Ninjaboy skrev:
Helt riktigt att åtdragningsmomentet varierar tämligen kraftigt med smörjmedlet eller bristen därav. Dock gällde detta en oljeplugg och de är sällan torra.
Vilken tur att jag skrev så här då:
Ozzian skrev:
Om det skulle vara svårt att få fram rätt Helicoil så......
Lite OT:Att smörja eller inte smörja gör.......
Om jag får fortsätta lite "off topic":
(Ber om ursäkt att det blev en hel utläggning

)
Jag har skruvat i hela mitt liv, både privat och i arbetet.
Den dagen jag köpte hojen köpte jag även en liten momentnyckel (hade redan den stora)
Jag skulle vilja se den amatörmek som, utan momentnyckel, kan dra bakaxeln på en R1 -99 tillräckligt hårt, 150Nm (det motsvarar ~60kg längst ut på ett 2,5dm långt dragskaft).
Sedan de hålade bromsoksbultarna som ska dras till "fjuttiga" 40Nm.
Åtdragningsmomentet skiljer mellan olika skruvkvalitéer.
Bland de metriska så finns ca 10 olika hållfastheter, från 4.6 -> 12.9.
Den vanligaste kvalitén är nog 8.8 men även 12.9 förekommer i bl,a insexsskruv.
En M6, 8.8 dras till ca 3kpm medan, motsvarande i 12.9, ska dras till 5kpm, det är ca 40% mer, ändå är det samma gänga.
En M12 8.8 ska dras till 10.5kpm medan motsvarande i 12.9 ska dras till 17 kpm. ~170nm!! Det är mer än vad min stora "momentare" klarar av och det på en "sketen M12. (Dessa värden gäller med anoljad gänga).
Betänk att vissa av de skruvar som sitter på moderna MC är speciella både i utförande och kvalité, alltså kräver de specifika moment, alltså funkar inte "knäppet i armbågen"
Ganska vanligt är att skruv upp till M10 översträcks medan grövre skruv dras för dåligt, vilket är nästan lika illa (skruven sträcks inte tillräckligt och riskerar att lossna).
Jag vet att vissa tycker att det är småfjantigt att använda momentnyckel men som jag ser det så blir det enklare eftersom man alltid gör rätt.
Kom ihåg att en översträckt skruv är det samma som en trasig skruv.