Ägarfråga, hur göra med köpt hoj?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Har hittat en hoj jag ska lägga handpenning på i början på nästa vecka. Då det är fullt av snö ute hade jag tänkt att låta hojen stå hos säljaren vilket han också gick med på. Vi hade tänkt att han skulle stå som ägare till den tills jag hämtar den i vår. Det har dock uppkommit ett potentiellt problem. Hojen måste besiktigas senast i april och efter att ha läst på bilprovningen verkar det som att ägaren måste boka och om man byter ägare efter detta försvinner tiden. Därav måste MC:n stå på mig när jag ska boka och eftersom den måste besiktigas i april borde jag väl byta nån gång i mars. Hur lång tid tar ett ägarbyte, hur lång tid tar det att få besiktningstid?

Ägaren föreslog att vi kan göra ägarbyte redan nu, men är det inte riskabelt att jag äger den och har den försäkrad hos honom? Han skulle ju kunna köra ut o kvadda den samt andras fordon med den under tiden, även om jag litar på honom.

Tacksam för tips! Jävla snö, kan det inte bli vår??

halle7 skrev:
Hej.

Har hittat en hoj jag ska lägga handpenning på i början på nästa vecka. Då det är fullt av snö ute hade jag tänkt att låta hojen stå hos säljaren vilket han också gick med på. Vi hade tänkt att han skulle stå som ägare till den tills jag hämtar den i vår. Det har dock uppkommit ett potentiellt problem. Hojen måste besiktigas senast i april och efter att ha läst på bilprovningen verkar det som att ägaren måste boka och om man byter ägare efter detta försvinner tiden. Därav måste MC:n stå på mig när jag ska boka och eftersom den måste besiktigas i april borde jag väl byta nån gång i mars. Hur lång tid tar ett ägarbyte, hur lång tid tar det att få besiktningstid?

Ägaren föreslog att vi kan göra ägarbyte redan nu, men är det inte riskabelt att jag äger den och har den försäkrad hos honom? Han skulle ju kunna köra ut o kvadda den samt andras fordon med den under tiden, även om jag litar på honom.

Tacksam för tips! Jävla snö, kan det inte bli vår??

Låter som att du gör saken svårare än vad den egentligen är.

Ska du bara lägga en handpenning nu för att senare (läs: om några månader) lägga resten? Varför inte bara köpa hojen och dra hem den på släp? Är inga större svårigheter, bara vara lite extra försiktig.

Jag tycker ni ska komma överens om att göra ägarbytet nu och skriva över hojen helt på dig och i samma veva teckna försäkring på den. Om ni sedan låter den stå hos han, förutsatt att det är ett låst garage, så spelar det mindre roll. Huvudsaken är ju att ni kommer överens och litar på varandra.

Ett ägarbyte tar i värsta fall en vecka eller två att genomföra. Besiktningstid beror helt på belastning hos Bilprovningen men det kan ju vara allt från en dag till en månad.

Jag skulle köpa den och göra ägarbyte och hämta den så är allt färdigt. så slipper du fundera på saker som ev händer!! Men de är ju jag!!

Förstår inte varför den ska stå kvar?:va Pga snö?:va Hyr
en släpkärra och kör hem den.

besiktningstid brukar inte vara svårt, är man flexibel med tid på dygnet och vilken station brukar man sällan få vänta mer än 24h

Varför jag föredrog att den står kvar hos ägaren är att jag annars hade behövt fixa bil o släp, alt skåpbil o fixa med band och liknande. Tycker det blir lite jobbigt och kanske även dyrt. Känner ingen som har detta närmare än 40 mil bort.

Att ha den hos honom är precis som att hyra garageplats ja, men har han nycklar till den (behövs om den ska flyttas) så skulle han kunna göra nåt med den. Jag tror ju absolut inte det, men eftersom man bara träffat säljaren en gång vet man ju inte allt om honom...

Ja, är han oärlig så kan han ju i teorin hitta någon idiot som köper den av honom trots att du står som ägare.

Var står den då? Kanske någon annan här som har garageplats att hyra ut närmare.

Står i Kristinehamn o jag bor i Örebro.
Det löser ju sig på ett eller annat sätt, men man fick iaf en del tips på hur man ska göra!

Slog mig bara att om den står hos en handlare så är den säkert avställd och inte behöver man väl besiktiga en avställd hoj? :va
Om detta nu är fallet så boka bara in en tid fram i vår och fixa besiktingen då.

//T

Varför jag föredrog att den står kvar hos ägaren är att jag annars hade behövt fixa bil o släp, alt skåpbil o fixa med band och liknande. Tycker det blir lite jobbigt och kanske även dyrt. Känner ingen som har detta närmare än 40 mil bort.

Att ha den hos honom är precis som att hyra garageplats ja, men har han nycklar till den (behövs om den ska flyttas) så skulle han kunna göra nåt med den. Jag tror ju absolut inte det, men eftersom man bara träffat säljaren en gång vet man ju inte allt om honom...

Det där med besktning är inget du behöver oroa dig över. Här i Örebro brukar de alltid ha en helg i början av säsongen då de bara kör besiktningar för hojar, och det är drop-in hela dagarna så du behöver (kan inte) boka tid.

Men jag tycker ändå det verkar bäst att plocka hem hojen, eller åtminstone göra ägarbytet direkt. Finns tyvärr en del dåliga äpplen där ute.

Lycka till. Vad blir det för hoj?

Det där med besktning är inget du behöver oroa dig över. Här i Örebro brukar de alltid ha en helg i början av säsongen då de bara kör besiktningar för hojar, och det är drop-in hela dagarna så du behöver (kan inte) boka tid.

Men jag tycker ändå det verkar bäst att plocka hem hojen, eller åtminstone göra ägarbytet direkt. Finns tyvärr en del dåliga äpplen där ute.

Lycka till. Vad blir det för hoj?
Jag har för mig att man inte får låta hojen/bilen vara kvar hos ägaren för att bytet skall gälla? Rätta mig gärna om jag har fel.
Tänk på att om den står hos en firma och den kånkar så kan det bli strul att få tillbaka den.

jag hade hyrt en lite större skåpbil och åkt hämtat den om du nu inte har bil med drag, så har man har det klart.

Jag har för mig att man inte får låta hojen/bilen vara kvar hos ägaren för att bytet skall gälla? Rätta mig gärna om jag har fel.
Tänk på att om den står hos en firma och den kånkar så kan det bli strul att få tillbaka den.

Jo så var det förr om åren i alla fall.

Köp och flytta den.

/Fredde

Jag skulle aldrig lägga handpenning på en hoj som jag inte blir ägare till, och skulle jag sälja en hoj skulle jag aldrig skriva ägarbyte om jag bara fått handpenningen.

Skrivs inte ägarbyte och du lägger handpennging kan ju säljaren ändå sälja den till någon annan, särskillt om den står hos honnom och dessutom har nyklarna till den..
Mitt råd, hitta nån annan hoj närmare våren eller hyr en skåpbil och hämta den istället.

Du ska inte äga hojen och låta honom försäkra den...

Om det blir nåt strul så åker du på den där cp-dyra försäkringen som kostar massor.

Han säljer väl en körklar hoj? och i sämsta fall så sköter han besiktningen och låter dig betala den... Har aldrig hört talas om en försäljare som sålt en avställd, ej körklar hoj...

Jag hade inte accepterat det iallafall.

Köp och ta hem, eller lägg lite handpennig, låt han stå på hojen och låt han fixa allt tills du köper den fullt ut och hämtar den.

Jisses - gör det inte svårare än det är. Fråga farsan din, någon släkting eller kompis om de inte kan hjälpa dig med bil mot bensinpengar. Släpkostnad för att hyra över en dag blir inte heller det särskilt mycket.

Kom igen nu åk och hämta - sluta fundera så mycket, du får bara huvuvärk :tummenupp

Har du inte råd/ork att få hem hojen så betala/köp inte varken den eller någon annan hoj!

:va

:7peta

Gör upp affären på en gång!

Lycka till alla fall.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back