Ändra förspänning utan haknyckel?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Är det nån som vet ett bra sätt att lossa "muttrarna" som man ändrar fjäderförspänningen med om man inte har haknycklarna som man ska ha?
Jag funderar på att hålla fast dom med ett skruvstäd och vrida på själva dämparen, nån som har nåt bättre tips?
 

Bifogat

  • dämpare.JPG
    dämpare.JPG
    27.9 KB · Visningar: 257
Micke_Lindstrom skrev:
Är det nån som vet ett bra sätt att lossa "muttrarna" som man ändrar fjäderförspänningen med om man inte har haknycklarna som man ska ha?
Jag funderar på att hålla fast dom med ett skruvstäd och vrida på själva dämparen, nån som har nåt bättre tips?

Jag har kört med skruvmejsel och tryckt runt dom bara
knacka loss den översta med mejsel och hammare sen är det bara att trycka på.

fast du har ju dämparen bortplockad kanske då är det ju bara att sätta fast i städet
 
walste skrev:
Jag har kört med skruvmejsel och tryckt runt dom bara
knacka loss den översta med mejsel och hammare sen är det bara att trycka på.

fast du har ju dämparen bortplockad kanske då är det ju bara att sätta fast i städet

Skruvstäd funkade inte, det gick bättre med skruvmejsel och hammare för att lossa den övre ringen, tack för tipset. :tummenupp
Sen vred jag den undre ringen med en rörtång.
Det går inte att justera med stötdämaren på plats, det är en ZZR 1100-dämpare som jag monterat på min GPZ för att den ska bli högre bak.
 
Stor mejsel och hammare-tricket brukar alltid funka även när dämparen sitter på plats. Fast det blir ju lite fula märken i ringarna.
 
Inte mejsel! Ta ett lite större dorn istället och knacka runt den med. Alternativt köper du en haknyckel för inte särskilt mycket pengar. :hej
 
Smörj alla glidande ytor. Trycket från fjädern kan vara rätt bra.
På en cross råkade jag ut för att muttern kleggade fast i dämparen; inte kul. Tror dämpen var i alu.
/u
 
K-Micke skrev:
Stor mejsel och hammare-tricket brukar alltid funka även när dämparen sitter på plats. Fast det blir ju lite fula märken i ringarna.

På orginaldämparen gick det inte justera fjäderförspänningen så därför går det inte att komma åt ringarna när dämparen är monterad, jag har en dämpare från en ZZR 1100 på min GPZ 900R.

ulf_lundin skrev:
Smörj alla glidande ytor. Trycket från fjädern kan vara rätt bra.
Fjädern tryckte på rätt bra, trots att jag smörjde alla ytor och använde en rörtång för att vrida på ringen fick jag ta i rätt mycket.

Baken blev mycket högre med ZZR-dämparen trots att jag samtidigt bytt från 18"-fälg till 17", hojen kommer nog att bli mer snabbsvängd nu.
Jag var tvungen att förlänga sidostödet 28 mm för att hojen skulle luta lika mycket som förut, eftersom stödet sitter ungefär mitt på så borde bakdelen höjts det dubbla, cirka 6 cm.
Då har jag samtidigt vänt på excentrarna som man justerar kedjespänningen med så att dom står i nedre läget istället för i det övre.

Ugluk: Hur går det med din höjning bak?
 
Hon blev hög som ett hus i bakkant, så jag fick ställa excenterspännarna i övre läget. Trots det är hon nog ungefär 2-3cm högre bak än med originalhjul och excentrarna i nedre. Jag har ganska mycket lut på sidostödet och var tvungen att slopa centralstödet.
Ingen provtur ännu, och i natt kom det snö.. :( Klart spännande är det ju..

En lite skitig äldre dam efter fettsugning:
Highlift2.jpg
Highlift3.jpg
 
Har du dämpen lös så är det bäst att avlasta fjädern. Borde finnas fjäderspännare f hojar, annars kanske små bil-dito funkar.

Höjer du rumpan så där så får du väl mer anti(?)-squat, dvs. vid kraftigt gaspådrag så vill bakänden lyfta o fjädringen kanske rent av toppar ut.
I teorin iaf, hur den hojen reagerar vet jag inte.

Speciellt känsligt om du höjer den genom mer förspänning och på så sätt får för lite lastat häng redan från början.
/u
 
Last edited:
Ugluk skrev:
Hon blev hög som ett hus i bakkant, så jag fick ställa excenterspännarna i övre läget. Trots det är hon nog ungefär 2-3cm högre bak än med originalhjul och excentrarna i nedre. Jag har ganska mycket lut på sidostödet och var tvungen att slopa centralstödet.
Ingen provtur ännu, och i natt kom det snö.. :( Klart spännande är det ju..

Hur gjorde du för att höja, svetsade du på en förlängning på nedre stötdämparfästet?
Jag plockade också bort centralstödet, det skulle ju gå att ändra så att det passar med det bredare däcket men jag tycker att motorcykeln ser stilrenare ut utan den.
Jag plockade även bort kedjeskyddet, skulle det visa sig att det sprutar för mycket olja utan så bygger jag nog ett snyggt kedjeskydd av aluminium och monterar istället för orginalskyddet.
Jag ska nog ut och köra lite idag för att se hur byte av däckdimension och stötdämpare har påverkat köregenskaperna.
Jag antar att det kommer vara bra mycket bättre grepp i ett Sportec M-1 170/55 -17 än ett gamalt slitet Macadam 50 130/80 -18.

Edit: När jag hade isär allt så passade jag på att lacka excentrarna svarta och polera axeländen och muttern, det blev rätt snyggt, det skulle nog passa bra på din hoj.

ulf_lundin skrev:
Höjer du rumpan så där så får du väl mer anti(?)-squat, dvs. vid kraftigt gaspådrag så vill bakänden lyfta o fjädringen kanske rent av toppar ut.
I teorin iaf, hur den hojen reagerar vet jag inte.

Speciellt känsligt om du höjer den genom mer förspänning och på så sätt får för lite lastat häng redan från början.
/u

Själva höjningen beror på att ZZR 1100-dämparen är längre än GPZ-dämparen, att jag drog upp fjäderförspänningen var för att den var alldeles för mjuk, det finns fortfarande lagom häng kvar.
Får man mer anti-squat för att vinkeln på swingen ändras?
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Själva höjningen beror på att ZZR 1100-dämparen är längre än GPZ-dämparen, att jag drog upp fjäderförspänningen var för att den var alldeles för mjuk, det finns fortfarande lagom häng kvar.
Får man mer anti-squat för att vinkeln på swingen ändras?
1) förspänningen påverkar inte mjuk/hård.
2) är lastade hänget vettigt så är det förstås ok.
3) har du progressivt länkage kanske den blir mjukare m längre dämp.
4) vinklar du ner svingen bak kommer både dragkraften från däck/väg och spännkraften i kedjan vilja lyfta baken mer, alltså dra ut fjädringen.
(kommer inte ihåg säkert om lyftandet bak är pro- el. anti-squat....squat kan betyda 'sitta nära marken' så då borde 'lyfta bak' heta anti-squat...)

Obs. förutom beträffande sag så har jag ingen aning om ifall lyfta den bak är bra el dåligt för dig o den hojen, bara talar om att det är fler saker som ändras än man kanske tror.
/u
 
Micke_Lindstrom skrev:
Hur gjorde du för att höja, svetsade du på en förlängning på nedre stötdämparfästet?
Jag plockade också bort centralstödet, det skulle ju gå att ändra så att det passar med det bredare däcket men jag tycker att motorcykeln ser stilrenare ut utan den.
Jag plockade även bort kedjeskyddet, skulle det visa sig att det sprutar för mycket olja utan så bygger jag nog ett snyggt kedjeskydd av aluminium och monterar istället för orginalskyddet.
Jag ska nog ut och köra lite idag för att se hur byte av däckdimension och stötdämpare har påverkat köregenskaperna.
Jag antar att det kommer vara bra mycket bättre grepp i ett Sportec M-1 170/55 -17 än ett gamalt slitet Macadam 50 130/80 -18.

Edit: När jag hade isär allt så passade jag på att lacka excentrarna svarta och polera axeländen och muttern, det blev rätt snyggt, det skulle nog passa bra på din hoj.
Nej , jag svetsade inte, utan bultade på två förlängningsbitar istället. Ett kedjeskydd måste du ha när du besiktar, och det skyddar ju även kedjan från skit, inte bara fälgen från olja.
Jag är väldigt nyfiken på vad din provtur ger för resultat. :)
 
ulf_lundin skrev:
1) förspänningen påverkar inte mjuk/hård.

Nej det påverkar ju inte själva fjäderkonstanten, men man kan ju lite oegentligt säga att stötdämpningen känns mjuk om fjäderförspänningen är för låg.

ulf_lundin skrev:
3) har du progressivt länkage kanske den blir mjukare m längre dämp.
4) vinklar du ner svingen bak kommer både dragkraften från däck/väg och spännkraften i kedjan vilja lyfta baken mer, alltså dra ut fjädringen.
(kommer inte ihåg säkert om lyftandet bak är pro- el. anti-squat....squat kan betyda 'sitta nära marken' så då borde 'lyfta bak' heta anti-squat...)

Det kanske var pga. det progressiva länkaget som jag var tvungen att öka fjäderförspänningen nästan till max för att det skulle ge ett lagom häng, jag vet inte vad en ZZR 1100 väger men det borde inte vara så stor skillnad mot min hoj, bakdelen känns dock styvare efter dämparbytet.
Jag var ute och provkörde en sväng nu och jag kände inga tendenser till att motorcykeln lyftes eller betedde sig konstigt när jag drog på, tvärtom kändes hela hojen mer kontrollerbar vid gaspådrag med en styvare och högre bakdel.
Tack för dina synpunkter, utan dom hade jag nog inte tänkt på att känna efter i fall den höjdes vid gaspådrag eller ej. :tummenupp

Ugluk skrev:
Nej , jag svetsade inte, utan bultade på två förlängningsbitar istället. Ett kedjeskydd måste du ha när du besiktar, och det skyddar ju även kedjan från skit, inte bara fälgen från olja.
Jag är väldigt nyfiken på vad din provtur ger för resultat.

