Energiinnehåll i 95 och 98oktan?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det jag är med på är att med ett lågt oktantal så knackar motorn lättare (självantänder innan tändningen) medans ett högre oktantal bidrar till att man kan åka med högre komp utan knackning.

Högre oktan har lägre energiinnehåll tycker jag därför. Om något komprimeras och är svårare att antända skall det ha lägre energi än det som kompromeras och lättare självantänds?

Såklart det spelar roll hur lättantändligt det är men om man utgår från att det innehåller samma saker förutom oktantal.

Den som är mer lättantändlig enligt andersbrink har högre energiinnehåll, någon som vet vart jag kan finna fakta på detta eller kan ge en bra förklaring?

Kortfattat, 96 oktan har mer energi per vikt än 98 oktan. 98 oktan tål högre värme och självantänder vid en högre temperatur, dvs anti-knack indexet (oktantalet) är högre. 96 oktan ger mer pulver än 98 om motorn klarar sig att inte knacka med 96.

Ungefärliga geometriska kompressionsförhållanden vs oktantal.
Luft/oljekylda: max 10:1 = 95 oktan, 11:1 = 96 oktan, 12:1 = 98 oktan.
Vattenkylda: max 11:1 = 95 oktan, 12:1 = 96 oktan, 13:1 = 98 oktan

USA anger oktan (RON + MON) / 2. Sverige anger oktantalet i RON vilket står för "Research Octane Number" och MON står för "Motor Octane Number".
 
Vi har ju rett ju ut det där tämligen noggrannt i en tråd inte fullt så gammal som den tråd du länkar till, båda Anders Brink och jag med många fler öste ur oss vad vi kunde. Det började som vanligt med att ngn frågade om V-power minns jag, sedan vart det kemi och termo.

Mvh
J
 
Intressant! Blir 98 för hojen och 95 för bilen hädanefter! :D... Har aldrig prövat Shell V-power någon gång. Någon som gjort och sett effekt?
 
Underhållande bänktest från Fifth Gear.....

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI

Slutsats: Kör du högprestandamotor eller turbo - kör högoktanigt.... kör du som svensson; Kör på 95!

Fast det där är inget svar åt mig.

Där har du knacksensor och laddstyrning som varieras.

Mäta i en bänk ger inte den exaktheten jag är ute efter.

Jag undrar vilket håll energin ökar åt om det är med oktantalet eller motsat.

Alltså högre oktan har mer energi eller tvärtom.

Kul dock att den gav så mycket på dom turbobilarna.
 
Det går tyvärr inte direkt att avgöra energiinehålet med hjälp av oktantalet....

I fallet med pumpsoppa däremot så är energiinehållet högre i BF98 då den inte innehåller 5%etanol vilket förstör energitätheten.
 
Det går tyvärr inte direkt att avgöra energiinehålet med hjälp av oktantalet....

I fallet med pumpsoppa däremot så är energiinehållet högre i BF98 då den inte innehåller 5%etanol vilket förstör energitätheten.

Har sökt bra mycket men det är luddigt med info när man inte ens vet att dom inte hör ihop.

Tack för svaret. Får fortsätta söka för att hitta någon fakta sida.
 
Fast det där är inget svar åt mig.

Där har du knacksensor och laddstyrning som varieras.

Våra kära motorcyklar är nog närmast att betrakta som golfen i sammanhanget (jag kollade inte klippet, men har för mig att golfen var svenne-bilen)
 
Våra kära motorcyklar är nog närmast att betrakta som golfen i sammanhanget (jag kollade inte klippet, men har för mig att golfen var svenne-bilen)

Jag förstår att det inte för någon större effektskillnad.

Handlar om en diskussion mellan kompisar detta bara vilket bränsle som innehåller mest energi. Jag trodde att 95an hader mer energi eftersom den var mer lätt antändlig än 98an medans dom andra trodde tvärt emot. Så fann jag anderbrinks uttalande om att 96an hader mer energie än 98an och tyckte då att jag hade rätt.

