Äldre sport/touring motorcykel - FZR1000 vs RF900. Vilken bör jag köpa?

Som gathojar är båda förslagen utmärkta val anser jag även om jag bara ägt FZR. Vet inte hur erfaren du på bana men både hojarna har betydligt bättre motorprestand än väghållning/hanterbarhet. Kanske inte det bästa för en mindre erfaren att börja pressa på bana. Kör du däremot raskt men sansat kan du säkert ha kul med vilken som helst av dom. Vi är många som fisåker på bana med 1000cc och växlar 25-35 hk innan max i ren självbevarelsedrift.

Fokuser på skicket istället för modell tror jag är lämpligt här.

Jag kör en ZX-10 -08 på bana och en FZR1000 -89 på landsväg. Eftersom jag inte kör som en blådåre utanför bana så upplever jag inte FZR:n som tung och bökig. Snarare tvärtom så blev jag positivt överraskad över både acceleration och smidighet. Visst, den är inte lika snabbstyrd som ninjan men herregud, det ska väl skilja en del i teknik får man hoppas. För 1700 kr om året hel/hel duger den alldeles ypperligt. Det enda negativa är väl kanske att man har en ganska framåtlutad körställning och blir därför ofta hängande på styret. Så nån touring hoj är det inte. Jag köpte min för 16,000 med 6 k på mätaren. Det enda jag har gjort är ventiljustering (vilket verkligen behövdes!!) och bytt insugstrattarna. Annars går den klockrent.

:tummenupp

Det handlar mycket om att lita på materialet, sa man till mig när jag började leka med knäskrap.
Håller med om det, försökte skrapa knäna i backen med en xj900 från -85, med touringdäck. Var väl bara erfarenheten/inte tillräckligt med träning som stoppade knäskrapen:tungan

Till ts, skulle satsat på fzr:en. Främst för utseendet och att effekten fortfarande står sig bra mot nyare hojar

fzr1000 skulle nog bli bra men släng en titt på lillebröderna fzr600 och yzf750r.

yzf:en har jag ägt som första hoj och upplevde den väldigt härlig för att vara 15år gammal, årsmod 95 med öhlins bakdämpare, ca 220kg ~120hk i motorn, motorn drar lite olja men det är inge konstigt, bara fylla på och åka, min fick jag 18k för i slutet av förra sommaren så billigare och bättre tror jag det inte blir:tummenupp

Jag skulle valt en FZR före RF om så bara för att blingfaktorn är mycket högre. Jag har själv haft en RF900 -94 det är en mycket duglig hoj med 120hp på bakhjulet fast med lite okänslig fjädring original. Använde min både till touring i Norge och mina första bankörningar.

Håller nog med dom som tycker 750'n är ett bättre alternativ.
Dom som säger att det inte går att köra äldre hojar är bara mesar :D Konstigt att folk kört roadracing i hur många är som helst men har man inte senaste litershojen så är det omöjligt. Visst, allt blir lite sämre men ska det gå på räls kan man köra tåg :)

Tackar för en massa bra input.

Är väl mest sugen på en FZR från början av 90-talet men får ta mig en funderar på om mindre och kanske något nyare maskiner också bör övervägas. Budgeten ligger på max 35000 i inköp för maskinen och den ska främst köras på gata, så någon renodlad banhoj är inte aktuellt....

En fördel med en äldre maskin är att man får "Jag ska döda dig" känslan från maskinen i betydligt lägre hastigheter och slipper därför köra så förb.nnat fort för att uppleva riktig körning :D

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti