Äldre maskiner?

Det var helt klart bättre förr :rolleyes:

Hur många har inte börjat sin karriär i diket på en RD350. Hojen som funkar lika bra på vinterväglag som bland tussilagon :3freak :lol

Nu börjar det visserligen komma lite udda hojar igen, men visst har det väl varit lite "mainstream" sedan mitten av -80 när de slutade med såna udda saker som turbo å ettriga tvåtaktare...

När jag "återföll" efter mina 18 månader utan hoj runt -97 köpte jag en Suzuki 650 Turbo för att den var billig. Den visade sig inte ha världens drag, men den överraskade genom jämförelsevis OK chassi. Det var iaf inga problem att hänga med de andra glada amatörerna på sina CBR600 å liknande runt kurviga delen Gelleråsen. Men då talar vi inte den snabbaste gruppen....
Man kunde tillåmed runda nån enstaka GSXR1100 av klumpigare årsmodell på insidan i Ejes om man vågade, men då nötte man krökar trots häng :rofl

En annan kul egenskap var att den nästan hade värre acc i motlut eller med passagerare, då turbon byggde upp trycket tidigare och gav en annan effektkurva. Jätteknepigt :va

Att toppa den med passagerare var ungefär samma upplevelse. Den där stackars 673-kubikaren slutade inte varva trots passagerare utan gick lika fort ändå (nåja, fort å fort...220 drygt i mätarfart).

Sen hade vi ju "de gröna" åxå :yoparty

Ack ja...man har inte kört hoj förrän man kört en gammal 70 eller 80-talare med gummiram :hihi

Fast jag kan inte säga egentligen att det var roligare, om jag tänker efter. Den jag har nu är nog bland det roligaste jag kört, om än inte det kvickaste eller mest effektstarka. Det är ändå en -98...
 

Bifogat

  • xn85.jpg
    xn85.jpg
    51.8 KB · Visningar: 92
  • Kawasaki-01.jpg
    Kawasaki-01.jpg
    44.3 KB · Visningar: 114
Last edited:
Minimorran skrev:
Här är min pärla...
Jag är ganska nybakad.. (fast inte kille..)
Förhoppningsvis ska den här gamla damen hjälpa mig till kortet... hon kan nog mer än mig.. men första gången jag såg henne så tyckte jag att hon såg ut som ett monster.. inte precis den nätta tjejhoj jag letade efter.. men som ett tidigare inlägg: "hon är min, inte bankens, och hon kostar bara 1300 om året.. i helförsäkring"


Grattis till köpet! :tummenupp
 
Kul att tråden lever ännu.
Visst kan man vara skeptisk till gamla hojar, men man kör dem ju efter vad de klarar och det behöver inte betyda att det är tråkigare.

Nu är jag kanske lite egen men jag ser att folk i tråden anser sig ha hojar som hör hemma här och de är från 90-talet:lol
De är ju nya hojar nästan.
 
Jåke skrev:
...Sen hade vi ju "de gröna" åxå :yoparty

Ack ja...man har inte kört hoj förrän man kört en gammal 70 eller 80-talare med gummiram ...
Sån har jag haft! Exakt en sån. Oljedrickande. Gummiram och bakelitdäck. Hade taskigt med flis, hittade nya däck för en hundring styck. Bara ett fel, de hade legat på förvaring i ett bergrum i 17 resp 18 år. Kan säga att jag inte gjorde några stoppies med den hojen sen. :D
Många långa feta powerslides ut ur rondellerna blev det däremot.

Dock ska sägas att ett svalt bergrum är väsentligt bättre att förvara däck i än att ha dom ligga "framme". Men 17/18 år....
 
Suzuki 750 ES -83 hade ett fett centralstöd, det roligaste som man kunde göra på den hojen va att köra i rondeller på kvällarna och blixtra med centralstödet, många bakhjulssläpp blev det.

Körställningen va ganska Italiensk vill jag minnas :va
 
Då kan jag berätta att cb750 från tidiga 70-talet inte är att leka med heller, de hade låsningsfria bromsar på den modellen.

Många tyckte den lät häftig med sitt öppna 4-1 och så men saningen att säga var den hemsk att köra och jag tyckte faktiskt den begränsade körningen så jag åkte bara nåt tusental mil på den tingesten.

Men visst de flesta hojar man haft hade väl nåt visst, fast ofta är det roligare att snacka om dem här än att verkligen behöva uppleva dem igen:lol
Nu har jag iofs återvänt till gammelhoj igen så jag får väl skylla mig själv.
 
Poacher skrev:
Då kan jag berätta att cb750 från tidiga 70-talet inte är att leka med heller, de hade låsningsfria bromsar på den modellen...
Stämmer! Hur hårt man än kramade handtaget så låste dom aldrig. Knappt inte ens på grus. Men dom var bland det värsta man kunde köpa ända tills Kaw kom med sina 2-t resp Z1:or. Och dom nästan knäckte engelsk motorcykelindustri eftersom det var den första cykeln som både gick fort, långt och utan att läcka olja. :tummenupp
Det var andra referenser då minsann.
 
Robban_C skrev:
Stämmer! Hur hårt man än kramade handtaget så låste dom aldrig. Knappt inte ens på grus. Men dom var bland det värsta man kunde köpa ända tills Kaw kom med sina 2-t resp Z1:or. Och dom nästan knäckte engelsk motorcykelindustri eftersom det var den första cykeln som både gick fort, långt och utan att läcka olja. :tummenupp
Det var andra referenser då minsann.
Jo ,lustigt att tänka sig egentligen.
Mer och mer krav kommer upp med tiden och det är väl tur det, engelsmännen missade det när de hade samma modeller i årtionde efter årtionde, de föll på eget grepp.
 
Nu ska jag spamma lite, jämför detta med de engelska hojarna:
En Saab 900 av sent 80-tal ser nästan likadan ut som en tidig 900 eller till och med en 99 från mitten av 70-talet. Kanonbra bilar men den som köper en ny bil vill ju att grannen ska se att det står en ny bil på garageuppfarten.
Kanske inte så konstigt att GM fick rycka in?
 
Rd

Fanns ju roligt alternativ redan -84.
Var en milstolpe.. och ruskigt kul med blårök...
Lite trimmad och man blåste faktist förbi gsxr 750 -85 :) :banana
Klarade även att stå på framhjulet.. iaf med spunna slangar :yoparty
 

Bifogat

  • 365.jpg
    365.jpg
    66.3 KB · Visningar: 108
  • RD500.jpg
    RD500.jpg
    47.4 KB · Visningar: 87
Vilka fina! 3 st gamla RD500 på samma bild år 2001. Fanns det? Träff på RD-klubben? :rofl

Allvarligt talat så skulle det vara kul att ha en gammal 2-t. Försökte köpa en Seeley TR750 från mitten/sent 70-tal för nåt år sen men ägaren fattade inte att han bara måste toksälja till mig.
Det hade varit kul. Typ 140 kg och yster Suz vattenkyld 3-cyl 2-taktare på 750 cc.

Man kanske skulle försöka byta bort nåt av alla avstannade projekt mot en RG500?
 
SENSEI skrev:
Fanns ju roligt alternativ redan -84.
Var en milstolpe.. och ruskigt kul med blårök...
Lite trimmad och man blåste faktist förbi gsxr 750 -85 :) :banana
Klarade även att stå på framhjulet.. iaf med spunna slangar :yoparty
Helt rätt :tummenupp
Men ska vi nämna den ena så får vi inte glömma den andra.
 

Bifogat

  • RG1.JPG
    RG1.JPG
    112.4 KB · Visningar: 88
  • RG2.JPG
    RG2.JPG
    29.7 KB · Visningar: 81
  • RG3.JPG
    RG3.JPG
    67.8 KB · Visningar: 83
morlock skrev:
Måste man ha stålomspunna bromsslangar för att kunna göra en stoppie :va

Nä det tror jag inte..
Men jag hade det på min.. Körde den aldrig utan så jag kan faktist inte utala mig om det :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Vilka fina! 3 st gamla RD500 på samma bild år 2001. Fanns det? Träff på RD-klubben? :rofl

Allvarligt talat så skulle det vara kul att ha en gammal 2-t. Försökte köpa en Seeley TR750 från mitten/sent 70-tal för nåt år sen men ägaren fattade inte att han bara måste toksälja till mig.
Det hade varit kul. Typ 140 kg och yster Suz vattenkyld 3-cyl 2-taktare på 750 cc.

Man kanske skulle försöka byta bort nåt av alla avstannade projekt mot en RG500?

Jag är faktist sugen på att införskaffa en RD igen... Men blir lite nostalgisk...
Får övertala damen att ha en sån kanske :)
 
RD500 lider av viss övervikt minns jag, 2tarna är kul att ha i garaget mest tror jag, att verkligen köra dem är mindre kul.
Det är väl blivande klassiker men det är ju få fina ex kvar idag av dem, antar att man får se dem renoverade i mc tidningar framöver.

Visst var de häftiga när de om, men tyvärr har tiden dragit ifrån dem och jag tycker inte man ska skaffa en i stället för en modernare hoj, men som meckobjekt och 2ndrahoj funkar det väl.
 
SENSEI skrev:
Nä det tror jag inte..
Men jag hade det på min.. Körde den aldrig utan så jag kan faktist inte utala mig om det :tummenupp

Det var lite "ABS" varning på orginal bromsarna på RD:n... (iaf på min)

Poacher skrev:
RD500 lider av viss övervikt minns jag, 2tarna är kul att ha i garaget mest tror jag, att verkligen köra dem är mindre kul.

Personligen så tyckte jag att det var roligare att åka 2-takt, men det var när man var yngre det... :-)
 
Last edited:
Både RD500 & RG500 var riktiga drömhojar när man var ung. Synd bara att man inte hade åldern inne när dom var i ropet. Sen kom dock Gixxer 750 och vände världen upp och ner. Killarna som åkte dom var dom coolaste killar som någonsin existerat. :)
 
GSXR1100R skrev:
Suzuki 750 ES -83 hade ett fett centralstöd, det roligaste som man kunde göra på den hojen va att köra i rondeller på kvällarna och blixtra med centralstödet, många bakhjulssläpp blev det.

Körställningen va ganska Italiensk vill jag minnas :va

Nu börjar det bli nostalgiskt på allvar. Hade en -84 som jag köpte ny det året. Nog var centralstödet ivägen, men det gick rätt lätt att skrapa fotpinnarna också. Tyckte hojen var rena drömmen att köra, särskilt jämfört med den cb 400 N jag hade innan.
Körställningen var lite svettig i början vill jag minnas. Åkte dock runt Europa två somrar på den, och då var körställningen inget problem. Synnerligen touringmässig med dagens mått.
Det enda trista jag kan dra mig till minnes var att kammar och vippor var helslut efter 4000 mil. Slitytan på kamnockarna var då helt borta! Detta trots täta oljebyten.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top