Ägandekostnad Ferrari

  • Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Framför allt kul att åka på Ferrari-träffar med en sån! :tummenupp

Undrar om man skulle åka på stryk när solen gått ner bakom horisonten...

Det är inte värre än när man trackar Ducce-ägare: En armaniväska i huvvet gör inte så ont. Det kan man ta :D
 
Härligt att ha 500k att lägga ut på något man ska köra ett par dagar om året =)

BMW M3
Varför inte en sådan? då får du plats med 3 kompisar... Betydligt roligare bil.
Men iofs sämre andrahandsvärde och brudfaktor =)

Kom igen, nu ska du inte försök lura på grabben bra grejer när han har sagt att han vill åka smäck :D

Seriöst Merovingian, om du behöver fundera över kostnaden på service så ska du nog se dig om efter en annan bil. Och hur fånigt skulle det inte se ut om en liten svartrockar-emokille kom glidandes i en 355 på Sveavägen för att ragga kisstofsar :gnissla
Köp en Porsche istället, cabar finns det gott om och de går bättre och du åker skönare och har roligare i dem.
 
Ligger verkligen 355:orna på över halvmillen fortfarande? Jag har verkligen nollkoll men det låter lite saftigt. Har en vän som hade en sån för kanske 10-12 år sen, har för mig han sålde för 600000 då. Riktigt rå bil i alla fall, go att köra och låter gött som faen. Köp! :tummenupp

Tråkigt att se såna där negativa kommentarer faktiskt. Påminner om korvgubbes hån mot porscheägare i nån tråd för ett tag sen. Låt folk köpa vad de vill säger jag.
 
:tummenuppKöp och lek Kimi eller Schumi!Du blir kung i vilket fall som helst!Visa grannarna att du har cash...men ta det lungt med gaspedalen om du är inte van såna bilar....
 
Härligt att ha 500k att lägga ut på något man ska köra ett par dagar om året =)

BMW M3
Varför inte en sådan? då får du plats med 3 kompisar... Betydligt roligare bil.
Men iofs sämre andrahandsvärde och brudfaktor =)

Du kan ju inte jämföra en Ferrari med en bmw?? Det är ju inte riktigt samma klass på dom bilarna.
 
På sporthoj får man ALLTID rådet att köpa en BMW M-nånting, oavsett om man söker firmabil till rörmokerifirman, rejsbuss, familjekombi, vinterbil eller något annat dom är urkassa på!

HAhaha inte visste jag att bmw var så bra.. :D Får man in hojen i en m3'a?
 
Kostnaderna skulle vara det minsta jag skulle oroa mig för....det är inte det värsta!

Passa dig mer för den svenska avundsjukan:glömdet


Helt rätt, en komips kille HADE en Porsche Cayenne, blev repad flera ggr, bor man på fel ställe (stad) finns avundsjukan runt hörnet....själv tycker jag du ska skaffa en snygg Audi R8 :yoparty, den vill jag ha...har börjat spara, går sådär...:gnissla
 
Ferrari och Lambos är svindyra att äga. Speciellt om man tänker köra mer än en par hundra mil per år. Endast materialet till ett kopplingsbyte på en Diablo var 26000 och kunde endast utföras i Tyskland. Detta var iofs i slutet på -90 talet men man får ändå en idé.

Jag skulle rekommendera en Porsche istället. Andrahandsvärdet på de senare årsmodellerna med luftkylda sexan är rent fantastiskt och ökar snarare i värde än minskar.

Mitt tips är en 993 turbo eller c4s.
 
Ferrari och Lambos är svindyra att äga. Speciellt om man tänker köra mer än en par hundra mil per år. Endast materialet till ett kopplingsbyte på en Diablo var 26000 och kunde endast utföras i Tyskland. Detta var iofs i slutet på -90 talet men man får ändå en idé.

Jag skulle rekommendera en Porsche istället. Andrahandsvärdet på de senare årsmodellerna med luftkylda sexan är rent fantastiskt och ökar snarare i värde än minskar.

