#%¤&! Bromskivor

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Hallå - Ja jag vet bromsskivor har varit uppe tidigare!

Fy fan vad jag blir trött. Har haft ett par skeva bromskivor fram och gjorde slag i saken och köpte ett par bättre begagnade från skroten utanför Hgb. Har äntligen bytt och satt på de nya skivorna - de är också skeva!!!

Vibrationerna är som förut när man bromsar men det mest irriterande är att höra hur skivorna slår mot de nya beläggen - det riktigt skär i mig.

Så vad tror alla mekhjältar- Kan det vara något annat?

Taskiga lager?
Kan gaffelbenen vara "olika långa"? (altså att de sitter lite olika i kronan) -hur kontrollera?
Kan gaffeln vara sned?
Eller är det bara att bita ihop och köpa ett par nya ISR eller liknande?

Vem var det som kunde fixa ett bra pris med ISR skivor?

Hilfe /Dr B.

men hallå....har du skeva skivor så har du.....en skrot säljer skivor från krockade hojar,,,,,kollade du dom innan du köpte eller.... :lol
har du kollat din fälg om den inte är skev.....
blev dina skivor skeva över en kall natt eller har det hänt något annat, typ omkullkörning.
Ett bromsok som slår ner i asfalten kan knäa till en skiva så den skevar efteråt....

det är vanliga skivor på den va inte flytande?

isf kan egentligen inet så mycket påverka vindheten på dem mer än att de är skeva eller att de sitter snett monterade, övriga saker med gaffeln som du säger kan inte påverka.
Och ifall hjullagerna är så jäklans glappa måste du ju ha märkt det när du skruvade med hojen?

Det kanske är ytorna på fälgen som skivorna är monterade mot som är skeva eller är ojämnt belagda av färg?
Montera fälgen utan skivorna och mät med indikatorklocka eller liknande om anliggningsytorna är ojämna.

Micke_Lindstrom skrev:
Det kanske är ytorna på fälgen som skivorna är monterade mot som är skeva eller är ojämnt belagda av färg?
Montera fälgen utan skivorna och mät med indikatorklocka eller liknande om anliggningsytorna är ojämna.

och skruva dit skivorna utan att sne monteradom... :tummenupp
tro inte att jag driver med dig.. men det har jag också sett folk göra

Varför de första skivorna var skeva kan jag inte svara på. Mc:n köptes sådan.

Jag var mycket noga med att ta bort all skräp (både på fälg och på skivorna) innan jag satte dit dem.

Tror att det är flytande bromsar på min hoj.

Jag märkte inget glapp då jag monterade bort framhjulet, iof var axeln lite besvärlig att få bort, fick slå på den lite lätt för att få ut den efter att ha gängat ur den.

Hur skulle jag ha sned monterat dem? - Jag vill verkligen veta! Drog fast skruvarna i "zick-zack" stjärnmönster.

Har ingen indikator klocka, men med ögonen så ser fälgarna raka ut, skivorna ser sneda ut!

lägg skivorna på ett absolut plant plan, då märker du om dom "glappar"... En rak skiva går inte att "vicka" på om man lägger den på tex. en glasruta eller spegel...

- testa det.

Dr BODOL skrev:
Varför de första skivorna var skeva kan jag inte svara på. Mc:n köptes sådan.

Jag var mycket noga med att ta bort all skräp (både på fälg och på skivorna) innan jag satte dit dem.

Tror att det är flytande bromsar på min hoj.

Jag märkte inget glapp då jag monterade bort framhjulet, iof var axeln lite besvärlig att få bort, fick slå på den lite lätt för att få ut den efter att ha gängat ur den.

Hur skulle jag ha sned monterat dem? - Jag vill verkligen veta! Drog fast skruvarna i "zick-zack" stjärnmönster.

Har ingen indikator klocka, men med ögonen så ser fälgarna raka ut, skivorna ser sneda ut!

De "nya" skivorna du monterade funkade bra till en början eller var de snea redan.
En tidigare hoj till mig bytte jag skivorna på och det fungerade kalas till att börja med sen blev de vinda efter ettag. Detta berodde på att oken inte var rengjorda riktigt så att bromsen låg emot lite = skiva överhettad = vind.
Grattis sa jag till mig själv då!! :3freak

Ska börja med att lägga de gammla på en glaskiva!!

Nix problemen var där direkt han inte köra mer är 25 m, innan jag märkte det.

Har nu lagt de gammla skivorna på en spegel och märker att de bägge är skeva. Iallefall som jag tolkar det, det glappar lite. Iof så är det då på nitarna som man mäter men...

Jag har inte slitit loss de som nu sitter på för att kontrollera dem (kan ju inte köra då).

När jag man inte bromsar så hårt så pulsar det i styret/hojen. Vid hård inbromsning så är det väldigt lite "ryck", nästan inget.

Så vad säger ni, är det bara nya skivor som gäller?

Och vilka skivor är det som gäller?

Dr BODOL skrev:
Har nu lagt de gammla skivorna på en spegel och märker att de bägge är skeva. Iallefall som jag tolkar det, det glappar lite. Iof så är det då på nitarna som man mäter men...

Jag har inte slitit loss de som nu sitter på för att kontrollera dem (kan ju inte köra då).

När jag man inte bromsar så hårt så pulsar det i styret/hojen. Vid hård inbromsning så är det väldigt lite "ryck", nästan inget.

Så vad säger ni, är det bara nya skivor som gäller?

Och vilka skivor är det som gäller?
Har du provat med att köra med endast ett bromsok monterat?
Det kan vara så att bara en skiva är skev!

Nix har inte provat bara en skiva i taget.

Kan man göra så att man har skivorna fram av olika märken?

Har ingen lust att köpa en till begagnad skiva...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...