Ägaransvar vid fortkörning?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har jag missat något? Har man infört strikt ägaransvar i Sverige i samband med fortkörning?

Försökte googla lite nu när jag kom hem men jag kan inte hitta något om det. Vet att det har diskuterats om ägaransvar ända sedan kamerornas begynnelse här i Sverige och att man redan har det utomlands.

Bakgrunden till min fråga är att en vän precis åkt fast för fortkörning på en kamerasträcka och fick en fin bild på sig själv hemskickad. Givetvis kommer han inte att överklaga då det är rätt uppenbart att det är honom på bilden. På baksidan av brevet står det dock att det är bilägarens ansvar eller något i den stilen. Kommer inte ihåg formuleringen. Min vän tolkar det i alla fall som om det är ägaransvar som gäller numera.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
haha jag som alltid trott att det var lugnt och bara säga "hade den ute på annons och nån kom o provkörde" om man nu skulle åka ifrån grisen :p.
hoppas dem inte har infört ägaransvar ffs.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
En massa bull och skrämselpropaganda bara. Neka ALLTID.

haha så dubbelmoral på det här stället. Är det en bilist som har betett sig som en idiot ska han hängas, låsas in, få spruta mm. men är det en sh pilot som varit i farten är det en heeeelt annan sak

inget ont mot dig valmers
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
haha så dubbelmoral på det här stället. Är det en bilist som har betett sig som en idiot ska han hängas, låsas in, få spruta mm. men är det en sh pilot som varit i farten är det en heeeelt annan sak

inget ont mot dig valmers

Äntligen nån som förstår! :yoparty
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
haha så dubbelmoral på det här stället. Är det en bilist som har betett sig som en idiot ska han hängas, låsas in, få spruta mm. men är det en sh pilot som varit i farten är det en heeeelt annan sak

inget ont mot dig valmers

Du får det att låta som om dubbelmoral vore något dåligt :va Hur skulle världen annars se ut utan dubbelmoral? Inga kristna till exempel, tänk vad jobbigt det skulle vara :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En massa bull och skrämselpropaganda bara. Neka ALLTID.

Håller nog med om skrämselpropagandan om det kan tolkas som om det råder ägaransvar i Sverige. Har inte läst den själv i sin helhet.

Däremot finns det ingen anledning i det här fallet att neka om man inte misstänker att kameraskåpen läser av fel hastighet eller att man glömt att söka tillstånd för dem. Det har faktiskt hänt.

Bilden visar klart och tydligt föraren. Den är tagen på kvällen och det visar att kamerorna inte är så ineffektiva som jag hoppats på. Fortkörningen var inte särskilt allvarlig. Ett par km/h över gränsen bara.

Åkte själv fast för en fortkörning i somras utanför Falkenberg. Satte farthållaren på 150 km/h på 120 km/h begränsning. Tyckte inte det fanns någon anledning att neka till fortkörningen. Jag tog ju en kalkylerad chansning som inte gick hem.

Någonstans tycker jag det känns bättre att åka dit för en fortkörning där en riktig polis stannar en.

Vi kan ju hoppas att våra politiker tar samma beslut som man gjort i England. Där börjar man stänga av kameraskåpen. Man anser inte att de effektiva nog att få ner dödstalen. Under de 20 åren man haft kamerorna kan man inte säga att det är de är huvudanledningen till att dödstalen gått ner. Det kan lika gärna bero på en rad andra faktorer som säkrare bilar, bättre vägstandard och vägskyltning.

Slutsatsen när man tittar tillbaka på kamerorna här i Sverige kommer nog att se likadant ut som i England. På sina ställen är de säkert motiverat att sätta upp dem, men knappast på alla ställen man satt upp dem idag.

Man ska nog inte tro att England kommer att ta bort kamerorna helt och hållet. Det är trots allt en liten kassako. En kamera längst A610 i Nottinghamshire har dragit in en tredjedel av alla fortkörniningsböter i England. På en femårsperiod har den dragit in 4,2 miljoner pund.

Undra vilken som är den mest lönsamma kameran i Sverige? Finns det någon officiell statistik på det?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är ju bara att ta på sig en

2558.jpg

eller en
zago-m1013.jpg

så fort man ser en

fartkamera_46786228.jpg


så är grejjen biff.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
haha så dubbelmoral på det här stället. Är det en bilist som har betett sig som en idiot ska han hängas, låsas in, få spruta mm. men är det en sh pilot som varit i farten är det en heeeelt annan sak

inget ont mot dig valmers
Vad yrar du om? En MC-förare kan det knappast vara frågan om, då dessa inte kan fotograferas samt saknar registreringsskylt framåt.
Att alltid neka är en principsak.

