Nackskydd under färd?

Nog en mycket klok pryl.
Fånig tanke, men synd att den ser så klumpig ut.
 
Verkar ju vettigt,
FIM skulle tillsätta en utredning om skydd som detta efter Katos dödsfall, vet dock inte om det blev av och vad dom i så fall kom fram till.
Just översträckning av halsen var dödsorsaken, alltså det dom på sidan kallar Hyperflexion.
 
har ett när jag kör crossen, dock inte det i länken.

Fungerar mycket bra när man råkar slå över. I vanlig ordning så sätter man sig på röven, får svanskotan i halsen och huvudet slängs bakåt och i marken.
Dock slängs inte huvudet så långt bakåt med nackskydd och man slipper stelnacke två dagar efter.

Kanske känns klumpigt i början, men det är bara en vanesak!
 
det var ju inga billiga saker.. men visst borde det funka... ser ju lite coolt ut *ler*

900$x 7.50kr (6750kr) om det inte blir import... för då är det 11.50 (10350kr) per$ (all included)
 
Den där harts bryggan eller vad den heter har man ju sett inom bilsport hur längesomhelst. Sett flera dokumentärer om den till bil iaf.
 
Vettig grej, skulle jag tävlingsköra så skulle jag investera i en sådan då jag av egen erfarenhet vet hur länge man får dras med nack- och ryggskador.
Och det finns ju många som köper de värsta ben/knäskydden inom crossåkning för 4000:- så varför inte en sådan grej som är så mycket viktigare för bara några kronor mer?
 
J.Andersson skrev:
2231999 Den där harts bryggan eller vad den heter har man ju sett inom bilsport hur längesomhelst. Sett flera dokumentärer om den till bil iaf.

HANS=Head And Neck Support.
(fast det är inte det som diskuteras och visas här)

Kostar skjortan, och kräver en speciell bilsporthjälm, som förövrigt inte är godkänd enligt svenskt bilsportreglemente eftersom den är för tung.
Bilsporthjälmar i sverige är ÅAS så lätta att nacken klarar sig bra ändå.
(men skulle klara sig bättre med ett HANS system)

Men visst är det konstigt att hjälmarna som används i WRC inte är godkända att åka enklaste rallyklassen i sverige med.
 
jag använder nackskydd hela tiden!! men inte den modellen har en simplare modell ifrån EVS
 
tycker det där verkade vara ett väldigt smart nackskydd, såg lite klumpgit ut men inte så fult :)

Efter att ha cyklat och landat på huvudet och efter det ha lite krångel med nacken så är det där något jag skulle kunna tänka mig att investera i :)
 
Tänk två gånger.....

Jag var på ett ungdomstränarseminarium inom motocrossen för nåt år sedan och där föreläste en idrottsläkare som specialiserat sig på alvarligare skador inom motorsporten. Den finns tydligen lika många för som nackdelar med dessa skydd på en motorcyklist. Inom bilsport och framföratt inom gocarten används det flitigt (undrar om det till och med inte är krav på det!?) men de kraschar inte alls på samma sätt som en MC-pilot som ofta får en flygtur och landar upp-och-ner. Han menade att det lika gärna kan bidra till att dra isär kotorna som att skydda dem. Han var tillräckligt övertygande för att jag skulle slänga det nackskydd jag precis köpt till grabben (8 år) när han kör cross.
 
Kan vara en billig försäkring.
Grannens polare ligger förlamad sen en crossolycka 3 veckor sedan.
Han kanske hade klarat sig med nackskydd.
 
Bra grej.

Tycker det ser ut som en mycket bra grej. :tummenupp

Den hade kanske räddat livet på min bror, Dr F.o.D här på forumet, för två veckor sedan. Vet ifs. inte vilka krafter den kan motstå men Dr F.o.D blev över körde av en R1a i 80 knyck över halsen, kroppspulsåder slets av och nacken bröts, kanske hade den har hjälpt?
 
Tycker det ser ut som en mycket bra grej. :tummenupp

Den hade kanske räddat livet på min bror, Dr F.o.D här på forumet, för två veckor sedan. Vet ifs. inte vilka krafter den kan motstå men Dr F.o.D blev över körde av en R1a i 80 knyck över halsen, kroppspulsåder slets av och nacken bröts, kanske hade den har hjälpt?

Beklagar sorgen :(

Det är inte alltid så kul att köra när man tänker på vad som mycket väl kan hända :( :( :(

Fan...
 
Tror inte alls på det här, men någon får gärna överbevisa mig.

Har alltid levt efter devisen att man i händelse av en krasch ska vara så "strömlinjeformad" som det är möjligt för att undvika stötar, rullningar eller att man fastnar i något. Att då ha en skärbräda som sticker ut från nacken känns knappast optimalt; vad händer om man landar på rygg och får den där inkörd i hjärnstammen? Total förlamning?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top