Men nu säger ju boris att med hjälp av oktan går det inte att dra någon parallell till hur mycket energi bensinen innehåller.
 
Jag förstår att det inte för någon större effektskillnad.

Handlar om en diskussion mellan kompisar detta bara vilket bränsle som innehåller mest energi. Jag trodde att 95an hader mer energi eftersom den var mer lätt antändlig än 98an medans dom andra trodde tvärt emot. Så fann jag anderbrinks uttalande om att 96an hader mer energie än 98an och tyckte då att jag hade rätt.

Men nu säger ju boris att med hjälp av oktan går det inte att dra någon parallell till hur mycket energi bensinen innehåller.

Generellt sett kan man inte att avgöra ett bränsles energiinehåll med hjälp av oktantalet då det är beroende av en hemsk massa andra parametrar också, i fallet med macksoppa är det dock mycket möjligt att 96 har högst energiinnehåll.
 
Alla bensinsorter är blandningar. Oktantalet och energiinnehåll kan styras av vad du blandar i och därmed kan man, beroende på tillsats, variera både energiinnehåll och oktantal.

Sedan beror ju termen energiinnehåll helt på hur man räknar. Normalt så räknar vi ju per liter, och avser då flytande bränsle. Acetylen tex är ett av de mest lättantändliga ämnen man känner till, men energiinnehållet per liter blir inte så högt när den lagras som gas.
Räknar man å andra sidan energi per molekyl så blir vätgasen överlägsen.

Av det som finns att köpa på macken är energiinnehållet högst i diesel och lägst i E85.
 
Det finns inget samband alls mellan oktantal och energiinnehåll tyvärr. Energiinnehåll i ett bränsle är en parameter och oktantal är en annan.
Det är bara ett mått på hur lätt det självantänder och skapar okontrollerad förbränning. Ett det råkar vara så att 96 oktan har ett marginellt högre energiinnehåll än 98 är bara en tillfällighet som uppstår på grund av att man för att uppnå det högre oktantalet blandar i en högoktanig komponent som råkar ha ett något lägre energiinnehåll. Skillnaden är dock ytterst marginell så det är inget som man på något sätt kan se i en bil eller MC ens med noggranna mätinstrument. jag har för mig att det är en skillnad på bråkdelen av en procent.

Ett högoktanigt bränsle tål mer kompression innan det knackar. Men för att man ska få någon glädje av det så krävs det ju att du har en motor som har så hög totalkompression att 95 oktan ligger på gränsen till knackning.
Min bil exempelvis har en kompression i cylindern på ca 1:9,5 om jag inte missminner mig. Sen har den en turbo som maximalt laddar till 2,15 bar. (1,15 bar överladdning) Det betyder att den totala kompressionen i min bil är 1:2,15*9,5=1:20,4. Den ger 350 nm med 95 och 380 med 98.
Så har du lägre totalkompression än så så är det osannolikt att du märker någon skillnad mellan olika oktantal.

En motor som inte är turboladdad eller kompressorladdad får med andra ord högs sannolikt inte ut mer ur ett högoktanigt bränsle. I alla fall inte så mycket att det märks. Så har du inte turbo på hojen så lär du inte märka skillnaden och det är inte värt att tanka ett dyrare bränsle med högre oktantal.

Har du en motor som kan dra nytta av det högre oktantalet så kan det vara värt det eftersom en motor med knackningssensor som får ett lägre oktantal automatiskt backar tändningen något (och eventuellt sänker laddtrycket om den har turbo) för att minska knackningstendenserna. Detta sänker verkningsgraden. I det läget kan man alltså spara lite bränsle på att köra med högre oktantal.

Dom bränslen vi har i pumparna idag är så lika med avseende på energiinnehåll att det inte är något som går att märka skillnad på vid körning. Oktantalet kan dock göra skillnad i vissa motorer.
 
Ditt turbokompressionsresonemang stämmer ju om det är verklig kompression och inte kompressionsförhållandet som avses, nu är nog inte ev skillnad så stor med snälla turbokammar, vad vet jag.

Ang energiinnehåll, den primära skillnaden i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan beror som sagt på låginblandningen av 5% etanol i 95. Jag håller dock heelt med dig om att man( iaf inte jag) har ett någon som helst möjlighet att känna den skillnaden som förare eller ens nödvändigtvis märka ens i en bänk.

Jag brukar i kortform säga att 98 ger större marginal mot spik när folk frågar om fördelarna med att använda det. Och har en redan byggd motor betryggande marginal mot spik redan med 95 så finns det ju som sagt ingen anledning att köra på finare bränsle så länge man håller sig i inom motorns designkriteria.

Tycker jag

/J


Det finns inget samband alls mellan oktantal och energiinnehåll tyvärr. Energiinnehåll i ett bränsle är en parameter och oktantal är en annan.
Det är bara ett mått på hur lätt det självantänder och skapar okontrollerad förbränning. Ett det råkar vara så att 96 oktan har ett marginellt högre energiinnehåll än 98 är bara en tillfällighet som uppstår på grund av att man för att uppnå det högre oktantalet blandar i en högoktanig komponent som råkar ha ett något lägre energiinnehåll. Skillnaden är dock ytterst marginell så det är inget som man på något sätt kan se i en bil eller MC ens med noggranna mätinstrument. jag har för mig att det är en skillnad på bråkdelen av en procent.

Ett högoktanigt bränsle tål mer kompression innan det knackar. Men för att man ska få någon glädje av det så krävs det ju att du har en motor som har så hög totalkompression att 95 oktan ligger på gränsen till knackning.
Min bil exempelvis har en kompression i cylindern på ca 1:9,5 om jag inte missminner mig. Sen har den en turbo som maximalt laddar till 2,15 bar. (1,15 bar överladdning) Det betyder att den totala kompressionen i min bil är 1:2,15*9,5=1:20,4. Den ger 350 nm med 95 och 380 med 98.
Så har du lägre totalkompression än så så är det osannolikt att du märker någon skillnad mellan olika oktantal.

En motor som inte är turboladdad eller kompressorladdad får med andra ord högs sannolikt inte ut mer ur ett högoktanigt bränsle. I alla fall inte så mycket att det märks. Så har du inte turbo på hojen så lär du inte märka skillnaden och det är inte värt att tanka ett dyrare bränsle med högre oktantal.

Har du en motor som kan dra nytta av det högre oktantalet så kan det vara värt det eftersom en motor med knackningssensor som får ett lägre oktantal automatiskt backar tändningen något (och eventuellt sänker laddtrycket om den har turbo) för att minska knackningstendenserna. Detta sänker verkningsgraden. I det läget kan man alltså spara lite bränsle på att köra med högre oktantal.

Dom bränslen vi har i pumparna idag är så lika med avseende på energiinnehåll att det inte är något som går att märka skillnad på vid körning. Oktantalet kan dock göra skillnad i vissa motorer.
 
Kul med intelligenta disskussioner som denna.

Upplever att min R1 går jämnare med V-power. Men bara i mellanregistret och vid av och påslag.. Det ger inte mer juice. Så kör alltid på 95 jag.
 
Ditt turbokompressionsresonemang stämmer ju om det är verklig kompression och inte kompressionsförhållandet som avses, nu är nog inte ev skillnad så stor med snälla turbokammar, vad vet jag.

Ang energiinnehåll, den primära skillnaden i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan beror som sagt på låginblandningen av 5% etanol i 95. Jag håller dock heelt med dig om att man( iaf inte jag) har ett någon som helst möjlighet att känna den skillnaden som förare eller ens nödvändigtvis märka ens i en bänk.

Jag brukar i kortform säga att 98 ger större marginal mot spik när folk frågar om fördelarna med att använda det. Och har en redan byggd motor betryggande marginal mot spik redan med 95 så finns det ju som sagt ingen anledning att köra på finare bränsle så länge man håller sig i inom motorns designkriteria.

Tycker jag

/J

Det var väl ungefär det som var min poäng. Dom flesta motorer idag är ju konstruerade för att gå på 95 oktan utan att knacka. Det är väl till och med så att många är konstruerade för ännu lägre oktantal.

Jag vet att det inte är direkt jämförbart med totalkompression i en turbobil och en icke turboladdad. Luften kyls ju lite i intercoolern vilket ger möjlighet till en större totalkompression utan knackningstendenser. Grundtanken i resonemanget funkar dock om man bortser från sådana faktorer.
En kompis till mig hade en Opel Manta som var lite trimmad. När vi kom in och ville göra kompressionsprov så trodde meken nästan att det var en diesel. den hade 1:17 i komp. Planad topp? :gnissla
Den ville ha 98 oktan för att gå bra. Gick som ett skållat troll dock.
 
Det var väl ungefär det som var min poäng. Dom flesta motorer idag är ju konstruerade för att gå på 95 oktan utan att knacka. Det är väl till och med så att många är konstruerade för ännu lägre oktantal.

Jag vet att det inte är direkt jämförbart med totalkompression i en turbobil och en icke turboladdad. Luften kyls ju lite i intercoolern vilket ger möjlighet till en större totalkompression utan knackningstendenser. Grundtanken i resonemanget funkar dock om man bortser från sådana faktorer.
En kompis till mig hade en Opel Manta som var lite trimmad. När vi kom in och ville göra kompressionsprov så trodde meken nästan att det var en diesel. den hade 1:17 i komp. Planad topp? :gnissla
Den ville ha 98 oktan för att gå bra. Gick som ett skållat troll dock.

Jag det är ju skillnad på kompressionsförhållande och verkligt eller sk dynamiskt kompressionsförhållande. Har du säg 9:5:1 i komp och en insugskam som stänger vid säg 30 grader, ja då blir det dynamiska kompressionsförhållandet ca 8:1

Med kompressionsmätare mäter man sedan den sk statiska kompressionen. På min HD är kompressionsförhållandet 10,5:1 min insugskam stänger 55grader ABDC så den dynamiska kompressionen blir ca 9:1. Den statiska kompressionen är 15.5:1 när jag kör med kompressionsmätare. Jag kör på 98 oktan förstås. I synnerhet som det är en luftkyld motor. Helst på V-power eftersom dessa är en av de få pumpar i Sthlm där man får högoktanigt i ett dedikerat pistolmunstycke.

Det är ju nämligen rätt värdelöst att med min 9 literstank komma in på macken med bara tre liter kvar, välja 98 på en vanligt pump och börja tanka. Eftersom 9 av 10 kunder före mig kör 95 så kommer jag ju då få först ett par liter 95 och sedan -at best- de sista tre av sex litrarna med mina precious 98. Gemensamma pistolmunstycken är verkligen korkat :dummer

Men Shell har riktiga automater.
(Nej jag gillar inte Shells aktioner i tredje världen)
 
Last edited:
Jag det är ju skillnad på kompressionsförhållande och verkligt eller sk dynamiskt kompressionsförhållande. Har du säg 9:5:1 i komp och en insugskam som stänger vid säg 30 grader, ja då blir det dynamiska kompressionsförhållandet ca 8:1

Med kompressionsmätare mäter man sedan den sk statiska kompressionen. På min HD är kompressionsförhållandet 10,5:1 min insugskam stänger 55grader ABDC så den dynamiska kompressionen blir ca 9:1. Den statiska kompressionen är 15.5:1 när jag kör med kompressionsmätare. Jag kör på 98 oktan förstås. I synnerhet som det är en luftkyld motor. Helst på V-power eftersom dessa är en av de få pumpar i Sthlm där man får högoktanigt i ett dedikerat pistolmunstycke.

Det är ju nämligen rätt värdelöst att med min 9 literstank komma in på macken med bara tre liter kvar, välja 98 på en vanligt pump och börja tanka. Eftersom 9 av 10 kunder före mig kör 95 så kommer jag ju då få först ett par liter 95 och sedan -at best- de sista tre av sex litrarna med mina precious 98. Gemensamma pistolmunstycken är verkligen korkat :dummer

Men Shell har riktiga automater.
(Nej jag gillar inte Shells aktioner i tredje världen)

Du har en poäng där. Det går att göra det hur komplicerat som helst genom att ta med kylningsförhållanden, fyllnadsgrader och annat. Just faktorerna med stängningagraderna för insug mm hade jag dock inte tänkt på på det sättet. :)

OKQ8 brukar köra med dedikerade munstycken till 98 ganska ofta. Jag tankar själv där. Så vitt jag kommer ihåg så har alla mackar ett för 95 och 96 och ett munstycke för 98. Fast det finns säkert undantag ifrån det.
Det kan vara ett tips. Fast V-power är ju snäppet skarpare än 98 oktan även om det är något dyrare.
 
Du har en poäng där. Det går att göra det hur komplicerat som helst genom att ta med kylningsförhållanden, fyllnadsgrader och annat. Just faktorerna med stängningagraderna för insug mm hade jag dock inte tänkt på på det sättet. :)

OKQ8 brukar köra med dedikerade munstycken till 98 ganska ofta. Jag tankar själv där. Så vitt jag kommer ihåg så har alla mackar ett för 95 och 96 och ett munstycke för 98. Fast det finns säkert undantag ifrån det.
Det kan vara ett tips. Fast V-power är ju snäppet skarpare än 98 oktan även om det är något dyrare.


Nej bland de kombinerade handtagen är det vanligast med 95/98 i samma handtag i Sthlm.

Men det finns handtag för 96/98 och ett för 95. Det är näst bäst, men rätt ovanligt. I sthlm kan jag bara komma på en sån mack i city (efter att Shell strandvägen och Shell vid Norra ban lades ned), det är OK i Berget vid slussen. Såna handtag är rätt ok eftersom ingen klok människa idag tankar blyfri 96, så är det sannolikt att det ligger 98 i handtaget, slang och rör från kunden innan.

Utanför finns tex Shell vid Vällingby, Waxholm och Solna har dedikerade handtag för 99
 
Last edited:
Nej bland de kombinerade handtagen är det vanligast med 95/98 i samma handtag i Sthlm.

Men det finns handtag för 96/98 och ett för 95. Det är näst bäst, men rätt ovanligt. I sthlm kan jag bara komma på en sån mack i city (efter att Shell strandvägen och Shell vid Norra ban lades ned), det är OK i Berget vid slussen. Såna handtag är rätt ok eftersom ingen klok människa idag tankar blyfri 96, så är det sannolikt att det ligger 98 i handtaget, slang och rör från kunden innan.

Utanför finns tex Shell vid Vällingby, Waxholm och Solna har dedikerade handtag för 99

Då har du nog bättre koll än jag. I Uppsala tror jag dock att OKQ8 kör mest med dedikerade handtag. Fast jag måste erkänna att jag inte fokuserar så mycket på det. Hojen går ju på 95 och när jag tankar bilen så har jag ju 75 liter tank att fylla och då spelar det ju inte så stor roll om det är någon liter hit eller dit som inte är 98.
 
Då har du nog bättre koll än jag. I Uppsala tror jag dock att OKQ8 kör mest med dedikerade handtag. Fast jag måste erkänna att jag inte fokuserar så mycket på det. Hojen går ju på 95 och när jag tankar bilen så har jag ju 75 liter tank att fylla och då spelar det ju inte så stor roll om det är någon liter hit eller dit som inte är 98.

Ja det är bara med hojen jag har min 98 radar igång, bilen och båten är det riktiga motorer i, diesel. Bensin är ju egentligen inget bränsle, det är mer tänkt för att tvätta bort nagellack och sånt.

När jag är i Uppsala och kör Rörken brukar jag fylla vid dubbel-Shell vid Stora Väsby på vägen dit och sedan fylla upp på vägen hem vid macken där 288ansluter till (gamla) E4:an. Jag kör över E4 och direkt till vänster.
 
Back
Top