Uppgradering åt h-lvete!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hej! Jag tyckte allt gick SKITBRA tidigt ikväll och tänkte nu KÖR VI och skulle överraska med ett smidigt serverbyte! Gick så där :gnissla

Databasen fick fel språk (känt problem vid byte av server / databasflytt) med vBulletin. Jag gick bet, hårt. Försökte lösa i efterhand, men tiden gick. Backade allt istället.

Så nu är vi åter igen på den "gamla" servern. :3freak

Jag kommer ge detta ett nytt försök efter separat nytt migreringstest. Som kommer bli aningen mer gediget så klart.

URSÄKTA nertiden ... :4skrika

Enda fördelen är att vi fick en förbättring av säkerheten genom att få till senaste versionen av vBulletin-mjukvaran. Iaf nått...

Nu god natt. SH kommer sakterliga återgå till normalt för alla under natten. När ni ser detta ska saker rulla som det ska igen.

God natt :fyllisar

OBS! Jag vet ni troligen får lov att logga in IGEN. Så fick även jag, det krånglade lite först men sen så fungerade det. Så prova tills det funkar, annars maila på swedie@sporthoj.com.

UPPDATERING:
Vi är på nya servern, läs mer i mitt inlägg i denna tråd lite längre ner:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=6291113#post6291113
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Stod att jag blivit avstängd vid ett tillfälle. Tänkte vafan har jag skrivit något elakt :hihi
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jo kändes lite tomt utan SH ett tag, gött att du löser alla problem Swedie:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får en massa spännande fel på SH idag, sidor som renderas helt knasigt och döda länkar till trådar bland annat. Håller du på och jobbar på något eller är det någon form av databaskrupp från att ha bytt upp och sedan ner igen?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag får en massa spännande fel på SH idag, sidor som renderas helt knasigt och döda länkar till trådar bland annat. Håller du på och jobbar på något eller är det någon form av databaskrupp från att ha bytt upp och sedan ner igen?

En del stök i filsystemet kvar sen igår...

Det är nu vad jag ser återställt. Fick lov att deploya om precis allt. Troligen en symlink som gjort att systemet tror katalogen inte finns längre.

Nu får jag ta en paus med allt det här. Alldeles för mycket nertid!

Förlåt igen!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för att du försöker, Swedie! Och tack för allt jobb du lägger ner för att vi skall kunna fly från jobb och familj och fåna oss i sajberspejs istället. Alla kanske inte säger det, men...tack! :krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En del stök i filsystemet kvar sen igår...

Det är nu vad jag ser återställt. Fick lov att deploya om precis allt. Troligen en symlink som gjort att systemet tror katalogen inte finns längre.

Nu får jag ta en paus med allt det här. Alldeles för mycket nertid!

Förlåt igen!

Äsch då, allt funkar och du är på bollen och det ser inte ut att ha försvunnit något. :tummenupp
Hellre att det blir en liten fadäs med uppgradering eller hårdvarubyte då och då än att satjen sakta dör svältdöden på nån gammal server som hänger och ruttnar i något rack nånstans.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ok! Nu så får vi se om det här kommer fungera...

DNS är inte att bråka med har jag lärt mig. Världen är större än Sverige... = vissa tjänster fick totalspel av att IP-nummer skiftats lite fram och tillbaka.

Uppenbarligen har "www." INTE fått nytt IP, men utan "www" har. Detta = hjärnsläpp

Nu tänkte jag ev. ta lunch... om jag vågar lämna datorn.

Har inte fått några direkta hot ännu för hur kasst jag skött detta. Så här snett ska det inte gå. Dock... vBulletin har iofs alltid bråkat historiskt...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag fick helt plötsligt mer fritid? Råkade klippa gräsmattan i brist på annat. :D
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Gör inte om det här Swedie, har fått ARBETA nästan hela onsdagen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra jobbat Swedie !
Fick lite tid över att tänka på annat så nu ska jag ut och inhandla present.
Till :tuttar
Efter suttit och kollat på webben.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror jag kan överraska er som nu kommit hit att ni faktiskt är på den nya servern. Tänkte hålla det hemligt ett litet tag. Men äh! UPPGRADERINGEN ÄR KLAR!!! :)

Medan allt låg nere så hittade jag till slut en utväg.

För er tekniska: UTF-8 / latin1 h-lvetet...

vBulletin samt MySQL har sedan 2001 varit latin1 i databasen och sen ISO-8859-1 i meta-taggarna / html-sidor. Detta har gjort att SH dubblat med både UTF-8 i ramverket (Laravel) och sen i forumdelarna (/forum) köra ISO-8859-1. Och sen har alltså databasen varit latin1_swedish_ci.

Det som fuckade upp det mest var att den nya servern, som borde varit identistisk i setup hade en default MySQL inställning som forcerade utf-8. Det hade INTE den "gamla" servern. Vilket innebar att importen blev "korrupt" kan vi säga vad gäller tecken. Efter 3-4 nya dump / import-körningar så hittade jag ett sätt runt databasproblemet. Sen var det lite kodjusteringar, mjukvara och serverinställningar.

Så JAG är iaf nöjd över det. Fördelen nu när det körs UTF-8 hela vägen är att eventuellt framtida serverbyte kommer gå MYCKET smidigare.

Spontant så är prestandan riktigt nice! Får se när fler kommer in, lite tunt med folk just nu.

(sägs man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, känns lite så nu... men vill våga hoppas att allt fungerar. För mig funkar sajten, SSL, Tapatalk, email... känns som nära nog att våga hoppas).

Vi är nu på:
Ubuntu 16.04
PHP 5.6 (7 finns också, men ej kompatibelt med vbulletin)
Nginx i övrigt
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu kom även jag in efter 511 försök sedan i morse. Alla möjliga blandade felmeddelanden och ett tag undrade jag om IT avdelningen sett för mycket aktivitet här men när det blev samma på mobilen så la jag ner den teorin.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag tror jag kan överraska er som nu kommit hit att ni faktiskt är på den nya servern. Tänkte hålla det hemligt ett litet tag. Men äh! UPPGRADERINGEN ÄR KLAR!!! :)

Medan allt låg nere så hittade jag till slut en utväg.

För er tekniska: UTF-8 / latin1 h-lvetet...

vBulletin samt MySQL har sedan 2001 varit latin1 i databasen och sen ISO-8859-1 i meta-taggarna / html-sidor. Detta har gjort att SH dubblat med både UTF-8 i ramverket (Laravel) och sen i forumdelarna (/forum) öra ISO-8859-1. Och sen har alltså databasen varit latin1_swedish_ci.

Det som fuckade upp det mest var att den nya servern, som borde varit identistisk i setup hade en default MySQL inställning som forcerade utf-8. Det hade INTE den "gamla" servern. Vilket innebar att importen blev "korrupt" kan vi säga vad gäller tecken. Efter 3-4 nya dump / import-körningar så hittade jag ett sätt runt databasproblemet. Sen var det lite kodjusteringar, mjukvara och serverinställningar.

Så JAG är iaf nöjd över det. Fördelen nu när det körs UTF-8 hela vägen är att eventuellt framtida serverbyte kommer gå MYCKET smidigare.

Spontant så är prestandan riktigt nice! Får se när fler kommer in, lite tunt med folk just nu.

(sägs man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, känns lite så nu... men vill våga hoppas att allt fungerar. För mig funkar sajten, SSL, Tapatalk, email... känns som nära nog att våga hoppas).

Ja men då förstår jag precis! :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top