Personligen tycker jag att MC-förare beter sig som idioter betydligt oftare än bilister.

Åkte själv fast för en fortkörning i somras utanför Falkenberg. Satte farthållaren på 150 km/h på 120 km/h begränsning. Tyckte inte det fanns någon anledning att neka till fortkörningen. Jag tog ju en kalkylerad chansning som inte gick hem.
Neka alltid. Det kostar inget extra att låta ärendet ta en sväng förbi åklagarmyndigheten. Är allt i sin ordning kommer det ett bötesföreläggande någon vecka senare, på samma belopp som polisen vid vägkanten vill pracka på dig.

Men, det händer att något är formellt fel i polismannens rapport, du kanske har glömt någon förmildrande omständighet för att du var nervös et cetera. Tämligen jobbigt att överklaga om du erkänt vid vägkanten.

Sist jag åkte dit, och förlorade körkortet, halverades bötesbeloppet (från 3600 kr till 1800 kr) då ärendet passerade åklagarmyndigheten. Som sagt, neka ALLTID.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Håller med. Oftast är det mc-kollektivet som inte respekterar hastighetsgränserna. Förare som kör bilar registrerade på någon firma kan väl också köra för fort utan större risk att åka fast (arbetsgivaren lär väl knappast sätta dit dem).

Privatbilisterna kör ofta rätt lagligt på kamerasträckorna just på grund av att de har registreringsskylten framtill och att föraren går att identifiera.

De som kör med tomtemask eller utan registreringsskylt framtill är nog rätt få. De tillhör nog en viss kategori personer som nog skulle kört som svin oavsett. Blir de av med körkortet skulle de nog sätta sig bakom ratten och fortsätta köra.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
"De som kör med tomtemask eller utan registreringsskylt framtill är nog rätt få. De tillhör nog en viss kategori personer som nog skulle kört som svin oavsett. Blir de av med körkortet skulle de nog sätta sig bakom ratten och fortsätta köra."

Låter som det är mig du pratar om... Känner vi varann eller? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Neka alltid. Det kostar inget extra att låta ärendet ta en sväng förbi åklagarmyndigheten. Är allt i sin ordning kommer det ett bötesföreläggande någon vecka senare, på samma belopp som polisen vid vägkanten vill pracka på dig.

Men, det händer att något är formellt fel i polismannens rapport, du kanske har glömt någon förmildrande omständighet för att du var nervös et cetera. Tämligen jobbigt att överklaga om du erkänt vid vägkanten.

Sist jag åkte dit, och förlorade körkortet, halverades bötesbeloppet (från 3600 kr till 1800 kr) då ärendet passerade åklagarmyndigheten. Som sagt, neka ALLTID.

Jag tror inte att det varit någon förmildrande omständighet att jag var sent ute och försökte köra in tid utan att för den delen riskera körkortet.

Jag såg att rapporten fylldes i korrekt. Jag frågade dem om deras laser var kalibrerad. Tror inte jag hade kommit någonstans med att neka i detta fallet. Om det varit några oklarheter från min eller deras sida hade jag nekat.

Hur fick du beloppet halverat?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tror inte att det varit någon förmildrande omständighet att jag var sent ute och försökte köra in tid utan att för den delen riskera körkortet.

Jag såg att rapporten fylldes i korrekt. Jag frågade dem om deras laser var kalibrerad. Tror inte jag hade kommit någonstans med att neka i detta fallet. Om det varit några oklarheter från min eller deras sida hade jag nekat.

Hur fick du beloppet halverat?
Misstag, snäll åklagare, slump; vad vet jag?
Jag känner flera som har tjänat på att neka. Som sagt, det enda som händer är att det tar en vecka för ärendet att passera åklagarmydigheten. Vill man erkänna och betala då gör man det, eller också fortsätter man neka.

Inställningen "det är lika bra att betala direkt" är i mina ögon en väldigt svensk och blåögd inställning som skapat stora extrainkomster för staten, främst från folk som erkänner vem som kört en bil som fotograferats i en fartkamera, trots att man inte är skyldig att upplysa polisen om ett skit.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inställningen "det är lika bra att betala direkt" är i mina ögon en väldigt svensk och blåögd inställning som skapat stora extrainkomster för staten, främst från folk som erkänner vem som kört en bil som fotograferats i en fartkamera, trots att man inte är skyldig att upplysa polisen om ett skit.

