Äga en GP-racer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eller för den delen en AMA- eller WSBK-maskin är inte fel. Tydligen har det blivit allt ovanligare att förare får eller ens får köpa de motorcyklar som de kört på av tillverkarna. En av anledningarna (kanske droppen) som fick Rossi att lämna Honda tror jag var att han inte fick den NSR 500 som han vann titeln på 2001. Det är ingen hemlighet att Rossi har sina egna GP-hjältar bland 500-förarna på 90-talet och att han själv, när han får frågan, alltid säger att 500:orna var värre och roligare (än fyrtaktarna). Enligt artikeln vid länken är det mer eller mindre omöjligt att lägga vantarna på en GP-racer och de få exemplar av Cagiva och Harris-Yamaha som har synts till försäljning de senaste åren på auktionssajter, verkar vara de sista att någonsin komma ut på den öppna marknaden.

Rossi får göra som vi andra som också vill ha en NSR 500:

http://www.tamiya.com/english/products/list/12bike_img/14082m.jpg

Artikeln:

http://superbikeplanet.com/2008/Mar/080325gotodie.htm
 

Bifogat

  • g15_nsr5001.jpg
    g15_nsr5001.jpg
    85.9 KB · Visningar: 498
Last edited:
hur bär man sig åt för att äga en GP500 räcer (om man nu inte ska ha den i vardagsrummet bara), skaffa en CNC svarv och tilverka egna delar?

brukar dyka upp rätt mycket gamla BSB hojar och dylikt i england, fräcka som fan fast klart att några prototyp hojar är det ju inte..
 
Vet inte om det är bara "racer" som 2 takts racer.

Men Nickey hayden har ju en 990 maskin i sitt garage. Men då hade han skrivit i sitt kontrakt med honda att om han vinner titeln så får han den!
 
Upprörande att fabrikerna utplånat historia och fördröjt spridande av (kanske allmännyttiga) innovationer i syfte att (möjligtvis) ha fördelar i kommande motorcykeltävlingar.
 
Säg att man e sugen på en 250 GP racer, vart kan man hitta sådana? Tips på siter??

Är det Honda & Aprilia som gäller då? Är de driftsäkra, kan man köra lite bandagar med en sån på Brno ex. UTAN att det kostar en förmögenhet??
 
Finns en hel del kul på denna sidan

Classic Motorbikes

Bl.a. en del gamla 500cc, synd att de flesta av dom hojarna har p.o.a.
 
Är det Honda & Aprilia som gäller då? Är de driftsäkra, kan man köra lite bandagar med en sån på Brno ex. UTAN att det kostar en förmögenhet??

Dom är ju byggda för att prestera max under ett race så driftsäkra är dom knappast och därigenom så kostar det nog rätt mycket att hålla dom i körbart skick.

För att inte tala om vad specialbyggda delar skulle kosta att ta fram. Saker som kräver expertkunskap och maskinpark utav guds nåde.
 
Vet inte om det är bara "racer" som 2 takts racer.

Men Nickey hayden har ju en 990 maskin i sitt garage. Men då hade han skrivit i sitt kontrakt med honda att om han vinner titeln så får han den!

Samma avtal som de hade med Rossi och en 500GP...

Honda följer avtal ibland i alla fall:tummenupp
 
Säg att man e sugen på en 250 GP racer, vart kan man hitta sådana? Tips på siter??

Är det Honda & Aprilia som gäller då? Är de driftsäkra, kan man köra lite bandagar med en sån på Brno ex. UTAN att det kostar en förmögenhet??

Standardtipset i Sverige är att prata med Henrik Nordgren, han har ett finger med i de flesta 125/250 som rör sig i landet.

http://www.nordgrenracing.com/

Honda, Aprilia och även Yamaha finns. Aprilian är dyrare i inköp och drift, den ligger helt enkelt på en högre nivå från början. Honda och Yamahas hojar är lite billigare men går att uppgradera till VM-nivå (med rätt kombo av pengar och kontakter), det är en Honda som leder VM nu.

Jag körde tre dagar på Brno i våras utan att egentligen göra något men det beror lite på fart på förare och hoj förstås.
 
Standardtipset i Sverige är att prata med Henrik Nordgren, han har ett finger med i de flesta 125/250 som rör sig i landet.

http://www.nordgrenracing.com/

Honda, Aprilia och även Yamaha finns. Aprilian är dyrare i inköp och drift, den ligger helt enkelt på en högre nivå från början. Honda och Yamahas hojar är lite billigare men går att uppgradera till VM-nivå (med rätt kombo av pengar och kontakter), det är en Honda som leder VM nu.

Jag körde tre dagar på Brno i våras utan att egentligen göra något men det beror lite på fart på förare och hoj förstås.
Men nu pratar vi vardaglig produktionsracer. Tråden handlar ju om före detta mästerskapshojar.

:7peta

Edit: Bilden i första inlägget är ett dyrt men möjligt sätt att få en ganska realistisk känsla av att ha en f.d. GP-racer i garaget. Det skulle man kunna säga om vilken produktionsracer som helst som cirkulerar på Sviestad en tisdagkväll, men en NSR 500 är alltid en NSR 500, även om den bara har två cylindrar.

:Bugar
 
Last edited:
Upprörande att fabrikerna utplånat historia och fördröjt spridande av (kanske allmännyttiga) innovationer i syfte att (möjligtvis) ha fördelar i kommande motorcykeltävlingar.


Jo, men de har hållt på från 50talet och gjort detta. Och ingen verkar ha opponerat sig tillräckligt än.

Men ibland kommer någon speciell hoj till tillverkarnas egna museum etc, och inte alltför sällan reser de sedan iväg på mässor :tummenupp
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top