Diskutera Gruppkörningar - Risker och tänka på!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tycker det borde finnas en tråd ( som sticky kanske?) där man kan hänvisa till nya medlemmar som är på g att vara med på en gruppkörning för första gången. I huvudsak för att få folk att förstå att man ska köra med huvudet och efter egen förmåga. Många som är med i gruppkörningar, oftast nybörjare, blir starkt påverkade av grupptrycket vilket gör att de kör långt över sin förmåga och på så sätt ökar sin risk/andras för olycka/avåk.

Detta läser vi om varje säsong både i tidningarna och här på sporthoj. Vet att de som anordnar gruppkörningarna gör sitt absolut bästa och försöker informera nykomlingar samt resterade åkare vikten att köra efter egen förmåga och inte att ta onödiga risker men det är inte alltid folk lyssnar. Därför kan det vara bra att ha en sån här tråd där folk kan få läsa samt tycka vad de tycker är viktigt och vad man bör tänka på innan, en typ av mental förberedelse innan man kommer till körningen.

Såg att det tas upp gruppkörningar i olyckstråden, tror folk vill och behöver få prata om detta.

Tipsa i tråden vad man bör tänka på vid en gruppkörning, vad NI tycker är viktigt att tänka på. Tror så klart att det är olika på allas gruppkörningar men finns garanterat vissa element som är lika vem man än ska köra med. Tänker i huvudsak på de olika klubbarna/städerna som anordnar gruppkörningar regelbundet. Även om de oftast nog är samma upplägg i mindre gruppkörningar.

Vet att de flesta som anordnar regelbundna gruppkörningar har regler man ska läsa innan man kommer, ni får gärna posta dom här. :) Kanske kan sammanställa dom sen och lägg in dom i första inlägget?!

Hoppas de flesta har kommit igång med sin hojsäsong! :tummenupp
:hojsmilie

Tänkte på detta senast idag, ang Elmia.

Nikel, kör lugnt hörde jag i huvudet :D

Jörgen gjorde ett riktigt bra inlägg i olyckstråden. Hoppas han hittar hit o kan lägga in det här. :)

Jörgen gjorde ett riktigt bra inlägg i olyckstråden. Hoppas han hittar hit o kan lägga in det här. :)

Ah han verkar ha bra koll, haha nästan så jag ska gräva upp min gammla gruppsykologi bok, och citera lite angående gruppdynamik och gruppkonstruktioner, haha.

För det är exakt samma princip som om du är ny på en arbetsplats, fotbollslag eller ska ut och dra med hojen =)

Ah han verkar ha bra koll, haha nästan så jag ska gräva upp min gammla gruppsykologi bok, och citera lite angående gruppdynamik och gruppkonstruktioner, haha.

För det är exakt samma princip som om du är ny på en arbetsplats, fotbollslag eller ska ut och dra med hojen =)
Fast frågan är ju FIRO-cirkeln är applicerbar på gruppkörningar? Iofs är det ju sällan exakt samma människor som kör tillsammans, alltid nån borta och/eller någon ny, så alla måste hela tiden hitta nya platser i gruppen, men samtidigt så är det ju kicksökande testosterontrippare folk som kör, och det i sig skapar nog tillräckligt med "spännande" händelser, utan att man för den skull behöver blanda in gruppdynamiken :(

FRIO cirkeln behöver man inte applicera. Det räcker med hur du tar en ny grupp, förväntningar, fördomar, personer som behöver/vill hävda sig, personer som inte behöver hävda sig + 100+ hk mellan benen så har du ett ganska intressant socialt expriment, haha.

Eller en grupp där hälften har kört med varandra innan, sen några nya individer som vill passa in i gruppen. Acceptans, måste hävda sig, placera sig inom gruppen, hitta sin plats.
Det räcker att man t.ex är 7 st som kört innan, och sen kastar in 3 st nya personer så får du samma effekt.

