Om jag skulle köpa en instegs Ferrari för att använda fina dagar och endast på gata hade jag tittat på en välskött 328 GTB/GTS med fullständig ägare och servicehistorik. Tillskillnad från 348, 355, 360, 430, 458 behöver man inte köra fort för att den ska vara rolig. Den är väldigt kommunikativ även i lagliga farter. Saknar alla moderna hjälpmedel. ABS tillval på slutet av modellserien. Jag hade inga problem att köra över 100 mil i en dagsetapp genom Europa i en, för att sedan äta middag och ut och köra 20 mil till bara för att det var så roligt på småvägar.
Ferrari är väldigt känsliga för luckor servicehistorik, men på äldre bilar spelar det nog mindre roll om man inte åker till en auktoriserad verkstad så det finns pengar att spara. Men man bör nog anlita en som är välrenommerad i Ferrari kretsar. Servar man bilen helt på egen hand kan det straffa sig när det är dags att sälja vidare. Det är nog en smalare köpkrets på en sådan bil. På en modern Ferrari är man ytterst korkad om man inte servar den via det auktoriserade servicenätet.