Ägaruppgifter

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Tjenare, jag vet inte om ni diskuterat detta tidigare.

Vet ni ifall polisen försöker att kolla upp vem som sökt uppgifter om ett fordon innan fordonet stals?

Det känns som att dom ofta luskar reda på ägaren via fordonsregistret för att få adress. Borde ju vara standard att dom kollar upp vem/vilka som sökt på fordonet precis innan det blev stulet.

Både försöka spåra IPadress och faxnummer som sökt ett fordon borde ju vara standard....

Med tanke på att fungerar med kontantkort borde sådana sökningar från polisens sida vara rätt värdelösa..

Det skulle förvåna mig om de ens försöker utreda stölder. Jag kan ha fel, men för polisen är nog hojstölder inget som prioriteras. Anmälan behövs, men sedan blir det en fråga för försäkringsbolaget.

Tror ni det loggas vem som kollar upp ägaruppgifter? När min hoj blev stulen kom polisen inte ens ut till mig, dock så när vi fick nys om en hoj som vi misstänkte var min så kom polisen när killen som sålde den inte ville visa den för oss.

Ett alternativ hade ju varit att när man loggar in på "sin sida" på transportstyrelsen så kunde där stå bland fordonsuppgifterna vem som kollat ägarupplysning. Som en nummerpresentatör, fast det skulle vara rätt meningslöst då folk använder kontaktkort eller helt enkelt lånar någon annans telefon. :huvet

Man kan ju spåna lite o se om det finns någon smart lösning på "vårt" problem. Eller rent av att man får välja om man vill vara synlig eller inte.

Nackdelen med att man själv kan se vem som kollat ägaruppgifter på en lär ju bli att folk tar lagen i egna händer o till slut blir det en häxjakt på kanske helt oskyldiga människor. Men jaa.....fundera vidare kan man väl.....:tungan

Glöm det.. Polisen lägger inte ner en minut på att spåra i ärenden som stöld.. jag serverade 3 hojtjuvar till dem förra sommaren, beslutet blev dock "Åtal väcks ej" man gjorde inte ens en husrannsakan trots omständigheterna.

Glöm det.. Polisen lägger inte ner en minut på att spåra i ärenden som stöld.. jag serverade 3 hojtjuvar till dem förra sommaren, beslutet blev dock "Åtal väcks ej" man gjorde inte ens en husrannsakan trots omständigheterna.

Det är riktigt sorgligt...

ägaruppgifter som adress osv kommer via FAX, skickat FAX från VV.se´s VXL finns i listan av skickade FAX (samma som gjorda samtal) det skall inte vara några problem att hitta vilka nummer som har FAXat uppgifterna på ett specifikt fordon, de går men med ca 20min tid nedlagt i ärendet som VXL tekniker.

Såvitt jag vet så loggas det vilka som sökt uppgifter om fordon. I alla fall dom sökningar där man får ut namnet på ägaren. Det har med PUL att göra.
Det är av den anledningen som du inte får ut uppgifter om namn när du söker via internet utan du måste begära ett fax.
ringer man in till deras talsvar så tror jag också att man får ut namnet på ägaren och då loggas det också. Men där är ju problemet att det kan vara en kontantkortsmobil.

Jag skulle tro att det bara är att kontakta transportstyrelsen och be om ett utdrag på vilka som sökt på ditt fordon så får du ett med posten eller något sådant.

Om jag inte är helt felinformerad så är ett av kraven dom har på sig att dom ska kunna informera dig vilka som sökt uppgifter om dig eller din egendom.
Har dom fått uppgifterna till en fax eller till en registrerad mobil borde det med andra ord vara en smal sak att få tag på dom. Men det är nog tyvärr troligare att det är en kontantkortsmobil. Men då kan man ju å andra sidan själv skaffa ett kontantkort och ringa och härja lite. Kanske säga lite försynt att man hörde att han hade en hoj att sälja och undra om man kunde få köpa den eller något sådant.

Back