs mest troligt m fullgas o varv mellan max.vrid o max.effekt. (På turbo kan du få det vid vilket varv som helst, bara öka laddtrycket.) Eftersom tempen spelar in så kan det ta en stund på fullgas innan den börja spika.
Är tändningen för hög kan du få den att spika nästan var som helst.
(finns en massa varianter av spik o förtändning o detonation o annat o förklaringar om hur dom uppkommer o övergår i varandra.)
/u
Robban_C skrev:Men å andra sidan är en grundregel att man vill ha mesta möjliga förtändning, detta ska bara ses som en grundregel, ibland är det bättre med något mindre, endast bänken svarar exakt på detta.
Varför förtänding? Därför att förbränningen ska hinna bygga upp tryck runt öd.
Det låter rimligt men man måste ju _börja_ få tryck redan vid öd eftersom det handlar om en förbränning över tid (uttrycket "explosionsmotor" är ju egentligen missvisande så länge delarna sitter ihopandersbrink skrev:Har jag fått det helt om bakfoten när jag tänker att maxtrycket i cylindern ska vara som störst vid den vevstaksvinkel som ger mest skjuts/vrid åt vevaxeln? Det ska väl ske nånstans runt 65 grader efter TDC och är beroende av vevstakens längd i relation till slaglängden? Dvs att långa vevstakar alltid är bättre än korta. Vid övre dödläget gör ju trycket ingen nytta.
Kort story om min Corvette -69 med turbo:RG500-Johannes skrev:... folk är närvarande som inte har varit i cell förut och det rasslar till ett gäng hårda spikar. De hoppar till rätt ordentligt! ...
andersbrink skrev:Har jag fått det helt om bakfoten när jag tänker att maxtrycket i cylindern ska vara som störst vid den vevstaksvinkel som ger mest skjuts/vrid åt vevaxeln? Det ska väl ske nånstans runt 65 grader efter TDC och är beroende av vevstakens längd i relation till slaglängden? Dvs att långa vevstakar alltid är bättre än korta. Vid övre dödläget gör ju trycket ingen nytta.
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|