Äldre 125:or inte okej med A1-kort?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Undrar om de äldre 125:orna från 90-talet som har mycket mer än 15 hästkrafter både i motorn och på reg.beviset är förbjudna om man har A1-kort. Måste man alltså köpa en nyare 125:a (med 11 kw) om man har A1-kort?

Det borde vara grymt stor skillnad i prestanda mellan de gamla 125:orna med uppgiven effekt på över 30 hk och dagens med bara 15 hk. Hur är det i praktiken?

http://youtu.be/M87hwDP_9UQ
http://youtu.be/n2RMv5RKEu4

Last edited:
Det stämmer bra att man inte får köra dem på A1.

hört talas om att dom ska vara strypta :fakta

Är det något som förekommer i verkligheten? Strypning av äldre 125:or. Kontrolleras, mäts och godkänns av Bilprovningen, eller vad?

Beställ strypning till modellen, låt en verkstad sätta på strypningen eller gör det själv, boka tid hos bilprovning och få igenom den, efter det är den reggad på 11kw. Skicka sen din strypning för gods skull så du kommer nånstans :D Men spara den tills nästa besiktning :tungan

Är det något som förekommer i verkligheten? Strypning av äldre 125:or. Kontrolleras, mäts och godkänns av Bilprovningen, eller vad?

Nästan alla 125or 2Tare är ostrypta.
Har inte hört nån som har åkt fast för kört trimmat med en 125a 2T.

Tror inte bilprovningen bryr sig så mycket men är man orolig när man ska dit kan man ju bara slänga i pluggen!

Beställ strypning till modellen, låt en verkstad sätta på strypningen eller gör det själv, boka tid hos bilprovning och få igenom den, efter det är den reggad på 11kw. Skicka sen din strypning för gods skull så du kommer nånstans :D Men spara den tills nästa besiktning :tungan
Vilka bedömningskriterier har Bilprovningen när man visar upp sin strypning?

Med tanke på att dom provkör hojen så lär dom märka ifall den är strypt eller ej.

15 hästars skillnad är mer skillnad på accelerationen än toppfarten. Men satsa på en 90 tals hoj, bara för att det är 11 kw så behöver det inte gå som skit, yamahan på videon är ju otroligt seg men det är just den hojjen, finns många andra som går bättre

Trist. :(

Vilka årsmodeller ska man inrikta sig på då alltså – med A1-kort? Från och med när har alla 125:or bara 11 kW. Har sökt men inte hittat.
Tror det blev lag på 11kw från och med årsmodell -92, men vet att Yamaha självmant begränsade redan -91.

Min NSR var strypt från 19kw till 11kw (iaf i regbeviset :brynad ) Kan kolla när jag kommer hem hur den var strypt.

Edit: Strypningar i insug och avgaskanal samt byte av främre drev.

Last edited:

haha, jag besiktade min 125 exc utan strypning etc, och den sitter det närmare 37 häst i original! :gnissla Och som pricket över I:et så är cylindern portad :krama

Farsans gamla Honda 125a har förutom att den är ostrypt någon trimcylinder, tror det var 160cc, den går som ett skållat ollon i jämförelse med moderna strypta 125or.

Jag hade en tzr 125a -90. På den modellen satt det en bricka i avgasröret. Enkelt att plocka i och ur. Den skulle ha nån stans mellan 25-30 hp (27?) ostrypt men min var långmilad så de flesta av dem hästarna hade nog sprungit o gömt sig i hagen... RS125 tror jag har en betydligt mer avancerad strypning men allt går så klart att fixa, kolla märkesforum etc. Som vanlig brukar det aldrig vara problem så länge det rullar på men om du kraschar blir problemen desto större.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT