%¤#"%/ skit!!

Willmar skrev:
Har man mekat ett antal år så vet man vart brottgränserna ligger m,m.
Man känner max gränserna, vad bulten/ gängorna klarar av.

Ut och pilla på diverse skruvar och lär känna "The Feeling" :tummenupp

he he
Tack för tipset men jag behöver inte pilla på skruvar för att få "THE FEELING".
Mitt dagliga jobb som servicetekniker innebär skruva och felsöka, min hobby består av motortrimning. Tumregel, säg inte lagom till nån som inte har feeling, slutar oftast med lösa gängförband eller gängpaj men inte med lagom :)

Gildemeister skrev:
he he
Tack för tipset men jag behöver inte pilla på skruvar för att få "THE FEELING".
Mitt dagliga jobb som servicetekniker innebär skruva och felsöka, min hobby består av motortrimning. Tumregel, säg inte lagom till nån som inte har feeling, slutar oftast med lösa gängförband eller gängpaj men inte med lagom :)
Ähsh, vi kör med mutterknackare och "finskt-moment" på jobbet, volvo?, någon? ;) :D

frankof skrev:
Ähsh, vi kör med mutterknackare och "finskt-moment" på jobbet, volvo?, någon? ;) :D
Det är därför jag har så mycket att göra på volvo... Jobbar på Euromation, men reparerar Volvos cnc maskiner. :)

Gildemeister skrev:
Det är därför jag har så mycket att göra på volvo... Jobbar på Euromation, men reparerar Volvos cnc maskiner. :)
Jag reparerar fabriksnya bilar :3freak cnc-maskiner har jag aldrig sett på jobbet, dator, 10mm block/ring-nycket, torx25, "radiomeisel" och 2m-spett är "hitec" ;)

frankof skrev:
Jag reparerar fabriksnya bilar :3freak cnc-maskiner har jag aldrig sett på jobbet, dator, 10mm block/ring-nycket, torx25, "radiomeisel" och 2m-spett är "hitec" ;)
aha
Jobbar på Volvo CE cab serru.

Dra tills det smakar skit i käften och sen lite till, så kommer jag och drar resten :hihi

frankof skrev:

Sommarjobb på motorutveckling, men det var sista dagen igår. Har dock (tyvärr) inte fått mecka med nåt, mest kontorsbaserat jobb och datorknackande i bil.

Ninjaboy skrev:
Helt riktigt att åtdragningsmomentet varierar tämligen kraftigt med smörjmedlet eller bristen därav. Dock gällde detta en oljeplugg och de är sällan torra. :)

Vilken tur att jag skrev så här då:
Ozzian skrev:
Om det skulle vara svårt att få fram rätt Helicoil så......

Lite OT:Att smörja eller inte smörja gör.......
:lol

Om jag får fortsätta lite "off topic":
(Ber om ursäkt att det blev en hel utläggning :) )

Jag har skruvat i hela mitt liv, både privat och i arbetet.
Den dagen jag köpte hojen köpte jag även en liten momentnyckel (hade redan den stora) :D

Jag skulle vilja se den amatörmek som, utan momentnyckel, kan dra bakaxeln på en R1 -99 tillräckligt hårt, 150Nm (det motsvarar ~60kg längst ut på ett 2,5dm långt dragskaft).
Sedan de hålade bromsoksbultarna som ska dras till "fjuttiga" 40Nm.

Åtdragningsmomentet skiljer mellan olika skruvkvalitéer.
Bland de metriska så finns ca 10 olika hållfastheter, från 4.6 -> 12.9.
Den vanligaste kvalitén är nog 8.8 men även 12.9 förekommer i bl,a insexsskruv.

En M6, 8.8 dras till ca 3kpm medan, motsvarande i 12.9, ska dras till 5kpm, det är ca 40% mer, ändå är det samma gänga.

En M12 8.8 ska dras till 10.5kpm medan motsvarande i 12.9 ska dras till 17 kpm. ~170nm!! Det är mer än vad min stora "momentare" klarar av och det på en "sketen M12. (Dessa värden gäller med anoljad gänga).

Betänk att vissa av de skruvar som sitter på moderna MC är speciella både i utförande och kvalité, alltså kräver de specifika moment, alltså funkar inte "knäppet i armbågen" :)

Ganska vanligt är att skruv upp till M10 översträcks medan grövre skruv dras för dåligt, vilket är nästan lika illa (skruven sträcks inte tillräckligt och riskerar att lossna).