Jag tror inte man ska de växlarna av folk som erkänner direkt. Faktum är att jag bad att få betala på plats med kreditkort. Tyvärr tog de inte AMEX, men väl ett vanligt VISA. Anledningen var enkelt. Jag ville inte få ett brev hem som påminde mig om böterna. Jag borde vetat bättre. Åker man utanför Falkenberg är risken väldigt mycket högre att åka fast än på andra delsträckor mellan Helsingborg och Göteborg. Just den här veckan hade polisen extra markering mot fortkörning och trafikbeteende längst motorvägarna.

Det var i alla fall rätt kul att se polismännen fumla med kortläsaren. Man märkte att de inte riktigt hade koll på hur den fungerar. Den äldre polismannen vid kortläsaren använde nog fortfarande checkhäfte.

Gällande fartkameror skulle jag aldrig erkänna vem som kört min bil. Så länge det strikta ägaransvaret inte finns har man ingen anledning att göra livet enkelt för staten att driva in enkla pengar via en statisk kamera som inte bedömer några övriga omständigheter än hastighet.

Tycker det varit rätt dålig debatt när det gäller de fasta kameraskåpen. Det verkar som om folk köper argumentet trafiksäkerhet utan vidare eftertanke om så verkligen är fallet.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gällande fartkameror skulle jag aldrig erkänna vem som kört min bil. Så länge det strikta ägaransvaret inte finns har man ingen anledning att göra livet enkelt för staten att driva in enkla pengar via en statisk kamera som inte bedömer några övriga omständigheter än hastighet.

Tycker det varit rätt dålig debatt när det gäller de fasta kameraskåpen. Det verkar som om folk köper argumentet trafiksäkerhet utan vidare eftertanke om så verkligen är fallet.
Nej, det är skrämmande att detta vansinne får fortsätta.
Vem vågar skrota kamerorna och satsa pengarna på hälsokontroll och förarprov vartannat år efter fyllda 60 år, exempelvis?
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det är ju bara att ta på sig en
mask så är grejjen biff.

Problemet med masker är att det blir så Satans varmt i dem.
Vet inte hur ofta du har på dig en mask... typ 1-2gger år?
(halloween o tomtemask då)
Kommer du inte ihåg hur satans varmt det blir ?
Och hur dåligt man ser?
Tänk dig då köra med en sånn på sommaren då solen gassar o steker.
Nä mask går fet bort!

Man ska köra med bandit-snusnäsduk istället
http://www.endofuranch.com/images/cowboy_outlaw.jpg

Det är både svalt o man slipper bli identifierad på fotona kamerorna tar.
Då jag körde sportbil (400bhp rx-7a) så tappade jag räkningen på hur många gånger jag blev fotad och inte en enda gång fick jag nått brev hem.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Håller med. Oftast är det mc-kollektivet som inte respekterar hastighetsgränserna. Förare som kör bilar registrerade på någon firma kan väl också köra för fort utan större risk att åka fast (arbetsgivaren lär väl knappast sätta dit dem).

Privatbilisterna kör ofta rätt lagligt på kamerasträckorna just på grund av att de har registreringsskylten framtill och att föraren går att identifiera.

De som kör med tomtemask eller utan registreringsskylt framtill är nog rätt få. De tillhör nog en viss kategori personer som nog skulle kört som svin oavsett. Blir de av med körkortet skulle de nog sätta sig bakom ratten och fortsätta köra.

Jag är själv en notorisk fortkörare som vägrar rätta mig i ledet som håller hastigheten.
Men kameror är ju aldrig något problem, trots flertalet blixtar har jag aldrig fått en bot från dessa då antingen en hand är i vägen för ansiktet eller så håller man huvudet högt så att solskyddet döljer ansiktet.
Jag har faktiskt inte ens fått sett en bild på mig själv, iofs så har jag bara blivit fotad en gång i privatägd bil, andra gånger har det varit företagsbil. Jag antar att de inte ids lägga ner energi på något som inte fungerar i praktiken.

Men att kamerorna fungerar är ju inget skitsnack, och då menar jag att de räddar liv. Om så bara ett fåtal så är det ju värt det, precis som vajerräcken räddar liv.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Problemet med masker är att det blir så Satans varmt i dem.
Vet inte hur ofta du har på dig en mask... typ 1-2gger år?
(halloween o tomtemask då)
Kommer du inte ihåg hur satans varmt det blir ?
Och hur dåligt man ser?
Tänk dig då köra med en sånn på sommaren då solen gassar o steker.
Nä mask går fet bort!

Man ska köra med bandit-snusnäsduk istället
http://www.endofuranch.com/images/cowboy_outlaw.jpg

Det är både svalt o man slipper bli identifierad på fotona kamerorna tar.
Då jag körde sportbil (400bhp rx-7a) så tappade jag räkningen på hur många gånger jag blev fotad och inte en enda gång fick jag nått brev hem.

Jag använder mask dagligen :näsblod
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top