Samma sak va det gäller ungdomar som jag jobbar med. Har du en trygg harmonisk grupp där alla känner varandra så krävs det inte många nya tillskott till gruppen för att där ska bli en ny "maktbalans", och man måste hitta nya "platser" inom gruppen. Sen är ju generellt ungdomar lite mer osäkra, och dynamiken inom gruppen går lätt att rubba. Men jag tror att man kan se samma mönster i en grupp med äldre deltagare =)

Men jag kan ha fel, bara lite vilda spekulationer, haha..

Just därför att det är viktigt som nämnts innan. Att man t.ex. klargör att:

*Man kör efter förmåga
*Man väntar in hela gruppen vid större korsningar
osv osv

Just för att undvika såna här problem.

Jag tycker det är en bra idé att om man är ny på MC att köra mycket själv innan man ger sig på gruppkörningar. Annars kan det vara svårt att känna var ens egna gränser går. Jag har själv kört mycket helt ensam och det tycker jag är nyttigt. Blir sällan att man kör över sin egen förmåga när man inte har något att bevisa för någon. När man sedan väl kör i grupp så känner jag direkt hur man jagas upp och kör snabbare. Men då har man iaf. en referens...

Sen är ju generellt ungdomar lite mer osäkra, och dynamiken inom gruppen går lätt att rubba. Men jag tror att man kan se samma mönster i en grupp med äldre deltagare =)
Precis, grupperna beter sig nog ganska lika, men med högre mognad så finns det mer spärrar, man har inte samma hävdelsebehov, och hävdelsebehovet tar sig kanske andra uttryck.

Jag tycker det är en bra idé att om man är ny på MC att köra mycket själv innan man ger sig på gruppkörningar. Annars kan det vara svårt att känna var ens egna gränser går. Jag har själv kört mycket helt ensam och det tycker jag är nyttigt. Blir sällan att man kör över sin egen förmåga när man inte har något att bevisa för någon. När man sedan väl kör i grupp så känner jag direkt hur man jagas upp och kör snabbare. Men då har man iaf. en referens...

Ja, jag håller med. Gjorde samma själv. Körde iallafall en 1000 mil innan jag gav mig på att köra i grupp. Och man märker det direkt. Sen även om man är ny på hojen, så tror jag också det är nyttigt att man lär känna knarren ordemtligt, för att undvika obehagliga överraskningar, hehe.

Precis, grupperna beter sig nog ganska lika, men med högre mognad så finns det mer spärrar, man har inte samma hävdelsebehov, och hävdelsebehovet tar sig kanske andra uttryck.

Jo absolut. Men som jag skrev ovan, även om man kört mycket själv, bedömmer sig vara en mogen förare, och bla bla bla så kan man känna att hornen börjar växa ibland, hehe :rolleyes:

Kanske sånt man inte ska erkänna, men va fan alla är mänskliga och upplever säker samma saker, handlar bara mer om att hitta ett bra sätt att hantera och ventilera det hela =)

Jo absolut. Men som jag skrev ovan, även om man kört mycket själv, bedömmer sig vara en mogen förare, och bla bla bla så kan man känna att hornen börjar växa ibland, hehe :rolleyes:

Kanske sånt man inte ska erkänna, men va fan alla är mänskliga och upplever säker samma saker, handlar bara mer om att hitta ett bra sätt att hantera och ventilera det hela =)
Det är väl bra att erkänna att man har såna tendenser, så att man kan lära sig känna igen dom och ta tag i dom när dom kommer? :)

Visst är det som så att folk blir påverkade och tar dåliga beslut.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att man kanske borde ha lite bättre självkännedom än att bara krama ur skrotet så mycket det går för att någon annan kan köra fortare än en själv.

Det finns ALLTID någon annan som är en bättre, säkrare och snabbare förare än en själv. Om man kan acceptera det så är man en bit på väg ifrån dvärgstadiet mentalt.

Det är väl bra att erkänna att man har såna tendenser, så att man kan lära sig känna igen dom och ta tag i dom när dom kommer? :)

Jo, absolut. Tror det är en bra bit på vägen att komma ur det 14 åriga mentala stadiet man befinner sig i ibland, haha. :banana

Visst är det som så att folk blir påverkade och tar dåliga beslut.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att man kanske borde ha lite bättre självkännedom än att bara krama ur skrotet så mycket det går för att någon annan kan köra fortare än en själv.

Det finns ALLTID någon annan som är en bättre, säkrare och snabbare förare än en själv. Om man kan acceptera det så är man en bit på väg ifrån dvärgstadiet mentalt.

Jojo, det är så man får se det. Men alla har inte ritktigt kommit till det stadiet, och jag tror faktiskt om fler resonerat som du så hade man nog märkt av betydligt mindre olyckor.
För jag tror att för vissa som kanske saknar det vi nämnt innan på tråden, verkligen fatta dåliga beslut i vissa situationer.

Instruktioner i all ära men de problembarn som kanske är de största riskerna vid gruppkörning med analfabetism, lätt bokstavskombination dedikerad till sig och en nujävlarskadetbrassassatan-mentalitet kommer inte gå igenom detta. Åtminstone som ett komplement så skulle man ha ett filmmaterial avsett för just gruppkörning, det blir mer målande och ingen med godkända synkrav för körkort missar budskapet.

Filmen behöver inte vara särskilt svår att göra bara några vill göra den som har erfarenhet av gruppkörning och kan visa det hela tydligt i sitt sammanhang, skulle tippa på att filmen inte behöver vara längre än 3-5 min. Det som visas är exempelvis:

Placering, varannan höger/vänster, sekvens med hur smidigt det fungerar och en hur osmidigt det fungerar om alla ligger rakt bakom varann.

Omkörning, hurvida det är tillåtet eller ej, sekvens med säker omkörning om tillåtet och en med en minde lyckad sådan. Att den som kör om bär ansvaret om att det går säkert till och att den som blir omkörd bestämmer hurvida det gjorde det eller ej.

Att man slår av där man bör, visa exempel och hur påskkäringen står o vinkar kontra kastar ägg efter oss om det brassas förbi hennes gård.

Vikten av att ha koll bakåt, exempelvis innan inbromsning eller bara för att se att alla är med. Att någon utses för att samla ihop flocken, fördelen med det.

I de fall man har någon form av markeringssystem i gruppen, kan ju kanske bli lite stökigt för någon ny som inte ville erkänna det men om så, visa fördelar och nackdelar. Alltså exempelvis ut med foten för grus, upp med handen för stopp, olycka, möte, hästar eller vad systemet nu är.

Kanske allmänna körtips, skulle kunna bli väldigt målande med en hjälmkamera, exempelvis upp med blicken, titta genom kurvan med jämförelse om man inte gör det.

Snabb kompanistryksekvens (läs böghög) efter varje failexempel och hur alla sitter o äter glassbåtar och är glada o nöjda efter varje lyckat exempel.

Filmmaterialet skulle naturligtvis ligga här på sidan men även ute vid gruppkörning där folk ofta tar ledarroll och har allvarliga instruktioner om reglerna så skulle man även kunna slänga upp en ajjpadd eller liknande med tillräckligt stor skärm och ha som obligatorisk genomgång. I vissa fall kanske man skulle kunna få låna en sådan reklamtv av donken i fem minuter då de torde ha usb-anslutning.

Överambitiöst och krångligt kan tyckas, men det skulle kunna bli en bra grej om några orkar göra det =)

Last edited:
Förstår att det inte går att ändra tankesättet och körstilen på de yngre/nybörjarna på ett kick, men orkar vi kämpa/tjata och informera så kanske trenden vänder en dag och folk verkligen börjar lyssna och ta åt sig.

Sporthoj.com är ett väldigt bra medel för att nå ut till dessa hormonstinna ungtuppar då de flesta (i alla fall många) ansluter sig här och sen kommer på gruppkörningarna i respektive stad. Då kan man börja med att informera här för att sedan köra samma ramsa igen på plats. Förhoppningsvis så tänds ett litet ljus i apskallen på ungtuppen att detta har jag hört innan. :fattartil

Som Daniz sa så är det väldigt bra att köra, kanske inte ensam med tanke på ifall det händer något, utan med någon man känner väl och som kan anpassa sig till din fart. Så man får en chans att utvecklas i sin egen fart.