Jag vet att vissa tycker att det är småfjantigt att använda momentnyckel men som jag ser det så blir det enklare eftersom man alltid gör rätt.
Kom ihåg att en översträckt skruv är det samma som en trasig skruv.

Ozzian skrev:
Vilken tur att jag skrev så här då:

:lol

Det var ju just för att bland annat du började lägga ut texten om smord eller inte som jag kommenterade att oljepluggar normalt är smorda, därför är det inte så intressant i just det här fallet. Varför var det så roligt? :va

Jag hade läst din post och du säkert min men förstod du min?

För övrigt är de moment du anger bara generella. Det man är ute efter är att spänna/sträcka ut förbandet så att det sitter kvar av sig självt. Ett starkare material måste då dras hårdare för att bli utsträckt. Det finns fler sätt att mäta detta på än bara åtdragningsmomentet. Det finns också betydligt fler faktorer att ta hänsyn till.

Lita på vad som står i verkstadhandböckerna, det är vad konstruktörerna tänkt sig under rådande omständigheter, gå inte på generella värden. Ingenjörer vet alltid bäst (jag är en av dem :hihi ).

Last edited:
Till Ninjaboy:
Egentligen hör den här diskusionen inte hemma i denna tråd men eftersom sakerna du tar upp kan vara av allmänt intresse så svarar jag.

Det jag jag tyckte var kul var att du inte förstår att när jag skriver OT (= off topic) så betyder det att jag menar något som inte direkt har med ursprungstråden att göra, dvs inte oljepluggen.

Du som är (maskin?)ingenjör borde väl veta vad maskinnormer är?
Skruv delas nämnligen upp i standardiserade hållfasthetsklasser BARA för att det inte skall behöva råda några missförstånd om vilket åtdragningsmoment som gäller för en viss skruv, eftersom det är väldigt viktigt.

Har du verkligen ingen vetskap om vad en åtdragningsmomenttabell är för något?
(En enklare typ): http://dodgeram.org/tech/specs/bolts/M_bolts.html
Och, Ja, den är generell, av ovanstående orsaker.

Du har rätt i att det finns andra saker som påverkar åtdragningsmomentet, förutom smörjning så finns det en, det är skruvens längd, en onormalt lång skruv vill flexa vid hård åtdragning och endel av momentet försvinner som torsionskraft. (Givetvis är det då extra viktigt med rätt smörjning).

Hur man kommer runt det har jag också redan sagt, man drar skruven antal grader istället för moment.

Nej det var inte jag som började diskusionen med oljad gänga, det var Frankof, och det tycker jag var bra, för det mesta gäller åtdragningsmoment med anoljade gängor, OM inte annat anges!

Det jag ville poängtera var att man kan inte veta hur hårt en skruv ska dras om man inte vet dess hållfasthetsklass, tittar i tabellen och använder en momentnyckel (gäller standardskruv).

Jag skriver också att på en modern MC så använs ofta specialskruv som har egna åtdragningsmoment och då går man på maskintillverkarens föreskrifter, det trodde jag var underförstått.

Jag kan inte se att du har skrivit något annat än det jag redan skrivit???

För övrigt är de moment du anger bara generella. Det man är ute efter är att spänna/sträcka ut förbandet så att det sitter kvar av sig självt. Ett starkare material måste då dras hårdare för att bli utsträckt. Det finns fler sätt att mäta detta på än bara åtdragningsmomentet. Det finns också betydligt fler faktorer att ta hänsyn till.

Lita på vad som står i verkstadhandböckerna, det är vad konstruktörerna tänkt sig under rådande omständigheter, gå inte på generella värden. Ingenjörer vet alltid bäst (jag är en av dem ).

Jag är ledsen "Ninjaboy" men jag förstår inte vart du vill komma, annat än att fylla ut med mera OT.

Ozzian skrev:
Jag är ledsen "Ninjaboy" men jag förstår inte vart du vill komma, annat än att fylla ut med mera OT.

Förstår inte riktigt varför du snedtänder på detta, mitt första inlägg var inte ens riktat specifikt till dig.

Ja, jag är maskiningenjör och du behöver inte lära mig detta. Jag har god erfarenhet av att specificera åtdragningsmoment. Att använda generella normer som du hänvisar till är bara sista utvägen om man inte vet vad konstruktören specificerat till just det förbandet.

Men jag har ingen lust att fortsätta denna debatt då jag inte hade för avsikt att starta någon heller och det, precis som du säger, blivit duktigt OT.

Peace.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck