Äldre sport/touring motorcykel - FZR1000 vs RF900. Vilken bör jag köpa?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Kawasaki -99
Tänkte skaffa mig antingen en FZR1000 alternativt RF900 från mitten av 90-talet och lära mig köra lite bana med dem. Har spenderat ett antal år på "vanlig" hoj nu och är trött på att ha helt intakta knäpuckar på skinnstället.... :) Dessutom blir det ju inte så dyrt om (när) jag kraschar med en hoj som bara kostar 20-30000 i inköp. Är därför lite nyfiken på era erfarenheter av dessa hojar.

Har de några vanliga "modelltypiska" fel jag bör vara uppmärksam på innan köpet?

Vet att de är klumpiga med dagens mått mätt, men vilken är lämpligast när jag vill ta en tur runt banan?

Vilken är bekvämast för långturer?

Billigast försäkring?

Andra synpunkter på varför jag bör välja den ena eller andra.

För bankörning så är båda de där värdelösa om man inte gillar brottning. Men för lite touring så är inte RF900 så pjokigt val. Kul även med axxet´:)

Jag har ägt en RF 900. Den lämpar sig knappast för att fila ned knäpuckar på bana med. Men den var bekväm och riktigt snabb. FZR har jag aldrig provat tyvärr.

En Honda VTR 1000 kanske skulle passa?

Last edited:
På bana är båda dessa riktiga sänken. Varför inte en modernare 600?

1467377341_c366725367.jpg

Går utmärkt att köra fort med en FZR om man nu vill/törs/kan

Båda blir billiga i försäkring om du köper tillräckligt gammal hoj (classic)

Även fast hjärtat klappar lite extra för Suzuki så har FZR1000 från 1991 varit lite av en pojkdröm. Med projektorlyse, USD-gaffel och aluboxram så döljer ett välvårdat ex sina 20 år rätt bra.

Dubbelkolla att det går att classicförsäkra den innan köp och se till att fjädringen är i gott skick. Eftermarknadsstöt och fixad gaffel är inte fel om du vill skrapa knäna. Däck och fjädring är viktigare än effekt!
Kraschkåpor och -puckar kan nog bli lite svårare att hitta dock...

Trots Sukkans fina vridmoment så lägger jag min röst på Yamahan :tummenupp

FZR10009%201_blu_3r%2011_tcm71-233721.JPG

Jag har iaf ägt två FZR 1000, en beggad med 5K på mätaren som jag skulle bygga Streetfighter av och då blev jag varse om att en beggad FZR INTE var samma hoj som när den var ny vilket jag också upplevt.

Efter några tusen mil av friskt gasande så är ventiler, ventilsäten och därmed toppen helt slut på de flesta motorer. Hojen blir svårstartad och det kan bli dyrt att laga.
Bakdämparen är ofta slut redan efter 3K mil vilket gör hojen svampig och svänger inte om du inte bryter ner den med grovt våld.
I övrigt är den jämfört med andra hojar som nämns på gränsen till blysänke på bana, den var möjligen en fin hoj när den kom i jämförelse med vad som fanns att tillgå då.

Hade jag valt en banhoj idag hade det blivit en supermotard men nu är det inte det du är ute efter så näst efter det hade jag klippt en Triumph Daytona 675 utan att blinka som "denåterfödde"´s inlägg, mer lättkörd hoj på bana excisterar nog inte för ett ickeproffs!

Hade jag valt en banhoj idag hade det blivit en supermotard men nu är det inte det du är ute efter så näst efter det hade jag klippt en Triumph Daytona 675 utan att blinka som "denåterfödde"´s inlägg, mer lättkörd hoj på bana excisterar nog inte för ett ickeproffs!

Vi är, högst troligt, rörande överens om att en modern hoj är bättre på bana. Men det blir lite konstigt när ts frågar efter en hoj tillverkad tidigt 90 tal att reka en hoj som kom 2006.

Till TS skulle jag föredra FZR. Den var ju en av giganterna jämte gsxr 1100 när den kom. Den snyggare av dem och antagligen bättre på många sätt. En gammal hoj är sliten idag om man nu inte får tag i ett fint ex. det stämmer. Men där är inte FZR unik på något sätt.