Ok, har du bilder på förlängningen?
Jag tycker att det mesta av skiten som hamnar på kedjan borde komma nerifrån där det ändå inte sitter något skydd, men jag tillverkar nog ett skydd av aluminium när jag får tid, det kan ju vara bra att ha.
Jag var bara ute och körde en kort bit, bakbromsen låg emot skivan, dessutom är det luft i systemet till bakbromsen.
Jag ska fixa till det och sen köra en längre bit, men som sagt känns motorcykeln mer kontrollerbar vid gaspådrag, däcket har naturligvis betydligt bättre grepp än det gamla och den går in i kurvorna bättre pga. den ökade snabbstyrdheten.
Om din modifiering ger samma resultat som min så borde du inte bli besviken.
När jag fått ordning på bromsen ska jag ut och kolla om jag hittar en relativt grusfri vägsträcka där jag kan köra lite hårdare, i värsta fall får jag väl ta med en sopkvast och sopa rent i en kurva så att jag kan pressa lite. :hihi
 
Micke_Lindstrom skrev:
<snip>
Ok, har du bilder på förlängningen?
Jag tycker att det mesta av skiten som hamnar på kedjan borde komma nerifrån där det ändå inte sitter något skydd, men jag tillverkar nog ett skydd av aluminium när jag får tid, det kan ju vara bra att ha.
Jag var bara ute och körde en kort bit, bakbromsen låg emot skivan, dessutom är det luft i systemet till bakbromsen.
Jag ska fixa till det och sen köra en längre bit, men som sagt känns motorcykeln mer kontrollerbar vid gaspådrag, däcket har naturligvis betydligt bättre grepp än det gamla och den går in i kurvorna bättre pga. den ökade snabbstyrdheten.
Om din modifiering ger samma resultat som min så borde du inte bli besviken.
När jag fått ordning på bromsen ska jag ut och kolla om jag hittar en relativt grusfri vägsträcka där jag kan köra lite hårdare, i värsta fall får jag väl ta med en sopkvast och sopa rent i en kurva så att jag kan pressa lite. :hihi
Sure:
Link8.jpg

Låter bra att din verkar funka såpass fint. Får väl se om jag får tillfälle att ta en kort sväng i eftermiddag. En ordentlig luftning och eventuellt nya belägg borde ju fixa till din bakbroms om bara allt sitter ihop som det ska.
 
Inte konstigt att din blev hög bak när du förlängde dämparen så mycket.
Bromsen gick rätt fort att fixa till, lite avluftning och justering av fästet för oket så funkade det som det skulle.
Jag har kört 2.5 mil idag och hojen funkar fint, jag råkade lyfta upp framhjulet ett par gånger när jag drog iväg från rödljusen, jag vet inte om det beror på nedväxlingen som blivit pga. det lite mindre bakhjulet, däcket skiljde bara 3.5% i omkrets från det gamla däcket, drevningen är orginal.
Att den verkar gå upp på bakhjulet lättare kanske beror på att jag bytt kopplingslameller så att karaktären i kopplingen ändrats, eller så är bara vårkänslor i högerhanden.
 
Del 13169A på bilden är en platta som mutterstyckena till ett par skruvar sitter i, plattan har även ett hål som det ska gå en slang igenom, var ska den slangen sitta fast?
Den ramlade loss och jag ser inte var den ska sitta.
 

Bifogat

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    15.5 KB · Visningar: 857
Jag tog mig en liten tur jag med, fast det var riktigt kallt och ganska dåligt grepp. Det man saknat mest är faktiskt ljudet. :banana
Hon har blivit klart kvickare i styrningen, åtminstone som innan ombyggnaden. Kanske t.o.m. lite rappare ändå. Samma tendens att "falla in" i kurvorna.

Det får nog bli 70-profil fram till nästa däckbyte så borde balansen vara återställd. Höjningen är minsta möjliga med den metoden jag använde. Hade jag istället svetsat på förlängningarna kunde jag fått fler och mindre dramatiska höjningsmöjligheter, men den övre bulten hindrar en förlängning mindre än 25mm. Som det är var jag ändå tvingad att slipa ner den ganska taskigt gjutna länkarmen en del för att den inte skulle ta i.

Får nog bli en hagondämpare till ZZR1100C så småningom.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Del 13169A på bilden är en platta som mutterstyckena till ett par skruvar sitter i, plattan har även ett hål som det ska gå en slang igenom, var ska den slangen sitta fast?
Den ramlade loss och jag ser inte var den ska sitta.
Avrinningen från undersidan av luftburken?
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top