Ändra filrättigheter i dreambox

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nu har ju teracom fått för sig att ändra om i bland kanalerna så då funkar ju inte alla kanaler på dreamboxen.
Måste ändra några värden i en fil men lyckas inte pga filrättigheter.
Har provat att telneta boxen och skrivit chmod 777 ./filnamn, men den vägrar.
Den säger bara att det är readonly filsystem :huvet
Någon som har något tips?

vad är det du ska göra för nåt? vilken fil är det du behöver ändra rättigheter på? och vaför?'

Edit: är det terrestrial.xml du ska ändra i? om så ska du väl inte behöva ändra några rättigheter på filen för att ändra i den , bara att editera den med vi och ställa i rätt frekvenser.

Last edited:
vad är det du ska göra för nåt? vilken fil är det du behöver ändra rättigheter på? och vaför?'

Edit: är det terrestrial.xml du ska ändra i? om så ska du väl inte behöva ändra några rättigheter på filen för att ändra i den , bara att editera den med vi och ställa i rätt frekvenser.

jepp det är terrestrial.xml som ligger i /share/tuxbox/ jag ska ändra frekvenser i, men det går inte.
Kör dock inte med VI pga att jag har Vista i datorn.
Fast det kanske finns VI för win också?
Har provat med DCC och i ftp'n där editera filen men samma visa hela tiden, det går att ändra, men när jag ska spara filen så gå den tillbaka som den var från början.
Fick tipset att kopiera allt i terrestrial och göra en ny med anteckningar, ändra det som ska ändras och lägga in filen under /var/etc/ i stället.
Då söker boxen på rätt frekvenser men det är fortfarande vissa kanaler som inte funkar.
Det skumma är att EPG'n funkar på alla kanaler.

Jag har linux på min vanliga dator ocskå , men det har inte med saken att göra, VI finns redan i dreamboxen , logga in i boxen med telet via putty och använd VI för att editera filen så kommer det att gå bra.

Bara att skriva VI terrestrial.xml

VI är dock lite krångligt, du måste trycka på esc och sen i för att kunna ändra nåt i filen och sen esc :w för att spara och :q för att avsluta , observera att det ska vara ett : med.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul