Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Micke_Lindstrom skrev:Är det nån som vet ett bra sätt att lossa "muttrarna" som man ändrar fjäderförspänningen med om man inte har haknycklarna som man ska ha?
Jag funderar på att hålla fast dom med ett skruvstäd och vrida på själva dämparen, nån som har nåt bättre tips?
walste skrev:Jag har kört med skruvmejsel och tryckt runt dom bara
knacka loss den översta med mejsel och hammare sen är det bara att trycka på.
fast du har ju dämparen bortplockad kanske då är det ju bara att sätta fast i städet
K-Micke skrev:Stor mejsel och hammare-tricket brukar alltid funka även när dämparen sitter på plats. Fast det blir ju lite fula märken i ringarna.
Fjädern tryckte på rätt bra, trots att jag smörjde alla ytor och använde en rörtång för att vrida på ringen fick jag ta i rätt mycket.ulf_lundin skrev:Smörj alla glidande ytor. Trycket från fjädern kan vara rätt bra.
Ugluk skrev:Hon blev hög som ett hus i bakkant, så jag fick ställa excenterspännarna i övre läget. Trots det är hon nog ungefär 2-3cm högre bak än med originalhjul och excentrarna i nedre. Jag har ganska mycket lut på sidostödet och var tvungen att slopa centralstödet.
Ingen provtur ännu, och i natt kom det snö..Klart spännande är det ju..
ulf_lundin skrev:Höjer du rumpan så där så får du väl mer anti(?)-squat, dvs. vid kraftigt gaspådrag så vill bakänden lyfta o fjädringen kanske rent av toppar ut.
I teorin iaf, hur den hojen reagerar vet jag inte.
Speciellt känsligt om du höjer den genom mer förspänning och på så sätt får för lite lastat häng redan från början.
/u
1) förspänningen påverkar inte mjuk/hård.Micke_Lindstrom skrev:Själva höjningen beror på att ZZR 1100-dämparen är längre än GPZ-dämparen, att jag drog upp fjäderförspänningen var för att den var alldeles för mjuk, det finns fortfarande lagom häng kvar.
Får man mer anti-squat för att vinkeln på swingen ändras?
Nej , jag svetsade inte, utan bultade på två förlängningsbitar istället. Ett kedjeskydd måste du ha när du besiktar, och det skyddar ju även kedjan från skit, inte bara fälgen från olja.Micke_Lindstrom skrev:Hur gjorde du för att höja, svetsade du på en förlängning på nedre stötdämparfästet?
Jag plockade också bort centralstödet, det skulle ju gå att ändra så att det passar med det bredare däcket men jag tycker att motorcykeln ser stilrenare ut utan den.
Jag plockade även bort kedjeskyddet, skulle det visa sig att det sprutar för mycket olja utan så bygger jag nog ett snyggt kedjeskydd av aluminium och monterar istället för orginalskyddet.
Jag ska nog ut och köra lite idag för att se hur byte av däckdimension och stötdämpare har påverkat köregenskaperna.
Jag antar att det kommer vara bra mycket bättre grepp i ett Sportec M-1 170/55 -17 än ett gamalt slitet Macadam 50 130/80 -18.
Edit: När jag hade isär allt så passade jag på att lacka excentrarna svarta och polera axeländen och muttern, det blev rätt snyggt, det skulle nog passa bra på din hoj.
ulf_lundin skrev:1) förspänningen påverkar inte mjuk/hård.
ulf_lundin skrev:3) har du progressivt länkage kanske den blir mjukare m längre dämp.
4) vinklar du ner svingen bak kommer både dragkraften från däck/väg och spännkraften i kedjan vilja lyfta baken mer, alltså dra ut fjädringen.
(kommer inte ihåg säkert om lyftandet bak är pro- el. anti-squat....squat kan betyda 'sitta nära marken' så då borde 'lyfta bak' heta anti-squat...)
Ugluk skrev:Nej , jag svetsade inte, utan bultade på två förlängningsbitar istället. Ett kedjeskydd måste du ha när du besiktar, och det skyddar ju även kedjan från skit, inte bara fälgen från olja.
Jag är väldigt nyfiken på vad din provtur ger för resultat.

Sure:Micke_Lindstrom skrev:<snip>
Ok, har du bilder på förlängningen?
Jag tycker att det mesta av skiten som hamnar på kedjan borde komma nerifrån där det ändå inte sitter något skydd, men jag tillverkar nog ett skydd av aluminium när jag får tid, det kan ju vara bra att ha.
Jag var bara ute och körde en kort bit, bakbromsen låg emot skivan, dessutom är det luft i systemet till bakbromsen.
Jag ska fixa till det och sen köra en längre bit, men som sagt känns motorcykeln mer kontrollerbar vid gaspådrag, däcket har naturligvis betydligt bättre grepp än det gamla och den går in i kurvorna bättre pga. den ökade snabbstyrdheten.
Om din modifiering ger samma resultat som min så borde du inte bli besviken.
När jag fått ordning på bromsen ska jag ut och kolla om jag hittar en relativt grusfri vägsträcka där jag kan köra lite hårdare, i värsta fall får jag väl ta med en sopkvast och sopa rent i en kurva så att jag kan pressa lite.![]()
Avrinningen från undersidan av luftburken?Micke_Lindstrom skrev:Del 13169A på bilden är en platta som mutterstyckena till ett par skruvar sitter i, plattan har även ett hål som det ska gå en slang igenom, var ska den slangen sitta fast?
Den ramlade loss och jag ser inte var den ska sitta.
Ugluk skrev:Avrinningen från undersidan av luftburken?
Ugluk skrev:Samma tendens att "falla in" i kurvorna.
Det får nog bli 70-profil fram till nästa däckbyte så borde balansen vara återställd.
120/60-17 enligt rekommendation.Micke_Lindstrom skrev:Ja det stämmer, tackar!![]()
Vad har du för dimension fram nu, vad ska det vara på den fälgen?
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |