Älska 2-takt!

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Älska 2-takt!?

Bara problem säger vissa, andra tycker det är jättebra!
Hursomhelst så har jag bara haft problem med mitt 2-takts "monster". :huvet
Iaf till problemet: Har precis bytt cylinder och håller på att köra in den! Men, den går inte att varva ett dugg över 6-7k varv, den bara hackar och orkar inte. Utan växel går den att varva lite till men har inte vågat varva upp den till rött nu under inkörning. Den är mycket lättstartad och nästan problem annars! Frågade Guzzicenter i järfälla men har svårt att ta seriöst på vad dom säger från tidigare erfarenheter...
 
Last edited:
stoooffe skrev:
2231179 Avgasporten?

Funkar den som den ska, går lätt in och ut ur cylindern? Kopplat ihop kablarna?


Bara en tanke.


Men om det hade varit avgasporten hade han ju ha kunnat varva när den är i friläge :va
 
stoooffe skrev:
2231179 Avgasporten?

Funkar den som den ska, går lätt in och ut ur cylindern? Kopplat ihop kablarna?


Bara en tanke.
Jo fick de svaret hos guzzi också! Men ja förstår inte? Kan en strypt aprilia inte varva mer än 6k varv? Måste nästan vara någon annat! Den går annars bra under 6-7k varv.
 
Snubbben skrev:
2231187 Jo fick de svaret hos guzzi också! Men ja förstår inte? Kan en strypt aprilia inte varva mer än 6k varv? Måste nästan vara någon annat! Den går annars bra under 6-7k varv.


Jo det kan den. Vetefan vad det kan vara. Avgasporten kanske kan vara ett fel samtidigt som något annat spökar.

Sitter den på rätt håll? Jag vet inte hur den funkar på fel håll.
 
Alltså kör du in den är det inte meningen att du ska varva så högt eller ens försöka att få upp mätaren på rött :brinnerup :gnissla
 
Probotector skrev:
2232027 Alltså kör du in den är det inte meningen att du ska varva så högt eller ens försöka att få upp mätaren på rött :brinnerup :gnissla

Inte för att låta dryg, detta är en seriös frågeställning.

Vad exakt skulle kunna gå sönder om man kör normalt/varvar ganska mycket(det är en varvvillig motor som är byggd för det)?
 
tvålen skrev:
2232041 Inte för att låta dryg, detta är en seriös frågeställning.

Vad exakt skulle kunna gå sönder om man kör normalt/varvar ganska mycket(det är en varvvillig motor som är byggd för det)?

Inte gå sönder men maskineriet (gäller endast en helt ny motor), kolven, cylindern kan ta skada :(
Har man bytt kolv eller cylinder är det rätt viktig att man är extra försiktig, det lönar sig i längden :tummenupp
 
Snubbben skrev:
2231177 Bara problem säger vissa, andra tycker det är jättebra!
Hursomhelst så har jag bara haft problem med mitt 2-takts "monster". :huvet
Iaf till problemet: Har precis bytt cylinder och håller på att köra in den! Men, den går inte att varva ett dugg över 6-7k varv, den bara hackar och orkar inte. Utan växel går den att varva lite till men har inte vågat varva upp den till rött nu under inkörning. Den är mycket lättstartad och nästan problem annars! Frågade Guzzicenter i järfälla men har svårt att ta seriöst på vad dom säger från tidigare erfarenheter...

Gäller det en helt ny cylinder + kolv?
Kan det vara så att det är en wisecokolv (smidd kolv) som är monterad i en cylinder med borrning för standardkolv (gjuten kolv)?
Det skulle kunna ge dom symptomen du beskriver, ovillig att varva, går helt normalt på låga varv.
Går den trögare ju varmare den blir?
 
Probotector skrev:
2232056 Inte gå sönder men maskineriet (gäller endast en helt ny motor), kolven, cylindern kan ta skada :(
Har man bytt kolv eller cylinder är det rätt viktig att man är extra försiktig, det lönar sig i längden :tummenupp

Nej. Hur menar du att cylindern och kolven skulle kunna ta skada?
 
tvålen skrev:
2232128 Nej. Hur menar du att cylindern och kolven skulle kunna ta skada?

Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
 
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
Man brukar säga att en cylinder som är "inkörd" på ditt vis har mer effekt men räcker inte fullt så länge som om man had kärt in den ett längre tag. Men då sumpar man också effekt.

Sen om detta är en skröna har jag ingen aning om.
 
Lundgren skrev:
2232187 Man brukar säga att en cylinder som är "inkörd" på ditt vis har mer effekt men räcker inte fullt så länge som om man had kärt in den ett längre tag. Men då sumpar man också effekt.

Sen om detta är en skröna har jag ingen aning om.

Då man kan ju fråga sig en annan fråga. Vad är det som gör att cylindern håller, vad är det som slits "så mycket mer" om man har mer effekt eller inte.

Jag menar, oavsett hur man kört in den så gasas det lika mycket dom resterande milen som cylindern ska gå oavsett om man tog det lungt i början eller ej.
 
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
Helt rätt, så ska en hoj köras. :fakta
 
Svenssson skrev:
2232413 Helt rätt, så ska en hoj köras. :fakta
Rengör luftfiltret hjälper inte det rengör förgasaren. Har troligen med att den inte får tillräkligt med luft/soppa för högre varv.
 
tvålen skrev:
2232209 Då man kan ju fråga sig en annan fråga. Vad är det som gör att cylindern håller, vad är det som slits "så mycket mer" om man har mer effekt eller inte.

Jag menar, oavsett hur man kört in den så gasas det lika mycket dom resterande milen som cylindern ska gå oavsett om man tog det lungt i början eller ej.
Nej man undrar ju.
 
när ja hade bytt båfde cylinder och kolv och allt så sa ett roadracingteam i trelleborg att ja bara skulle starta den låta den gå på tomgång upp till 60 grader och stänga av och låta den svalna och sen göra samma sak 3 gånger till så är den inkörd som den ska sen och dom lär väl veta;)
 
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.


va maxar din skit rd ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top