Äldsta hojjen i bruk på SH?

Min är också en -51, Husqvarna rödmyra. Funderar på PCIII och slipon till den för den går inte riktigt rent men ja vet inte.:rolleyes:

Kört den men nu står den still för den skall göras iordning lite till annars finns den i min ägo därför att min morfar köpte den -51 för att ha den till jobbet och har kört den hela livet.

IMG_3977.JPG


IMG_3975.JPG

Har en likadan (nästan). Min är en 53:a (mod 31) och det var min farfar som köpte den på 60 talet någon gång. Den har levt ett hårt liv som pendlar hoj när farfar jobbade i skogen och sen startade mina farbröder sina cross karriärer på den . Jag har kvar alla deras bondtrimmade delar. Faktum är att den är i helt ok skick och den går riktigt bra! Jag ska nog ta en sväng idag!

Rock On / Per
 
Nja, inget gammalt om man bortser från att Uralen är 30-talsdesign rakt igenom :näsblod En polare har däremot två klenoder - en Indian från 1911 och en HD med rakställd boxer från 20-talet nångång. Båda i nästan körbart skick och renoverade. Ser livsfarliga ut med sina korkbandsbromsar, "självmordskoppling" och växelreglaget bredvid tanken. Gaslykta fram på Indianen.

ÅAS så har dom två motorcyklarna sämre fartesurser än en ostrypt EU-moped så vad fan ska dom med bromsar till?

Häromdagen stod det en gammal Ariel utanför mitt jobb, han behövde en ny bromswire, han hade fått ombesiktning på första försöket, åkt hem och slipat in trumma och band, justerat spelet och gjort allt, på ombesiktningen gick bromswiren av...

Besiktningssnubben, en snoris utan teknikhistoriskt intresse, förväntade sig stoppiebromsar som på en yzrgsz från 03, på en motorcykel sedan krita perioden....

Jag fixade wiren åt snubben, och han kom inte tillbaka, så jag hoppas att tredjebesiktningen gick bra, han skulle dessutom ombesikta på en annan station där det kanske fanns en något mer veteranvänlig personal.
 
NV1.jpg


Lite yngre än de äldsta i tråden. Men den har tekniska nymodigheter som uppochnervänd teleskopisk framgaffel och variator. Tyvärr så är urkopplingslagret inte allt för krytt och bensintanken är hyfsat rostig på insidan.

Det är en NV 70 Hobby från 1954. Samma hoj som DKW Hobby. Så den har en 74cc DKW-motor på ca 3hk. Vilket gör att den knappt ens går som en strypt EU-moppe trots att den bara väger ca 80kg.
 
Jag håller på att renovera en Matchless G80s 1953, Startade den första gången sent i höstas,1-cylindrig 500:a låter gott. Är snart dags för registereringsbesiktning.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top