Älgjakt vs grusåkning.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Igår började älgjakten här i krokarna. Eftersom jag inte jagar är det inget jag (normalt) överhuvudtaget bryr mig om. Enda orsaken till att jag överhuvudtaget visste om det är för att det är ganska tomt på kontoret denna veckan.

Åkte ut igår em/kväll med offroaden och skulle smaska lite på favorit-grus-vägen. Ser en skylt med "Jakt med hund pågår". Jaha, tänker jag? Och?

Men eftersom jag är för snäll för mitt eget bästa tänker jag ändå att det är bäst att ta en annan väg eftersom jag inte känner för att få en kula i låret mitt uppe på fjället. (På fjället kan _ingen_ höra dig skrika...)

Sagt och gjort - tar en annan grusväg som jag inte kört innan. Kör kanske en halvmil innan jag får syn på en vansinnig jägare uppe i ett torn som står och drar fingret till mig. Jag vinkar såklart vänligt tillbaka, växlar ner och lägger en snygg signatur.

Nu till frågan - vad förväntas jag ta för hänsyn till jägare och de till mig?

Bra-att-veta-innan-man-svarar:
Färden gick på allmän väg - inga privata marker alltså, och i lagom tempo. Ca 70 kmph (give or take) eftersom det var skymning och vägens skick tämligen okänt.

Du kommer nog få väldigt spridda svar...
Tror inte så många jägare förstår oss (läs hojåkare) OCH ja tror inte så många hojåkare förstår jägarnas åsikter.

JAG kan dock avstå från att åka där det jagas ett par dagar om året...:tummenupp

Last edited:
Turbo-Puh skrev:

Jag ser det som att du visar hänsyn till älgen och det är ju bra. :)

Seriöst så vet jag inte om några regler finns. Men personligen så anser jag att du som håjåkare ingår i de förutsättningar man har som jägare när man ska skjuta en älg. Jag menar, vissa saker gör det lättare att jaga, andra gör det svårare.

.

Turbo-Puh skrev:
2526732

Om jag inte riskerade min egen hälsa så skulle jag ge blanka fan i de djävlarna. De visar fingret, kastar pinnar och är allmänt dryga om man visar sig ute i skogen under "deras" säsong. Värst är dom i klunga, översittare! :mad:

Mikey skrev:
2526744 Du kommer nog få väldigt spridda svar...

Japp, spridda svar och jag bland de första :)

Eftersom det är allmän väg är det bara att köra. Såvitt jag förstår så har jägaren/skytten ett sju helvetes ansvar, speciellt om han ska skjuta över en allmän väg.
Klart han blir irriterad om du kommer med en maskin med öppen luftburk och ett öppet system. Kan tänka mig att du skrämmer iväg alla älgar och annat vilt.

//T

Turbo-Puh skrev:
2526732 Kör kanske en halvmil innan jag får syn på en vansinnig jägare uppe i ett torn som står och drar fingret till mig. Jag vinkar såklart vänligt tillbaka, växlar ner och lägger en snygg signatur.

:lol

du är väl typ inom synhåll i 2-3 minuter, han är där några timmar kanske, så han ska inte klaga på dig.

Dom får gärna vara där. Det stör mig inte. Men det som stör mig är att de borde vara mer toleranta! Allmän väg är allmän väg. Varför sätter man ens upp en skylt? Det är inte precis som att de har rätt att spärra av vägar etc! (Fö säkert något man kan få tillstånd till - men detta var inte aktuellt här.)

Enda orsaken till att sakta ner är för att ett ev drev kan få djuren att ev gå ut på vägen. Det oroar mig. Att nån jägare skulle skjuta mig av """misstag""" oroar mig mindre, men jag kan ju inte påstå att jag tror det är en omöjlighet.

Det finns säkert mer än en person som är olämplig för vapenlicens ute i skogarna i dessa dagar, och som jag sa "På fjället kan ingen höra dig skrika".

Men visst, älgen är nog en större risk.

Edit: Det vore väldans intressant av att få höra en jägares synpunkt på detta! Det måste ju finnas ett helt gäng på detta forum som har "älg" som mest frekventa sökord, men de kanske är ute och fryser i skogen dessa dagar.

Last edited:
håller själv på med jägarexamen nu, och tror nog det bara är sura gubbjävlar som beter sig så där. Om jag satt på pass så skulle du få fingret om du inte bjöd på lite bakhjulsshow samtidigt som du drog förbi:tummenupp

Jag var ute och tuffade förra året. Mötte massvis med jägare. De verkade inte speciellt sura eller så. Stannade t.o.m och pratade med några. Antar att man får fart på älgarna så att dom inte bara står och slöar på samma plats. Alternativt skrämer man bort dem. Varken bu eller bä kanske.

KalleKulspruta skrev:
2526784 Jag var ute och tuffade förra året. Mötte massvis med jägare. De verkade inte speciellt sura eller så. Stannade t.o.m och pratade med några. Antar att man får fart på älgarna så att dom inte bara står och slöar på samma plats. Alternativt skrämer man bort dem. Varken bu eller bä kanske.
tro jag oså..ibland poppar de bara fram älgar när man glider skoter o dom låter ju inte lite :)

Om någon sitter och metar, får inte jag köra förbi i min motorbåt då? Visst, han med metspöt gnisslar väl eftersom man skrämmer bort fisken men båda har ju rätt att utföra sitt intresse.

Lika så din crossåkning, men visst, dom har gevär och du har jävligt bråttom :näsblod

Turbo-Puh skrev:
2526775 Dom får gärna vara där. Det stör mig inte. Men det som stör mig är att de borde vara mer toleranta! Allmän väg är allmän väg. Varför sätter man ens upp en skylt? Det är inte precis som att de har rätt att spärra av vägar etc! (Fö säkert något man kan få tillstånd till - men detta var inte aktuellt här.)

Skyltarna är nog mest till för bär- och svampplockare. Man vill ju inte ha dem smygandes i skogen när det skall skjutas älg.

PS. Jag är inte jägare, men min bror och far är det.

Jag har vart ute och kört i skogen (eller på skogsvägar) under älgjakten och det har inte vart populärt alls. Kom en skällande hund i 200km/h mot oss och ägaren bara skrek på oss och var vansinnig. Påstod att det var en privat väg och att vi gjorde intrång och det ena med det andra...

Hade ingen aning om att det var älgjakt och det stod inga skyltar om varken privat väg eller älgjakt.

Hade jag vetat att det vart älgjakt där hade jag ju kört nån annanstans, lite vett och hänsyn har man ju.

955i skrev:
2526797 Om någon sitter och metar, får inte jag köra förbi i min motorbåt då? Visst, han med metspöt gnisslar väl eftersom man skrämmer bort fisken men båda har ju rätt att utföra sitt intresse.

Lika så din crossåkning, men visst, dom har gevär och du har jävligt bråttom :näsblod

Point taken. Problemet tror jag kan vara som här på landet, att det är så självklart och heligt, att vissa industrier tex. stänger en vecka pga älgjakt, så att det nästan blir lite av en kult.

Problemet är ju givetvis mindre i en större stad. Har aldrig sett någon sniper-wannabe liggandes på södermalm, och hävda att han förklarat krig mot älgen.
Skämt å sido.

Emmi skrev:
2526804
Hade jag vetat att det vart älgjakt där hade jag ju kört nån annanstans, lite vett och hänsyn har man ju.

Det är ju enna älgjakt överallt samtidigt... :4skrika

Last edited:
Man kan inte spärra av vägar som jägare! man kan inte heller säga att skogen är "off limits" bara för att det är jakt.. Men att sätta upp en skylt får man göra, det rekomenderas till och med..
Sen att du kör runt i skogen när dom jagar är inget dom ska bry sig om.. Varken älgar,rådjur eller vanligt vilt som vi jagar är rädda för motorer så gubben var väl bara allämnt sur för att det gått dåligt..

Kör själv ut i skogen med både hoj och moppe när jag ska jaga och det är ingen fara, när jag var 14 så brukade jag dra runt med moppen i skogen och tuta under tiden farsan och Company jagade.. Men det var inga djur som stördes av detta, Vi sköt 2st bockar den dagen faktiskt..

(((varför jag tutade då och då var för att säga att allt var okey, farsan var lite paranoid när jag var i skogen utan radio på en moppe :P)))

Emmi skrev:
2526804 Jag har vart ute och kört i skogen (eller på skogsvägar) under älgjakten och det har inte vart populärt alls. Kom en skällande hund i 200km/h mot oss och ägaren bara skrek på oss och var vansinnig. Påstod att det var en privat väg och att vi gjorde intrång och det ena med det andra...

Hade ingen aning om att det var älgjakt och det stod inga skyltar om varken privat väg eller älgjakt.

Var du på en enskild väg kan jag förstå att de blev irriterade, samtidigt så satt det inga skyltar...hmmmm
Det är nog så att vissa känner sympati för andras intressen och vissa gör det inte.
Tänk om ALLA skulle rapportera alla som kör med slipon/helsystem som inte är godkännt av bilprovningen...:gnissla

Själv har jag varit med om skyltar på vanliga asfalterade vägar där det står: Jakt pågår.
Tror att de vill tala om att helt plötsligt kan en hund, en jägare eller en älg komma springande så att man borde ta det lite lugnare :tummenupp

Mikey skrev:
2526821 Var du på en enskild väg kan jag förstå att de blev irriterade, samtidigt så satt det inga skyltar...hmmmm

Problemet med "enskild väg" är att många tycker sig ha just en - enskild väg.
MEN! Såfort en markägare får statligt eller regionalt stöd till sin väg är det, just - inte längre någon enskild väg. :fakta

Sen att den bara går till hans gård har inte med saken att göra.

Det är även så att en bom över en väg inte heller är något officiellt vägmärke, utan skall isf kompletteras med skylt.

Så det är inte så illa enkelt att veta. Ibland.

Jag är även jägare. Några reflektioner:

Under jakten är djuren i rörelse, och det känns väl sådär att åka hoj när risken att köra på vilt är extra stor.

Självklart har man rätt att färdas på allmän väg även under jakten. Sen kan jag väl tycka att det är dålig stil och inte direkt hänsynsfullt att åka runt i markerna precis just under jaktveckan, utöver rena transportbehov alltså.

Samtidigt är det ännu sämre stil att sitta i sitt torn och visa finger när någon passerar som gjordes i detta fall.

Att man sätter upp skyltar "Jakt pågår" har ingen rättslig betydelse.

/Stefan M

Stefan M skrev:
2526834 Sen kan jag väl tycka att det är dålig stil och inte direkt hänsynsfullt att åka runt i markerna precis just under jaktveckan, utöver rena transportbehov alltså.

Utan att provocera på något sätt - Varför?

Personligen tycker jag denna tiden är den finaste för grusåkning. Höstfärger, lite lerigt, inte så varmt, inte så dammigt osvosv.

*/ ?>
Back