Ändra profil på ZXR400

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Ska ordna fram ett set nya slicks eller mönstrade till en styck ZXR 400 (91) och funderar på att byta från originalprofil till annat för att kanske bättre på egenskaperna hos hojen.

Original:
Framdäck: 120/60-17
Bakdäck: 160/60-17

Funderar på:
Framdäck: 120/70-17
Bakdäck: 165/60-17

Men då jag inte riktigt vet exakt vad jag pratar om, så kanske någon här som vet, kan berätta om önskad ändring är feltänkt. För det jag förstås förstår är att man måste tänka på att hjulen kan rulla fritt. Speciellt framhjulet när man går upp till 120/70.
Men en annan effekt jag funderar på är om hojen kommer stegra sig. Alltså att profilen på framhjulet är mycket högre helt plötsligt, än vad bakdäcket är och framändan helt enkelt är för hög nu.
Går visserligen motverka med att sänka hojen fram, men det är ju det här med frigång oxå.

Nä, jag är lite fast.

Någon?

Däcksbytet ger en nettohöjning fram på 9mm vilket du i så fall får kompensera med uppskjutna gaffelben, att inte ändra gaffelbenen kommer att göra cykeln änn mer chopper än vad den är orginal, jag skulle kunna tänka mig 12-15mm ökat uppstick för att få lite mer kvickstyrda egenskaper.

Har dock inte räknat på vad profilskillnaden ger i ändrade egenskaper vid nerläggdet känns lite överkurs.

Last edited:
Okej, den svänger iofs redan snabbare än vad ögat kan uppfatta. Så att gå till 120/70 kanske är onödigt.

när jag hade min 400 så körde jag både med 120/70 o 120/60...

o jag provade slänga på ett 180 däck bak mest för skoj skulle.. men det så ut som en jäkla ballong... men det fick plast.. sen riktigt hur väghållningen påverkas vet jag inte,..

Dunlops slicksen bytte från 120/60 till 120/70 till säsongen 2004. Så numera går det inte att köpa 60-profilen. Dunlop hade väl en tanke bakom varför det ska fungera bättre kanske.

Vet att vissa sånna där std-hojar går bättre med 70-profil, tex aprilia RS250. Anledningen är bl.a att 60-profilen tar upp mycket mindre av ojämnheterna i asfalten vilket resulterar i att gaffeln får jobba mer vilket medför att dämparen går varmare och oljan skummas eller vad som nu händer. Med 70-profilen så funkar fjädringen bättre iaf.

Nyteknik skrev:
Användbart råd... :rolleyes:

Det var ju väldans vad du var negativ, lider du av vinterdepression i kombination med akut skäggetbrist lr?

Killen svarade ju på Swedies betänkligheter om att ett ev /70 däck skulle gå i kylaren

Det var samma på min gammelKawa-ZX6. Jag gick från 60 till 70-profil o det var inga problem, så gör du så!

Nyteknik skrev:
Ja. Råd om bot?

1.Ta ett stooooooort lån i närmsta bank
2. Beställ en NSR500 från Japan med UPS overnight
3 Ta skiten med dig till valfritt land där vädret är varmt och där finns RR banor öppna alla dagar i veckan.
4. Prblem löst

Boris JR skrev:
1.Ta ett stooooooort lån i närmsta bank
2. Beställ en NSR500 från Japan med UPS overnight
3 Ta skiten med dig till valfritt land där vädret är varmt och där finns RR banor öppna alla dagar i veckan.
4. Problem löst
Finns det några NSR 500 till salu? :va

Nyteknik skrev:
Finns det några NSR 500 till salu? :va

Visst letar du runt lite här så finns där länkar till ett japanskt företag som har ett par på lager..... Givetvis V2 då

Nyteknik skrev:
Då heter de RS 500 V - inte NSR 500.

Det har du rätt i...........

Jag går och gömmer mig bakom en sten och tar på dumstruten ett tag........
:4skrika

EDIT: Ha jag hade visst det rätt :2cool

Last edited:
Torkel skrev:
Ge hit min kedja! :fatta!
Det har du j-igt rätt i. Nu är det inte ens off-season längre. Är ofattbart risig i magen i dag och hemmasittande. Men efter helgen ska jag svänga förbi den lokala butiken där jag vet att de har fina feta RK 520 kedjor utan o-ring. :tummenupp

Nyteknik skrev:
Då heter de RS 500 V - inte NSR 500.

NSR500V heter den inget annat..

honda500v_01.jpg

Här kommer lite japansk text också: http://www.honda.co.jp/news/1996/296062.html

Mr. Dante skrev:
NSR500V heter den inget annat...
Här kommer lite japansk text också: http://www.honda.co.jp/news/1996/296062.html
Tydligen. Det var faktiskt också vad jag själv minns men blev "rättad" för ett tag sedan av någon här på forumet som brukar ha koll och som menade att den heter RS. Det vore ju mest logiskt också eftersom den har funnits att köpa över disk. NSR-modellerna av 125, 250 eller V-fyra 500 har aldrig varit några produktionsmodeller.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!