Äldre "sport"hoj

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Jag har sedan 2 år sen ägt och kört min Kawa Gpz 500s.
Har lite synpunkter på hojjen, konstig körställning, lite trögstyrd, märkligt beteende vid nerläggning (funderar på om det är bakdämparn som gör sig påmind efter 17 år ;-) , och i såfall, vad kostar en ny väl fungerande?)
Annars är det en kul hoj, någon som vet om det sitter några strypningar från fabriken eller från import(är från Belgien tydligen)?

Frågade verkstaden om slipon men de tyckte de inte var någon idé.
Köpte bågen för 16500, hade gått 1980 mil när jag köpte den nu ca 2600.
Min granne gjorde sig lustig över mitt köp när jag kom hem med den första gången, den där va de värsta man kunde ha när den kom, synd att de va 15 år sen :rolleyes:

Ni som har haft en i ägo eller upplevelser från den, dela gärna med er.

Ha de gott. Nu ska jag ut och köra! :)

Jag har precis köpt mig en 96:a som är blå :)
Ska öva på den för att kunna ta körkort.

Det är möjligt att det sitter strypning på din, min var strypt när den importerades från Tyskland hörde jag. Förra ägaren tog bort strypningen på någon verkstad. Har kvitto på det men inte exakt vad som gjorts.

En liten sak jag märkt som jag stör mig på är att kåpan skrammlar mot kylaren. Någon har försökt kleta något mellan men det skramlar fortfarande. Funderar på att ta mig an det någon gång och se vad man kan göra åt det.

Är det en omgjord GPZ på din avatar? Har du en större bild?

Ha det gott du med!

Jag hade en svart röd 88:a som första hoj. Den dög väl som det och jag tycker den är riktigt snygg för sin ålder, många hojar från början på nittiotalet ser ju ut som riktiga härken.

Motorn gick ganska bra, dock ruggigt tunn på låga varv, mycket motorbroms och en hel del vibrationer jämfört med en radfyra.

Min tank rostade sönder inifrån (såg perfekt ut utifrån) och det försökte jag fixa med någon klisterlösning som man hällde i. Det tätade, men var knappast värt allt jobb, särskilt som reservtanken gav upp efter det. Skulle köpt en ny tank istället, men jag var för snål. Packboxarna fick jag också byta.

Lite svårstartad var den också, inte är det lätt att rulla igång en radtvå heller.
Sålde min till greven på forumet som skulle ha den till sin tjej...

Vad har ni för ruttna hojjar ,bakdämpare som är slut och skrammlande kåpor.
äh byt upp er, förslagsvis också en med mer mos efterssom ni letar efter strypbrickor. Min 600r tex, köp den.

:gnissla

Om din GPz500 beter sig konstigt är det något fel, Bike kallade den i test "vrålgasarens ekonomialternativ". Visserligen har den ett antal år på nacken, men det är automatiskt ingen dålig hoj för det. Motorn är en halv GPz900 och klarar nästan vad som helst, chassit är det heller inget fel på.

Är det rätt dimension däck som sitter på? Är styrlagret OK? Det är saker jag funderar på när du säger trögstyrd. Sånt ger lustiga köregenskaper annars. Bakdämparen har nog garanterat sett sina bästa dagar efter dessa år, kolla om inte någon firma (Springzz, Stötdämparexperten) kan renovera den eller om det finns utbytes. Öhlins har garanterat men det kostar därefter...
Fundera även på hur det står till med framgaffeln, när bytte du olja i den senast?

"Ingen idé att byta system" låter som ett dåligt försäljningsargument. Det är en (förhållandevis) kompetent 500-twin som mår ännu bättre av att få andas riktigt. OBS att det sitter ett helt system utan separat dämpare på den hojen, så ett slipon innebär att man måste kapa avgasröret. Däremot finns det helsystem för vettig peng. Det och öppnare filter tillsammans med ombestyckning av förgasarna borde ge en hel del bättre mellanregister. Det gjorde det på tjejens motsvarighet från Suzuki.

Pappsen hade en GPz ett tag, och den gjorde närmare 200 knyck och drog samtidigt under 0,5 lit/mil...

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back