Det jag är med på är att med ett lågt oktantal så knackar motorn lättare (självantänder innan tändningen) medans ett högre oktantal bidrar till att man kan åka med högre komp utan knackning.
Högre oktan har lägre energiinnehåll tycker jag därför. Om något komprimeras och är svårare att antända skall det ha lägre energi än det som kompromeras och lättare självantänds?
Såklart det spelar roll hur lättantändligt det är men om man utgår från att det innehåller samma saker förutom oktantal.
Den som är mer lättantändlig enligt andersbrink har högre energiinnehåll, någon som vet vart jag kan finna fakta på detta eller kan ge en bra förklaring?
Högre oktan har lägre energiinnehåll tycker jag därför. Om något komprimeras och är svårare att antända skall det ha lägre energi än det som kompromeras och lättare självantänds?
Såklart det spelar roll hur lättantändligt det är men om man utgår från att det innehåller samma saker förutom oktantal.
Den som är mer lättantändlig enligt andersbrink har högre energiinnehåll, någon som vet vart jag kan finna fakta på detta eller kan ge en bra förklaring?
Kortfattat, 96 oktan har mer energi per vikt än 98 oktan. 98 oktan tål högre värme och självantänder vid en högre temperatur, dvs anti-knack indexet (oktantalet) är högre. 96 oktan ger mer pulver än 98 om motorn klarar sig att inte knacka med 96.
Ungefärliga geometriska kompressionsförhållanden vs oktantal.
Luft/oljekylda: max 10:1 = 95 oktan, 11:1 = 96 oktan, 12:1 = 98 oktan.
Vattenkylda: max 11:1 = 95 oktan, 12:1 = 96 oktan, 13:1 = 98 oktan
USA anger oktan (RON + MON) / 2. Sverige anger oktantalet i RON vilket står för "Research Octane Number" och MON står för "Motor Octane Number".