Brute Force, väldigt bra inlägg. :tummenupp

O varför ska man ligga varannan höger vänster?
Kör jag på vägen så ligger jag mitt i mitt krfält. Jag ska ha mitt vingelutrymme åt båda håll om det händer något. Jag vill inte göra en lite undanmanöver o hamna i diket/mötande körbana.

Det är skitsvårt att ändra någons attityd och det går absolut inte under en gruppkörning för då är personen som behöver det mest redan i ett mentalt tillstånd som man inte når.

Men saker jag märkt funkar bra är följande:

* 1 gruppledare (större grupper delas av till flera grupper istället)

* 1 ankare, som gärna kört en del med gruppledaren och därmed kan "kommunicera" bra ihop.

* Vänta vid alla korsningar där man byter väg/riktning av något slag, dvs där det kan uppkomma frågetecken. Där väntar gruppledaren in ankaret VARJE GÅNG!

* Inga omkörningar, vill man köra längre fram så byt plats vid nästa korsningsstopp/bensträckare/fikapaus.

* Onödigt bus undanbedes, visst, du som gillar att köra på bakhjulet klarar det säkert skitbra men den som ligger framför/bakom kan mycket väl bli stressad av det.

O varför ska man ligga varannan höger vänster?
Kör jag på vägen så ligger jag mitt i mitt krfält. Jag ska ha mitt vingelutrymme åt båda håll om det händer något. Jag vill inte göra en lite undanmanöver o hamna i diket/mötande körbana.

Det finns en väldigt enkel förklaring, du får dubbelt så stor marginal till framförvarande än om du ligger rakt bakom den framför dig.

Last edited:
Förstår att det inte går att ändra tankesättet och körstilen på de yngre/nybörjarna på ett kick, men orkar vi kämpa/tjata och informera så kanske trenden vänder en dag och folk verkligen börjar lyssna och ta åt sig.

Sporthoj.com är ett väldigt bra medel för att nå ut till dessa hormonstinna ungtuppar då de flesta (i alla fall många) ansluter sig här och sen kommer på gruppkörningarna i respektive stad. Då kan man börja med att informera här för att sedan köra samma ramsa igen på plats. Förhoppningsvis så tänds ett litet ljus i apskallen på ungtuppen att detta har jag hört innan. :fattartil

Gruppkörning är ett ypperligt tillfälle att förmedla attityd tycker jag. Ju tidigare man kan ta bort 'moppe- fuckot' ur ungtuppen, desto större överlevnadschanser har han. Det som äldre förare kan förmedla till yngre förare är kunskap om var man INTE gasar någonstans. Att visa med exempel att ger en betydligt högre effekt än att mässa om det i SH-trådar eller annan skrift anser jag. 'Om jag slår av på 50-sträckor så kan ta mig f-n du också göra det'

Ofta är det ju nybörjare som dyker upp på gruppkörningar av det enkla skälet att de inte vet var de kul vägarna finns. Ett bra tillfälle att bedriva lite positivt grupptryck enligt min mening.

Gruppkörning är ett ypperligt tillfälle att förmedla attityd tycker jag. Ju tidigare man kan ta bort 'moppe- fuckot' ur ungtuppen, desto större överlevnadschanser har han. Det som äldre förare kan förmedla till yngre förare är kunskap om var man INTE gasar någonstans. Att visa med exempel att ger en betydligt högre effekt än att mässa om det i SH-trådar eller annan skrift anser jag. 'Om jag slår av på 50-sträckor så kan ta mig f-n du också göra det'

Ofta är det ju nybörjare som dyker upp på gruppkörningar av det enkla skälet att de inte vet var de kul vägarna finns. Ett bra tillfälle att bedriva lite positivt grupptryck enligt min mening.

Håller helt med Ragge, och när jag började köra körde jag just med Ragge och resten i Skitsnack-MC och fick ganska snabbt en "rätt attityd" skulle jag vilja påstå.

Vill man gasa satan finns det bättre tillfällen än i en gruppkörning.

Back