%¤#"%/ skit!!

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Bytte olja, filter förut. Tror ni inte man drar av gängan då jag drar åt oljepluggen... :huvet
Hörde bara ett litet knak. :(

Ngn som fixat sånt här klanteri med en helicoil (stavning) gänga förut? Bör väl gå utan att lossa nedebiten på motorn, skölja ut metal spånen med lite olja efteråt.

Föresten...
Ingen som har en moment nyckel för mycket till ett rimligt pris?
PM:a!

Rör inte en oljeplugg utan riktiga verktyg hedanefter...synd att man behöver lära sig den hårda vägen innan det går in.
 
Det ska nog fungera alldeles ypperligt med Helicoil insatsgänga
 
Jag lyckades med precis samma konststycke en gång. Hade bytt olja och lameller på en DR650 och när jag skulle dra dit oljepluggen så skulle jag bara dra det där lilla extra, så man vet att det sitter... :rolleyes:

Jag lämnade hojjen till en motorrenoveringsfirma som fixade det med att Helicoilgänga den. Det kostade en femhundring jämnt och sedan sköljde jag ur metallspånen med rikligt med olja.

Just oljepluggen är väldigt lätt att dra så hårt att det går sönder. Gängan är oftast en UNEF (UNified Extra Fine) med väldigt liten gängstigning. Detta gör att pluggen inte alls ska dras särskilt hårt, t.ex. 6-8[Nm] på en DR650.

Eftersom att gängan är av en lite udda dimension så är det inte särskilt många butiker som har de Helicoilsatserna hemma. Men hör med några motorrenoveringsfirmor eller dylikt ungefär vad de ska ha för att göra det. Jag tycker att det var värt 500kr istället för att hålla på och jävlas med det själv.

Det var efter detta som jag köpte min momentnyckel. På Mekonomen.
 
Råka bläddra i Lidles (stavning) reklamblad, hade en momentnyckel som såg rätt bra ut för 150 kakor!
 
På min hoj är det specat 20 Nm för pluggen och 30 Nm för filtret. Har två momentnycklar från Biltema, minsta och mellan, tror att de är typ 2-24 och 10-110 Nm ungefär. För säkerhets skull testade jag med båda och de löste ut samtidigt i ett icke vetenskapligt test.

20 Nm på pluggen känns inte mycket ens med den mindre nyckeln, 30 på filtret däremot kändes rätt mycket när man sett hur kort gängan var men det är ju mest o-ringen som stretar emot och momentet uppnås innan det är stenhård kontakt metall mot metall.

Någon här nämnde att han kalibrerat sina Biltemanycklar på en mekanisk verkstad och efter flera år var de 3% ifrån nominellt värde, det är mycket bra för 200:-.

Felet många gör, förutom att inte använda momentnyckel och ha verkstadshandbok med alla åtdragningsmoment, är att använda för stora nycklar. När jag drar känsliga förband använder jag minsta momentnyckeln/spärrskaftet, alltså ett 1/4". Om hylsorna är 3/8" så använder jag en konverter mellan. Då kan man dra med känsla med en hand. Drar man med två händer på en 3/8" nyckel så har man mycket mindre känsla.
 
Last edited:
Nicko@K.A.P skrev:
Vet hur det är med kvallen på deras pryttlar men ska ta o kika upp det. Har du ngn själv från dem? Nöjd?



Ok! Phew! blev rädd att jag behövde byta hela underdelen.

:tummenupp

nej jag har ingen, drar till jag känner att det är lagom
 
Gildemeister skrev:
...och lagom är? :)

Har man mekat ett antal år så vet man vart brottgränserna ligger m,m.
Man känner max gränserna, vad bulten/ gängorna klarar av.

Ut och pilla på diverse skruvar och lär känna "The Feeling" :tummenupp
 
Helicol gänga funkar utmärkt. Har själv dragit pluggen två ggr på gamla hojar. Men jag rekommenderar STAKT att du monterar ner tråget, dels blir det lättrare att sätta i gängan och dels så vet du att du har rensat ut både gammal och ny skit.



Willmar skrev:
Har man mekat ett antal år så vet man vart brottgränserna ligger m,m.
Man känner max gränserna, vad bulten/ gängorna klarar av.

Ut och pilla på diverse skruvar och lär känna "The Feeling" :tummenupp
 
Willmar skrev:
Har man mekat ett antal år så vet man vart brottgränserna ligger m,m.
Man känner max gränserna, vad bulten/ gängorna klarar av.

Ut och pilla på diverse skruvar och lär känna "The Feeling" :tummenupp
Vilket än i dag inte förhindrar att man drar av en och annan skalle, gör ett test, fixa en momentnycket utan förinstäld moment(inte brytnyckel) spänn upp en mutter i skruvstädet (m8 t.ex) dra i en bult och dra av den, kolla momentet när den gick av, gör om, men denna gången olja rikligt, mycket mindre vridmoment för att dra av bulten, så håll även koll på om det är vått eller tort moment som avses i handboken.
 
frankof skrev:
Vilket än i dag inte förhindrar att man drar av en och annan skalle, gör ett test, fixa en momentnycket utan förinstäld moment(inte brytnyckel) spänn upp en mutter i skruvstädet (m8 t.ex) dra i en bult och dra av den, kolla momentet när den gick av, gör om, men denna gången olja rikligt, mycket mindre vridmoment för att dra av bulten, så håll även koll på om det är vått eller tort moment som avses i handboken.

Hmm, olja säger du? Att det blir skillnad fattar jag av ditt inlägg, men varför? Har aldrig hört talas om torrt eller vått moment....? :va
 
PacMan skrev:
Hmm, olja säger du? Att det blir skillnad fattar jag av ditt inlägg, men varför? Har aldrig hört talas om torrt eller vått moment....? :va
Minns inte varför, men skillnad blir det.
Dom flesta eftermarknadsböcker anger momentet "väl inoljad", på jobbet kör vi bara med "torrt moment" (volvo torslanda, nya prylar vet du ;) )
 
PacMan skrev:
Hmm, olja säger du? Att det blir skillnad fattar jag av ditt inlägg, men varför? Har aldrig hört talas om torrt eller vått moment....? :va
Har du inoljade gängor så går mindre av momentet förlorat till friktion emellan gängorna
 
Om det skulle vara svårt att få fram rätt Helicoil så kan man ju även gå upp något i gänga, förutsatt att det finns material nog för pluggen att täta.
Du kommer då att behöva en plugg med den nya gängan.

Lite OT:
Att smörja eller inte smörja gör stor skillnad.

Enligt ARP (tillverkare av specialskuv inom eftermaknad) så åtgår så mycket som 85% av momentet till att enbart övervinna friktionen i gängan.
Friktionssänkningen varierar tydligen kraftigt mellan smörjmedel också.

ARP har gått så långt att de anger olika moment för olja och deras eget specialfett.
Använder man specialfettet så ska man då veta exakt vad draget i skruven blir, försäljningsargument eller inte? :)

Det är i alla fall därför många motortillverkare gått över till att dra i grader istället för slutmoment när det gäller bl,a topplocksskruv.

ARP rekomenderar även att man först rensar skruvhål i motorblock osv med gängtapp/renstapp innan montage.

På såvis vet man att skruven blir rätt sträckt och det är det allt handlar om.
 
Inte dra för hårt. Samma sak har hänt mig men då satt hälften av bulten kvar i gängan. Bulten gick av på mitten. Det hela löste sig precis som ozzian nämnde. Det blev till att borra och lägga en ny lite större gänga och bult. Men en insatsgänga skulle antagligen funka det också.
 
Helt riktigt att åtdragningsmomentet varierar tämligen kraftigt med smörjmedlet eller bristen därav. Dock gällde detta en oljeplugg och de är sällan torra. :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top