Mitt tips är en 993 turbo eller c4s.
Användbara också.
Kommer aldrig att glömma första skidresan till alperna.
911or utan spoilers med skidor på bakluckan och snökedjor är übercoolt.
 
Ferrari och Lambos är svindyra att äga. Speciellt om man tänker köra mer än en par hundra mil per år. Endast materialet till ett kopplingsbyte på en Diablo var 26000 och kunde endast utföras i Tyskland. Detta var iofs i slutet på -90 talet men man får ändå en idé.

Jag skulle rekommendera en Porsche istället. Andrahandsvärdet på de senare årsmodellerna med luftkylda sexan är rent fantastiskt och ökar snarare i värde än minskar.

Mitt tips är en 993 turbo eller c4s.

Lamborghini och Ferrari är väl i och för sig två olika ligor, i synnerhet om man pratar pre-vw era. Nu för tiden är det väl bara audi de lux. :(

Diablo är kanske världens grymmaste rajd tycker jag. :)
 
Det finns många häftiga bilar. Typ Porsche, Corvette, Louts m.fl. m.fl., men en Ferrari är en FERRARI!
Går inte alltid fortast, är inte billigast, är inte snabbast 0-100, men det är en Ferrari. Har man råd att köpa Ferrari gör man det. Och att blanda in en M3a i den här diskussionen är bara löjligt!
 
Ska någon M blandas in så är det en 1 men då blir det lite dyrare.

Henrik
 
Bara att slå till om du är sugen, se bara till att inte lägga dina sista slantar på bilen utan ha en rejäl buffert för service och andra omkostnader :)

Fast om du vill skjutsa runt polarna också så är väl inte en 355 bästa alternativet ;) kolla på Maserati 4200 eller kanske t.om. Quattroporte om du vill kunna nyttja bilen lite till vardags också. Motorn är samma grundkonstruktion som i t.ex. Ferrari F430, ingen tråkig pjäs alltså :)

Skiljer rätt mycket i underhållskostnad mellan en Ferrari och en Maserati. Visst, inte riktigt lika sportigt men du slipper å andra sidan bli förväxlad med en nyrik fotbollsspelare. Dessutom får man hänga med på samma banmöten :tummenupp
 
Nu gillar jag ju italienska fordon men om jag skulle smätta iväg ½ mille på en bil skulle jag hitta en fräsch Dodge Viper istället.

Men Ferrari är ju Ferrari så jag säger som så, köp en och svara på din fråga själv i denna tråd :yoparty

BMW M3 etc är ju bara en bil för folk som bara gillar BMW och vill ha en BMW som faktiskt är kul på riktigt.
 
Lamborghini och Ferrari är väl i och för sig två olika ligor, i synnerhet om man pratar pre-vw era. Nu för tiden är det väl bara audi de lux. :(

Diablo är kanske världens grymmaste rajd tycker jag. :)

Mja. Det beror på hur man menar. De är i en egen liga när det kommer till dålig hållbarhet, finish och ekonomi. Snygga och fräna är de ju men på listan över kvalitet och förmåga att leverera i förhållande till pris ligger de i botten. (Som allt annat italienskt)

Sportbilarnas sportbil är ändå, enligt mig, Porsche.

Användbara också.
Kommer aldrig att glömma första skidresan till alperna.
911or utan spoilers med skidor på bakluckan och snökedjor är übercoolt.

Absolut. När vi anordnade träff i slutet på 90-talet kom en av killarna i en 60tals 911s. Den hade dragkrok och extraljus monterat och användes året om som bruksbil. 85000 mil hade den gått och det enda han bytt var slitdelar. Helt otroliga bilar.
 
Last edited:
Jag har funderat på en sak gällande lite dyrare sportbilar. Hur pass lätta är de att sälja den dagen man tröttnar på dem? Om man ska sälja en Volvo V70 så är ju ändå antalet spekulanter och tänkbara köpare väldigt många och det tar sällan lång tid att hitta en köpare, men en bil som dels få har råd med och få är villiga att köpa borde vara relativt svårsåld, eller? :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top