Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
FYI:

Nytt regelverk, EU 3, inför 2008
EU 3 är ett nytt regelverk avseende emissioner för motorcyklar. Mopeder berörs inte av det nya regelverket.

I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar. Vilka skälen än är så kan det påverka registreringsstatistiken för december 2007.

- Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet. Om detta inte görs kommer de aldrig att kunna komma in i systemet säger Per Johansson, VD för McRF.
 
Ajdå det sänker ju priset på min med 5 lök direkt. Någon som tar den för 90? :D
 
Jag ställde på min igår av just denna anledning. Ska ställa av den idag igen.

Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.
 
Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.

Klart det inte är så, då skulle majoriteten av alla EU2 hojar inte gå att köra med nästa år då 99% förmodligen är avställda för vintern nu!
 
Klart det inte är så, då skulle majoriteten av alla EU2 hojar inte gå att köra med nästa år då 99% förmodligen är avställda för vintern nu!

Det är ju det som är hela grejen. Sverige är ganska ensamt med att ställa på och ställa av hojarna så det har liksom inte tänkts på när EU skapade reglerna. De 200.000 svenska hojar som kanske är avställda just nu spelar inte så jättestor roll för de övriga miljonerna hojar inom EU.

Tur att man kör BMW som alltid är påställd... och som f.ö. uppfyller EU3, så gammal den nu är.
 
Ni som ställer på hojen, tänk bara på att ha en gilltig trafikförsäkring.
Min nya var påställd i 4 dagar utan försäkring och det kostade 915:- :3freak

Det är ju det som är hela grejen. Sverige är ganska ensamt med att ställa på och ställa av hojarna så det har liksom inte tänkts på när EU skapade reglerna. De 200.000 svenska hojar som kanske är avställda just nu spelar inte så jättestor roll för de övriga miljonerna hojar inom EU.
Oavsett vad EU säger eller gör har jag mycket svårt att se att 200.000 svenska hojar skulle bli obrukbara om de varit i trafik någon gång före 2008-01-01. Att racehojar etc måste ställas på ter sig mer troligt.
 
Last edited:
Att racehojar etc måste ställas på ter sig mer troligt.

Jo, där är alla överens. Motorcyklar som är klassade enligt EU2 måste in i registret innan 1 januari 2008, oavsett om det är nya-, lager- eller rejshojar.

Man kan göra ganska så bra klipp på 06 och 07:or som står som lagervara just nu. Själv funderar jag på att bli Triumph-ägare. :D
 
Jo, där är alla överens. Motorcyklar som är klassade enligt EU2 måste in i registret innan 1 januari 2008, oavsett om det är nya-, lager- eller rejshojar.

Man kan göra ganska så bra klipp på 06 och 07:or som står som lagervara just nu. Själv funderar jag på att bli Triumph-ägare. :D

Detta måste väl endast gälla cyklar som ej någonsin har tagits i trafik. En hoj som är registrerad hos vägverket ska väl knappast behövas ställas på för att fortsättningsvis få tillåtas köras med i framtiden. Det verkar ju för f-n helt orimligt annars.
 
Detta måste väl endast gälla cyklar som ej någonsin har tagits i trafik. En hoj som är registrerad hos vägverket ska väl knappast behövas ställas på för att fortsättningsvis få tillåtas köras med i framtiden. Det verkar ju för f-n helt orimligt annars.
Det tycker jag också men vi har väl inte sett de värsta tokerierna från EU ännu...
 
Om det nu är så att man måste ställa på så måste ju den informationen skickas ut tycker man. Det står ju att hojen måste vara inreggad och det är den ju även om den är påställd eller avställd. Alltså om man har ett regnr så ska det ju vara lugnt.
 
Näädu, du måste vänta på skattekvittot innan du kan ställa av hojen.
Det fick ialla fall jag göra, och det tog 1½ vecka att få skattekvittot.

//Benny

jag kunde ställa av hoj mha av bankid... när jag loggade in på vv.se med det så kunde jag ställa av utan den där skraplotten från VV...
 
Om det är en importhoj som inte är inregad då :confused:
 
I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar. Vilka skälen än är så kan det påverka registreringsstatistiken för december 2007.

Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?

Min hoj är inregistrerad (jag har fått nummerskkylt) men aldrig påställd...

Alltså, inga problem..

Så tolkar jag det i alla fall.....

Kan ju inte vara meningen att alla motorcyklister i hela sverige måste ställa på sina cyklar över årsskiftet?
 
Last edited:
Vart kommer infon i första inlägget ifrån?
Måste ju finnas någon lagtext, regelverk etc man kan läsa.

Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?
Ja. För att ställa på måste fordonet vara regbesiktigat.
 
Last edited:
Back
Top