Äldre 125:or inte okej med A1-kort?

Finns en sticky med strypningar på 125or i 125-delen, kollat där?

Skickat via Fap-a-talk

Som många redan skrivit är de flesta 125:or som finns 11kW på pappret och oftast något annat i verkligheten. Vet inte när regeln togs i bruk men den fanns iaf -97 när jag tog A1-kort.
Min TZR hade 11kW både på papper och i krök när jag köpte den och den kördes så första året. Andra året plockades brickan ur och alla 24(?) hästar togs fram ur stallet.
Minns att den gjorde 110km/h med strypning och utan gick den med nöd och näppe pressa mätaren ut (160). Dock krävdes både hemlängtan och medvind för detta höghastighetsvansinne... :D

Dock gick TZR:n rätt jämnt och bra även med strypningen och inte som en säck skit som många andra 125:or med strypning gjorde/gör...

Min Honda 125:a twin -79 har 12 kW, tung hoj :yoparty

För att besiktiga en 125a med över 11kw så måste väl en bilverkstad plocka i strypningen? Är 99% säker på det. Annars skulle ju alla bara ljuga:yoparty

På min gamla Rs 125a -99a hade jag intyg från ava-mc där dom hade fixat ett strypkitt dom kallade det. 1500:- kostade det hela. Det var endast en 3 cm lång avklippt vattenslang som satt som stop nere vid trotteln.... Den gick så JÄVLA dåligt med det så att i den berömda kaffebacken på motorväg 222 gick det i 30 uppför tack vare att man inte kunde gasa nått. kanske 1/5 kunde användas av gasrullen efter deras 1500:- strypkitt... Spelade ingen roll att jag kom in mot backen på kanske 2an? på högsta varv, den säckade iaf ner till under tröskeln där varvet och farten kommer. Kan tillägga det spöregnade och jag var sen till min hockeyträning. :huvet

Exakt så här såg mitt strypkitt ut för 1500:- fast uppklippt så man kunde trä dit den. slangbit.jpg

Kan meddela jag tog bort slangbiten och kastade den långt åt helvete in i skogen.

//slanghataren. :mad:

Vilka bedömningskriterier har Bilprovningen när man visar upp sin strypning?

nu har jag inte läst längre än hit men:

www.mc-kompaniet.se köper du strypkit hos, du stoppar in de i hojen och skriver sedan på pappret att du stoppat in strypningen. du bokar tid hos bilprovningen så provkör dem hojen och tycker dem att den är strypt så är din hoj nu registrerad som strypt. sedan när du har kontrollbesiktning av hojen så skiter dem fullständigt i om den är strypt eller inte. ibland uppmanar dem till och med till att ta bort strypningen för att provkörningen ska bli roligare.

11kW, hade jag varit dömd att hasa runt på nåt sånt när jag var 16 hade jag nog skaffat epa istället.

När jag besiktigade min Honda sist hade jag strypningarna låg i garaget. Aldrig haft dem i motorn. Killen tog ut den på en provtur och kom tillbax med ett flin från öra till öra och sa att den gick minst lika bra som den han hade haft på 90-talet:tummenupp

Fast han önskade att han också haft ett jollymoto-rör som det sitter på min.:D
Blankt papper blev det förstås!

För att besiktiga en 125a med över 11kw så måste väl en bilverkstad plocka i strypningen? Är 99% säker på det. Annars skulle ju alla bara ljuga:yoparty

du har fel..

när ja köpte strypning till min nuvarande hojj ( köpte 25kw strypning). Det enda man fick med var ett papper som man skulle skriva på att man satt i strypnings brickorna som följde med i påsen och datum har ja för mig sen var det bara att regga om den.. för övrig kolla han ej om brickorna satt i eller ej men som sagt så behövs inte en verkstad skriva på papperet för att det skall godkännas, den som skriver på är den som sätter i strypningen vilket är du själv:)

jag körde min suzuki ts125r utan strypning.... och den var reggad på mer än 11kw men när jag blev stoppad av farbror blå så sa han inget om det när han kollade upp den :yoparty

Hade själv en r125 för nått år sen och den var bra mycket rappare än den i första filmen i tråden!:va

Det gick att köra ihjäl sig på den med!!:tungan

www.mc-kompaniet.se köper du strypkit hos, du stoppar in de i hojen och skriver sedan på pappret att du stoppat in strypningen. du bokar tid hos bilprovningen så provkör dem hojen och tycker dem att den är strypt så är din hoj nu registrerad som strypt. sedan när du har kontrollbesiktning av hojen så skiter dem fullständigt i om den är strypt eller inte. ibland uppmanar dem till och med till att ta bort strypningen för att provkörningen ska bli roligare.
Tack! :tummenupp

Tack! :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...