Ändra bildstorlek i PS?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Någon som vet om det går att ändra storleken (bredd/höjd) på mer än 1 bild i taget i Photoshop?

Har tex 50 bilder i 1024 x 768 som jag vill spara som 512 x 384 men vill slippa behöva göra det för varje bild.

sandstream skrev:
Någon som vet om det går att ändra storleken (bredd/höjd) på mer än 1 bild i taget i Photoshop?

Har tex 50 bilder i 1024 x 768 som jag vill spara som 512 x 384 men vill slippa behöva göra det för varje bild.

Ja det går. Du får skapa ett batchmacro, där du spelar in "resize". Detta makro kan sedan köras under automate->batch som processar alla bilder i en vald mapp. Öppna Actions-paletten, det är här du spelar in makron.

Har inte testa själv, men det är så det _ska_ funka. När du väl spelat in makrot en gång kan du säkerligen spara det för att köra vid ett annat tillfälle.

Nu har jag testat. Det funkade. Jag gjorde så här:

1. Öppna en fil som ska resizas.
2. öppna ACTIONS-paletten. Skapa nytt makro, jag döpte den till "resize".
3. klicka på "spela in" (om den inte redan är iklickad).
4. Ändra storlek på bilden.
5. Stoppa inspelningen.
6. Öppna file -> Automatic -> Batch
7. Välj "Action: resize (dvs det namn vi skapade makrot med)
8. Välj "source: folder" och välj den mapp där bilderna som ska storleksändras finns i (alla bilder i mappen bearbetas)
9. Välj Destination "Save and close"

Det som händer nu är att bilderna öppnas, resizas, och sparas (med samma filnamn). Du bör ta backup på bilderna, om något skiter sig :) Lycka till. Du kan säkert sofistikera funktionen genom att testa lite hit o dit, den här var "quick and dirty" men det funkade iaf.

Last edited:
Då jag är mycket nyfiken av mig vill jag gärna veta om du fick rätt på det...?

*/ ?>
Back