Äger du en ovanlig motorcykel?

Äger du en ovanlig motorcykel?


  • Antal röstningar
    0

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Står din MC aldrig nämd i reservdelskatalogen? Står folk som levande frågetecken när du berättar vad för hoj du kör? Känner du dig lite ensam på forumet för att du inte kan diskutera om din MC med nån?

Nu kan du sluta hänga läpp för här är tråden för oss med ovanliga motorcyklar!

Svara i pollen och skriv en rad nedan vad ni kör för nåt.
 
Ja, den är väl inte superovanlig, men det är rätt sällan man hör något om den och rätt ofta folk kommer fram och undrar vad det är för hoj. En Honda ntv-650 -90. Det som folk reagerar på är oftast att den har enkelsving med kardan. Samma motor som sitter i Transalpen (vätskekyld V-tvin 52 grader) så där är det ju inget större problem med att hitta grejor. Hade varit roligare att hitta en "kusin" till min hoj som såldes i USA under namnet Hawk GT (hade kedja istf kardan) som visst har blivit en kulthoj "over there" med speciella racingklasser och allt. Kollade lite på nätet och det finns hur många entusiast-sajter som helst för Hawk GT. Har du en sådan får du gärna lägga upp en bild, vore kul att se en live också. Har du en gammal ntv kan du höra av dig så kanske vi kan ta en liten enkelsvings-kardan-träff eller nått... Jag letade inte speciellt efter en ntv när jag köpte min utan "snubblade" över en på blocket när jag letade hoj i största allmänhet.
 
Själv kör jag en NSR250 SP-modellen från 90. Enl. utsago togs det in 30 st hojar från Japan som generalagenten planerade att sälja som banhojar för den standardklass som kördes då. Utöver torrkoppling, magnesiumfälgar, tätstegad växellåda och fullt justerbara dämpare så utrustades hojen med HRC elsystem, HRC avgassystem, HRC munstycken och nålar i förgasaren samt Öhlins bakdämpare. Dock blev kostnaden för stor för många och omkring hälften av hojarna såldes senare som gatmotorcyklar, men fortfarande följde allt trim med som tillbehör.

I dagsläget är den fullt utrustad med allt somföljde med och lite till, men anpassad för gatkörning.

Sen kör jag två hojar till som är lite ovanliga, Suzuki GSX-R 400 från 87 (enda årsmodellen som togs in av generalagenten) och en KTM 620 EGS från 97. Men t.o.m. dessa hojar får anses som dussinhojar...jämfört med NSR:en.

Morgue, släng upp en bild!
 
min finns alltid med, alltid dyrast oxå :huvet VTR Firestorm piskar det mesta i reservdelspriser, tur att den är så billig i försäkring att det väger upp..
 
Tja, Kawasaki Z650-77 är ju inte lika vanlig som en R1'a iallafall.
(Men den är pensionerad i avaktan på renovering.)

Och min HD-chopper är ju unik, såklart. :)

GSXR1100 -91 lär väl knappast platsa i den här tråden, men iallafall mer ovanlig än vissa andra exempel i den här tråden.
Stannar man nånstans så är det min hoj folk ställer sig å dreglar över, inte dom 14 blå R1'orna brevid. :hihi
 
Last edited:
PutteLiten skrev:
2149959 Räknas TL-R som udda hoj? :tungan
Udda om man ser till ankstjärten, men knappast ovanlig.
 
Bodoe skrev:
2149970 Udda om man ser till ankstjärten, men knappast ovanlig.

Vad räknas som ovanlig?

Alla Suzuki från de åren har ju en ankskjärt, mer eller mindre :tungan
Tillerns är bara lite större..
TLR är lixom hojvärdens svar på J Lo :hihi :arsele
 
Vad är en tråd utan bilder?

Här är min ovanliga sporthoj (Honda CM125 -79):
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    129 KB · Visningar: 1,158
PutteLiten skrev:
2149974 Vad räknas som ovanlig?

Alla Suzuki från de åren har ju en ankskjärt, mer eller mindre :tungan
Tillerns är bara lite större..
TLR är lixom hojvärdens svar på J Lo :hihi :arsele
Jag tycker TL-R är skitful, gräsligt ful. :zpy

TL-S tycker jag däremot är porrigt läcker :yoparty , (bortsett från kåpställningen vid styret.)

Smaken är ju olika, och det viktiga är att du gillar den iofs. :pannkyss
 
Jag kör en Ducati 900 Superlight från 1994.
Superlight är en något mer påkostad variant av 900 SS.

Skillnaderna är högt uppdraget avgassystem, kopplingskåpa, fram- och bakskärm i kolfiber. Fullflytande Brembo gjutjärnsskivor, reaktionsstag till bakbromsen och att hojen är strikt ensitsig. Detta medför en kuts som jag tycker lirar bättre med den övriga formgivningen jämfört med en vanlig SS.

Ganska ovanliga, vi har väl kanske ett tiotal i SDK. Gissningsvis finns det ungefär lika många, eller något färre utanför klubben.

1994 tillverkades 719 st. Mitt exemplar är nr. 114. Samtliga exemplar är numrerade. Plaketten sitter på styrkronan.

Bifogar bild:

Ducati 900 Superlight III -94

In action:

Sviestad

Sedan första bilden togs har jag demonterat elefantöronen till backspeglar och ersatt shellklibborna med dito Agip. Mer stilrent så tycker jag.
Visuellt helt original förutom kolfiberbössor från Termignoni och stålomspunna bomsslangar.
På insidan sitter JE högkompskolvar och KN-filter i öppen luftburk för bättre andning och välljud
(i allra högsta grad beroendeframkallande).

En riktigt körglad maskin med superbt chassie och bra bett i bromsarna. Trevligt ljud och vettigt register i motorn också.
Blir naturligtvis duktigt avhängd av valfri GSX/YZF/ZX med tillhörande "R" i beteckningen men för mig handlar det inte om det.
 
Last edited:
Jo , Rickman Cr
Lr
Laverda RGS

Är väl inget man hittar delar till på ICA direkt....
 
Tja min e väl inte direkt en dussin hoj..

Även om man ser lite 999or ute men 749 monoposto är det inte gott om..
Undrar varför dom flesta nyare Duccarna oftast är biposto, så jävla kul är det väl inte att skjutsa?
 
Bodoe skrev:
2149920 Står din MC aldrig nämd i reservdelskatalogen? Står folk som levande frågetecken när du berättar vad för hoj du kör? Känner du dig lite ensam på forumet för att du inte kan diskutera om din MC med nån?

Nu kan du sluta hänga läpp för här är tråden för oss med ovanliga motorcyklar!

Svara i pollen och skriv en rad nedan vad ni kör för nåt.
Ja, min hoj är mycket ovanlig. Det är en av de få i världen som ägs av mig :tomten
 
Kör förstås mitt HD-Flattrack-hembygge från avataren.
Mvh
Jörgen
 
jag kör en Warrior.. inte många som kör en sån här inne tror jag.. me om det är det så säg till! :)
 
War-psycho skrev:
2149985 Jag tycker TL-R är skitful, gräsligt ful. :zpy

Men den låter fan så mycket sexigare än vilken annan hoj som helst.

(Men lite moddning (undertail, osv) blir den fan så mycket snyggare än vilken annan hoj som helst också! :hihi )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top