En RF900 hade jag inte valt någon dag över yamahan. Maken till könlös hoj. Asful med sina testarossa gälar också (tycker jag)

Har inte kört FZRen men kör dagligen RF900 och visst är den lite oflexibel och kan kännas lite tung om man kör sakta men den har en sju jäkla drag, sällan man behöver växla ner.
Motorn är ju i grund gamla GSX 1100 snurran och är i princip skottsäker sånär som på en nedrig medbringare de har till generatorn som är av kass konstruktion.
Dock har de kommit förbättrade varianter som man får om man köper idag och den är lätt att byta.

Vi är, högst troligt, rörande överens om att en modern hoj är bättre på bana. Men det blir lite konstigt när ts frågar efter en hoj tillverkad tidigt 90 tal att reka en hoj som kom 2006.

Till TS skulle jag föredra FZR. Den var ju en av giganterna jämte gsxr 1100 när den kom. Den snyggare av dem och antagligen bättre på många sätt. En gammal hoj är sliten idag om man nu inte får tag i ett fint ex. det stämmer. Men där är inte FZR unik på något sätt.

En RF900 hade jag inte valt någon dag över yamahan. Maken till könlös hoj. Asful med sina testarossa gälar också (tycker jag)

Ok, i det fallet hade jag ändå valt bort FZRen med de erfarenheter jag har idag och då hellre satsat på en GSXR 1100 t ex vilken är bra mycket mer pålitlig som beghoj och funkar att svänga med, alternativt lillebror 750.

Knäskrap är mera en fråga om teknik än om hojval tycker jag. Innan jag begrep bättre så skrapade jag knä på en VFR800 -99 med ur- Pilot Road däck med riktigt rund profil. Sedan började folk säga åt mig att så där kan man ju inte hålla på. "Du måste ju ha bättre hoj och däck", så idag klarar jag inte av det utan en sporthoj med bra sportdäck :)

Last edited:
Ok, i det fallet hade jag ändå valt bort FZRen med de erfarenheter jag har idag och då hellre satsat på en GSXR 1100 t ex vilken är bra mycket mer pålitlig som beghoj och funkar att svänga med, alternativt lillebror 750.

Jag håller med. Har själv åkt gammelgixxer och det går utmärkt att knäskrapa med den också. Undvik dock att göra det i jeans :näsblod

ska du bara köra på bana är det väl bättre att köpa en nyare modernare hoj på alla punkter.
några ex här på sh.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52067
20000kr helt ok om man bara ska leka lite

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52566
34000 för en r1:a mums

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52576
29000 för sukka 1000.

man får mucket för pengarna med tanke på vad som är bytt o köpt till
de e ju ofta dyra prylar som e på slängda.
mvh lasse
Fast ingen av dom där är väl direkt lämpliga som tourers och bekväma på långturer, i synnerhet som man inte får regga alla racehojar :rolleyes:

Fungerar aldeles utmärkt att åka på både RF och FZR.
Vill man spöa 1/10 sekunder runt banan så ska man kanske inte välja en Honda CB750 -80 men allting går att åka på och ha kul med.
95% sittär ändå i förarens talang.

Mats

• Gilla
Reaktioner: eha
Skall du ut och snurra på bana, skippa tusenkubikarna om du inte gillar brottning.

Jag förselår en närmare kik på en YZF750 istället.
20 hästar mindre än i FZR:n, men den saknar samtidigt minst lika många kilon.
Betydligt trevligare chassie och körställningen är avslappnad. Inga problem med långturer på en sådan.

Dåligt ljud, men visar att det finns potential i de gamla maskinerna än:
http://www.youtube.com/watch?v=rSyPkiTgifU

När det gäller knäskrap så håller jag med ovanstående talare. Det beror inte på cykeln. Lyckades själv göra Eksjö osäkert runt -93, under min tid som MC-ordonans. Inte helt optimalt, men det går att skrapa knän även med en gammal automatväxlad Husqvarna 258 med offroaddäck.

• Gilla
Reaktioner: eha
Jag tänkte bara slå ett slag för gammla Honda CBR- 900, 929, och 954 serien också. På dagens måttstock är väl dessa närmast att betrakta som sporttourers, fast med betoning på sport. Utbudet är gigantiskt och kvalitén på hojarna är genomgående hög. Duger definitivt som nöjesredskap på en bandag även om du inte vinner Superbike- SM på en sådan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT