Äldre maskiner?

Kevorkian skrev:
Här kan man hitta bl.a. sköna 80-talare

http://home.planet.nl/~motors-20th-century/motors.html

Ser att Honda tillverkade en 500 Turbo. Fanns den i Sverige? Är det någon som vet lite mer om den? Vikt, effekt mm.

En sån har jag kört, den har hög tyngdpunkt och är ovillig att svänga med och är nog mest tänkt för touring på ganska raka vägar.
Modellen är meningslös idag egentligen mer än som sammlarhoj då.
Troligen kom den till för att många länder hade försäkringssystem efter kubik, så att en 500cc blev ganska billig att försäkra.
För den var minst lika tung som de 750-900cc hojar den konkurrerade mot på sin tid och inet starkare.
Lite kul är att den har en turbomätare i form av lcd termometer.
 
Katana 1168 skrev:
Personligen så tyckte jag att det var roligare att åka 2-takt, men det var när man var yngre det... :-)
jo, kanske då, men fy fan vad enerverande det är att hålla jämn fart med 2t, det är då man förstår varför 4t blev så populärt, ja förutom blårökandet då:lol
 
Poacher skrev:
En sån har jag kört, den har hög tyngdpunkt och är ovillig att svänga med och är nog mest tänkt för touring på ganska raka vägar.
Modellen är meningslös idag egentligen mer än som sammlarhoj då.
Troligen kom den till för att många länder hade försäkringssystem efter kubik, så att en 500cc blev ganska billig att försäkra.
För den var minst lika tung som de 750-900cc hojar den konkurrerade mot på sin tid och inet starkare.
Lite kul är att den har en turbomätare i form av lcd termometer.


Har du någon aning om när den första serietillverkade turbohojen kom?
 
Man kan ju uppgradera sin gamla rova...
 

Bifogat

  • drysdale_rgv500_1.jpg
    drysdale_rgv500_1.jpg
    48.2 KB · Visningar: 131
  • drysdale_rgv500_11.jpg
    drysdale_rgv500_11.jpg
    52.2 KB · Visningar: 106
  • drysdale_rgv500_2.jpg
    drysdale_rgv500_2.jpg
    61.8 KB · Visningar: 151
Är det där ett sånt där hopkok bestående av en RG500-puffra i ett RGV250-chassie?
Skulle nästan vara det optimala av 2-t. :tummenupp
 
Vad har ni för åsikter om min hoj då? En Yamaha SR 250 Special Edition från 1981 i mkt bra skicka, dock ett par skråmor i tanken, men x antal putsande nu under vintern har resulterat i att rosten tagit permanent semester!
 
SR250? mINIVARIANT <satans jävla capslock> på SR400/SR500?



För övrigt:
Fan ta er allihop! Må Belsebub uttrycka sina sexuella behov på er! Ni har satt griller i skallen på mig! RG500/RGV250-griller. Som om jag inte har tillräckligt mycket att göra ändå. F*n också.
Googlade och hittade skitmycket ballt om dessa hojar, inklusive om konverteringarna. :tummenupp
Men jag har INTE tid! :gnissla


Förresten, när jag googlade på RG500 hittade jag nåt jätteskumt:
http://www.bikepics.com/pictures/041845/
Det står att det är en RG500 2002 men det finns ju inte, åtminstone inte i Sverige, kanske i nåt annat land. För övrigt är det ju inte RG500 så som vi minns dom, det ser mer ut som en blandning mellan motard, RG500 (ramen, puffran och motorn) och designstudie från Suz.
Nån som vet nåt mer?
 
Besserwisser skrev:
Jo det är rätt men RG anser jag smäller lite högre.
RD: 88 hk och 205 kg med full tank
RG: 95 hk och 174 kg med full tank
Jo känner till det... att den var värre på pappren.
IRL så hängde dock inte enligt mina erfarenheter RG på RD...
Visserligen åkte vi trimmat... men den nådde inte samma höjder...

Chassit kändes dessutom stabilare på RD....
 
Robban_C skrev:
För övrigt:
Fan ta er allihop! Må Belsebub uttrycka sina sexuella behov på er! Ni har satt griller i skallen på mig! RG500/RGV250-griller. Som om jag inte har tillräckligt mycket att göra ändå. F*n också.
Googlade och hittade skitmycket ballt om dessa hojar, inklusive om konverteringarna. :tummenupp
Men jag har INTE tid! :gnissla
Då har vi lyckats :blah

SENSEI skrev:
Jo känner till det... att den var värre på pappren.
IRL så hängde dock inte enligt mina erfarenheter RG på RD...
Visserligen åkte vi trimmat... men den nådde inte samma höjder...

Chassit kändes dessutom stabilare på RD....
Måste erkänna att jag inte har nån erfarenhet av RD så jag får motvilligt lita på dina erfarenheter :tungan
 
Robban_C skrev:
Googlade och hittade skitmycket ballt om dessa hojar, inklusive om konverteringarna. :tummenupp
Men jag har INTE tid! :gnissla

Som sagt sälj en hoj!
till mig?
BILLIGT?!

:rofl

Ska förfölja dig tills du sålt den hahaha, du satte griller i skallen på mig när du visade din gixxer som var omlackad!
hehe

Näe men allvarligt nu jag tycker ju RG500 är fan den ballaste hojen som finns, är ju verkligen så mustigt rock n roll med 90hk o 2takt! låter så häääärligt! :Bugar
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top