Än dyrare bensin

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu ligger det alltså förslag på att bilar som skall förbrukar mycket bensin skall beskattas högre än de som drar mindre. Hmmm... Är det bara jag som trodde att det redan var så? Hur är urtypen av en bensintörstig bil, jo:

Stor & tung (Högre vägskatt)
Dyr (Mer moms)
Drar mer bensin (!) (betalar mer punktskatt och moms på bensinen redan)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=282798&previousRenderType=6

Markus skrev:
Nu ligger det alltså förslag på att bilar som skall förbrukar mycket bensin skall beskattas högre än de som drar mindre. Hmmm... Är det bara jag som trodde att det redan var så? Hur är urtypen av en bensintörstig bil, jo:

Stor & tung (Högre vägskatt)
Dyr (Mer moms)
Drar mer bensin (!) (betalar mer punktskatt och moms på bensinen redan)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=282798&previousRenderType=6

Jag är kluven men det kanske är vad som behövs för att få folk att premiera miljövänlighet framför "det fantastiska ljudet i min nya v8"...

Tycker iofs att ett sådant skattesystem vore mer på sin plats i USA där varenda kotte sitter ensam i sin feta PickUp eller SUV eller i sin lilla fula bil som lik förbannat har en v6/v8...

Har häpnat de tre gånger jag varit "over there"... Efter att ha varit där tycker jag miljöivrandet som rör oss svenska bilister är rätt komiskt. Vår bensinförbrukning/person kan ju inte vara mer än en bråkdel av deras..

Politikerna har någon bild av att elaka människor kör runt i onödigt törstiga och stora bilar för att sabotera koldioxidmålen. Dessa ska beskattas tydligen. Har man fler än två barn ökar ju behovet av större fordon, finns ju många olika skäl till vilket fordon man väljer. Sen är det ju bara folk med begränsad ekonomi som man kan straffa bort från stora bilar. :näsblod

Undrar var gränsen går för "stort" i vikt och/eller bränsleförbruknning?

Jag är för. Så länge vi har råd att släppa ut koldioxid på det här sättet så är bensinen för billig. Sen kan förstås diskussion tas upp när det gäller folk i glesbygd som måste avverka långa sträckor med bil för att kunna sköta sina jobb.

von reisen skrev:
Undrar var gränsen går för "stort" i vikt och/eller bränsleförbruknning?

Det är f.ö. inte bränsleförbrukningen utan koldioxidutsläppet som skall avgöra skattesatsen.. Så det kan ju göra att konsumenterna kräver renare bilar av producenterna..

Varför ska man egentligen kuska runt i en 2.5-3.5 liters kombi när en 1.8-2l egentligen fyller en familjs behov? Är det egentligen så sunt att bli så förbannade för att "körglädje" drabbas till förmån för miljön som våra barn och branbarn kommer att ärva?

Jag gissar att många som är i vår ålder om 50 år kommer vara duktigt förbannade på vårt slösande och våra utsläpp.
Är osäker på om de köper våra argument när de besöker oss på ålderdomshemmet:

- Men det var ju så gött ljud i min gamla cheva. Vem ville kuska runt i en liten 1.6liters toyota när det fanns SUV:ar?

- Men för fan farfar, nu är ju oljan slut och det finns bara två insjöar i landet som fortfarande går att bada i!

korvgubbe skrev:
Jag är kluven men det kanske är vad som behövs för att få folk att premiera miljövänlighet framför "det fantastiska ljudet i min nya v8"...

Men, min poäng var att det redan är dyrare på alla möjliga indirekta sätt att äga en bil som drar mycket bensin.

Markus skrev:
Men, min poäng var att det redan är dyrare på alla möjliga indirekta sätt att äga en bil som drar mycket bensin.

Ja, det har du rätt i och på sätt och vis håller jag med. Men när trenden trots allt bland svenssons är att köpa allt större bilar borde ju något vara fel.

När jag var barn hade min familj en 2 liters 245 från -88 som fyllde alla våra behov. Nu har samma Svensson-familj en 2.4liters V70 trots att motorernas prestanda förbättrats vesäntligt på 16 år... En sund utveckling borde väl medfört att genomsnittsfamiljen haft allt mindre motor i bilen istället för tvärt om.

Oavsett om skatteförändringen genomförs så bör ju inte de som är i verkligt behov av bil drabbas. Folk måste fortfarande kunna bo på glesbygden utan att straffskattas. Men generellt är jag för skattehöjningar på utsläpp.

Om jag inte är felinformerad så hade bensin resp. el-motor samma prestanda vid sekelskiftet(1800-1900). Enda anledningen till att de(Merzedes eller om det var herr Ford) valde bensin var att de hade svårt att få fram el....

...kan ju bara drömma om de valt el redan där och elmotorn haft lite drygt hundra år på sig att utvecklas..

korvgubbe skrev:
Ja, det har du rätt i och på sätt och vis håller jag med. Men när trenden trots allt bland svenssons är att köpa allt större bilar borde ju något vara fel.

När jag var barn hade min familj en 2 liters 245 från -88 som fyllde alla våra behov. Nu har samma Svensson-familj en 2.4liters V70 trots att motorernas prestanda förbättrats vesäntligt på 16 år... En sund utveckling borde väl medfört att genomsnittsfamiljen haft allt mindre motor i bilen istället för tvärt om.

Jag kör en 244 (Grand Lux, inte De Lux :tummenupp ) från 87 eller 88, den j***a bilen drar mer än min T4 som jag sålde. Den drar minst 1,2l/mil och ibland 1,5l/mil. Den är väl på runt 110hk kan jag tänka mig. Den bilen drar alltså lika mycket som en Tahoe. Vore det inte bättre att sänka skatten så folk till att börja med köpte bilar som drar lite bensin per kubik, och med katalysator. Sverige har en av Europas äldsta bilparker.

Sedan är det så naivt i sverige att vi tror att vi har så stor inverkan. Vad vi gör spelar ingen roll globalt, i synnerhet inte när hela tredje världen är industrialiserat, inom kanske 20 år, och kommer förstöra vårat klimat totalt. Miljömässigt vore det bättre om vi såg till att tredje världen fortsätter vara U. Men det vore inte så populärt (populistiskt) att säga kanske...

korvgubbe skrev:
Det är f.ö. inte bränsleförbrukningen utan koldioxidutsläppet som skall avgöra skattesatsen.. Så det kan ju göra att konsumenterna kräver renare bilar av producenterna..

Du tror inte att bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp hänger ihop? Att en liter kolväte svarar mot en bestämd mängd koldioxid. Högre verkningsgrad kan man ju dock önska sig. Men visst vi kan inte fortsätta som vi gör hur länge som helst... :tummenupp

Markus skrev:
Jag kör en 244 (Grand Lux, inte De Lux :tummenupp ) från 87 eller 88, den j***a bilen drar mer än min T4 som jag sålde. Den drar minst 1,2l/mil och ibland 1,5l/mil.

Sedan är det så naivt i sverige att vi tror att vi har så stor inverkan. Vad vi gör spelar ingen roll globalt...

Min poäng var knappast att folk skulle välja en gammal 2 liters framför en ny bil.. Snarare att de byter sin gamla 2litersbil mot en ny 2litersbil...

Däremot köper jag inte synsättet att det inte spelar någon roll... Många bäckar små som det brukar heta.. OCh om vi i västvärlden dessutom utvecklar tekniker för att framdriva fordon miljövänligt lär ju dessa vara någorlunda utvecklade när fordonsparkerna i U-länderna börjar förnyas på allvar.. Ser ju hellre att t.ex hybridtekniken förbättras och blir billig som bensindrift så när övriga världen börjar köpa bilar så är det just dessa som väljs... då blir ju inte deras utveckling ett miljöhot. Så det handlar ju inte om att hindra dem från att utvecklas utan snarare att få alla att inse att det inte är vårat slit och slängsamhälle de vill uppnå..... Just i U-länderna finns ju möjligheten att utvecklas mot ett hållbarare samhälle.

....nu låter jag er överiga ta över diskussionen. Jag ska iväg och klättra... två månader sedan nu så jag är osäker på att jag kan skriva i morgon till mångas stora glädje.. underarmarna lär få så det räcker..

von reisen skrev:
Du tror inte att bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp hänger ihop?

...jodå. Inte är jag så blåögd att jag skulle försöka mig på att förneka ett sådant samband. Men det är ändå viktigt att skilja på "förbruknings-skatt" och "utsläpps-skatt".. För det sistnämnda som är fallet kan ju leda till utveckling av bättre rening o.s.v. parallellt med minskad förbrukning.

korvgubbe skrev:
Tycker iofs att ett sådant skattesystem vore mer på sin plats i USA där varenda kotte sitter ensam i sin feta PickUp eller SUV eller i sin lilla fula bil som lik förbannat har en v6/v8...

Det stora problemet i USA är att pappa Bush (tror jag) införde ett skatte avdrag för företagare för att de skulle ha råd att köpa nya levernasbilar, det Skatte avdraget var $25000. Sen kom den trevliga sonen Bush till makten och han tyckte att företagarna fortfarande hade beov av leveransbilar som de inte har råd med så han höjde skatteavdraget till $100000.
Visst det är jättebra att de försöker hjälpa småföretagarna men behöver en tandläkare eller fastighetsmäklare en Lincoln Navigtor, Cheva Suburban eller Caddilac Escalde som levernasbil? Kravet är att den registras som lastbil/lätt lastbil.
Vem skulle inte köpa en sån om man mer eller mindre fick den gratis med alla avdrag?

Markus, du har ju rätt i sak men förslaget är nog till för att differentiera skillnaden mer. DVS liten snål bil= Mindre straff. Dyr stor bil = Mer straff.
Ganska enkelt !
Sen om det är rätt eller inte.
Tror dock också på att många bäckar små hjälper. Man måste ju börja nånstans. Sen kan ju vissa snilleblixtar slå fel, kolla Aten det finns ju inte en bilskrot där för alla har två bilar tack vare deras geniala "varannan dag" system......

mb skrev:
Jag är för. Så länge vi har råd att släppa ut koldioxid på det här sättet så är bensinen för billig. Sen kan förstås diskussion tas upp när det gäller folk i glesbygd som måste avverka långa sträckor med bil för att kunna sköta sina jobb.

Håller med dig.

Jag måste ha en V12 under huven för att kunna ta mig till jobb, eller på hoj en solig dag.
Regnar det hatar jag mitt liv heeela dan :mad:

Måste ha bil.

Triggerhappy skrev:
Markus, du har ju rätt i sak men förslaget är nog till för att differentiera skillnaden mer. DVS liten snål bil= Mindre straff. Dyr stor bil = Mer straff.
Ganska enkelt !

Så klart har jag rätt i sak. :tungan

Beträffande:

"DVS liten snål bil= Mindre straff. Dyr stor bil = Mer straff."

Det gäller ju redan idag. Om man sänkte skatten skulle istället jag kunna åka runt i en sådan där lyxbil som du har, istället för att bli mobbad för min (den är ju inte ens min kom jag på) hög. Bara för att du är höginkomsttagare och jag står på ruinens brant. Sparka på den som ligger, gör det. Jädra skäggo.

Markus skrev:
Så klart har jag rätt i sak. :tungan

Beträffande:

"DVS liten snål bil= Mindre straff. Dyr stor bil = Mer straff."

Det gäller ju redan idag. Om man sänkte skatten skulle istället jag kunna åka runt i en sådan där lyxbil som du har, istället för att bli mobbad för min (den är ju inte ens min kom jag på) hög. Bara för att du är höginkomsttagare och jag står på ruinens brant. Sparka på den som ligger, gör det. Jädra skäggo.

För icke invigda kan jag ju nämna att jag absolut inte känner den här Markus och det är förmodligen han som smygit på mig ett par månader nu, tror jag sett en vinröd risig Volvo lite väl ofta i backspegeln....nu börjar jag bli nervös !!!

:hihi

Det nya förslaget är fullständigt tandlöst och det enda egentliga syftet är att dra in mer skattepengar..

En bil utan katalysator släpper ut 10 gånger mer skit än en med katalysator (koldioxid icke inräknat). Om vi antar att var 10:e bil i vår ruttna bilpark inte har katalysator så står alltså de gamla bilarna för hälften av utsläppen! (ej koldioxid igen)

Lösningen är ju enkel! Höj skrotpremien på bilar äldre än 10 år till typ 10 000 spänn. Alla gamla risiga, trafikfarliga pundaråk skulle försvinna i ett nafs och även puckot Tingvall skulle bli nöjd! :banana

jomo skrev:
Lösningen är ju enkel! Höj skrotpremien på bilar äldre än 10 år till typ 10 000 spänn. Alla gamla risiga, trafikfarliga pundaråk skulle försvinna i ett nafs och även puckot Tingvall skulle bli nöjd! :banana

Ingen helt dum idé om man endast räknar på utsläppen från bilen som sådan. Men för miljön totalt räknat är det sämre att skrota en gammal bil "i förtid" för att ersätta med en ny. Miljöslitaget under hela tillverkningsprocessen av bilen äter upp miljövinsten som man får med katalysator. Därför så är det miljömässigt bättre att låta gamla bilar gå fram till "pension".

Det man däremot ska se till är att alla som köper ny bil, den dag det behövs, köper det mest miljövänliga alternativet.

[ Edit 1: ] För den som gillar att räkna hittade jag här lite uppgifter för att räkna på just bärkraftig resursanvändning vid biltillverkning : http://frt.fy.chalmers.se/brapdf/uppg_albilar.pdf

Last edited:
Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...