GPZ900R vs. GSXR1100 & ZX9R

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Nu är jag sugen på att uppgradera mig lite grann.
Kört hoj i 10 år, kör både GPZ900R & HD-chopper(jo faktiskt) just nu.
Kör inte speciellt mycket, skruvar lite å tar lite småturer ibland.
Jag trivs bra på GPZ'an, men den börjar kännas lite gammal, med drygt 6000 mil på mätaren. Har haft ögonen på förstagenerationens ZX9'a (94-96) ganska länge, men en provkörning nyligen fick mig att tveka.
Jag är 187cm lång och kör som en kärring, gillar stora kraftiga hojar som GPZ'an där man sitter i hojen, mer än den (som jag upplevde zx9'an.) Tyckte zx9an kändes trång, trots alla lovord om körställningen, och belastade mina handleder. :3freak

Så nu funderar jag eventuellt på en GSXR1100 gen2'a, eller gen3'a (90-96).
Den har ungefär samma vikt som min GPZ'a, fast mer pulver.
Jag vet att körställning är subjektivt, och att gixxern ska vara trång, men det ser ut som man sitter lite mer i hojen än ZX9'an.

Alltså: Jag vill ha en hoj som ersätter min åldrande GPZ'a, det får ej vara nyare än -96.
Vilken hoj lär jag trivas bäst med avseende hantering & körställning (som gärna får likna GPZ'an)? :confused:
Alternativen är alltså: ZX9R 96'a, GSXR1100 90-96, (eller eventuellt FZR1000 91-93)

Just nu är jag mest sugen på en GSXR1100 95-96, men ni kanske har bättre argument för dom andra alternativen, om dom mer påminner om GPZ'an?
Kanske en suka 90-92'a är att föredra framför vattenkylda?
Jag inbillar mig att vattenkylda borde vara aningen tystare och lever ett något "mjukare" liv än dom luft/oljekylda, kanske känns modernare trots den högre vikten. Skulle en vattenkyld kännas klumpigare än GPZ'an, eller ?
Det är sådana frågeställningar jag brottas med.
Jag SKA naturligtvis provköra före köp, men vill ändå höra lite åsikter från folk med erfarenhet av GPZ'an och dom andra modellerna.

(Jag har läst dom flesta trådarna ang. 1100'orna här, men vill alltså ha jämförelse av folk med erfarenhet från dessa modeller som jag väljer mellan.)

Tackar på förhand för alla tips jag kan få, och hoppas inte ni tycker jag har för puckade idéer. :kocko


EDIT: Ok, jag måste förtydliga iallafall. :fatta!

Dom ENDA alternativen jag vill ha jämförda är:
ZX9r -96'a, GSXR1100 90-92, GSXR1100 93-96 (och eventuellt FZR1000 91-93)
Hur står DESSA hojar i jämförelse till min GPZ900R? (Avseende hanterbarhet & körställning.)

Dessutom så är försäkringskostnaden ointressant argument.
(Oavsett vilken av dessa hojar jag väljer så kostar det mig 1100kr/hel/hel.)

Att sporthojar har viss körställning och belastar handleder är inge nytt, det gäller även för GPZ'an. Men det var vid provkörning av ZX9'an jag tyckte jag satt väldigt hoptryckt & trångt (med mina 187cm), uppe cykeln, i jämförelse med GPZ'an.

Så gärna svar på rätt fråga, är ni bussiga.

Edit 2:

- Tack allihop. -

Det slutade med att jag köpte en GSXR1100 -91'a.

Jag är helnöjd, tack för all hjälp. :tummenupp

(Läs post #34 i denna tråd, om ni vill se orsaken till valet.)
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Om du kan hitta en, rekommenderar jag att du provkör storebror till din: GPZ1100 (ZX1100E). Jag skaffade själv en sådan (-95:a) för några veckor sedan och är än så länge väldigt nöjd. :tummenupp
Hojen är visserligen en stor klump (270 kg tjänstevikt), men går alldeles utmärkt att åka med både på små kurviga vägar och på motorväg. Underbar motor på 130 hästar och ett enormt vrid från 3000 varv upp till 11000.
...Och det bästa av allt är att den kostar mig 1600:-/år att helförsäkra :Bugar
Innan denna hoj provade jag FZR1000 (svårt att hitta en fin) och CBR900RR (Obekväm) m.fl.
Så, vill du ha en fullvuxen hoj, kan jag rekommendera kawan :)
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag skulle självklart rekommendera en Hayabusa. Kraft och körbarhet så att det räcker. Dessutom så sitter du I hojen, precis som du vill.
Köper du en 99'a så kommer du undan med en relativt billig premie.
Jag betalar ca 6000:- hel/hel för min har jag för mig.

PS. Det finns en mycket trevlig i TillSalu sektionen....
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Göran skrev:
Jag skulle självklart rekommendera en Hayabusa. Kraft och körbarhet så att det räcker. Dessutom så sitter du I hojen, precis som du vill.
Köper du en 99'a så kommer du undan med en relativt billig premie.
Jag betalar ca 6000:- hel/hel för min har jag för mig.

PS. Det finns en mycket trevlig i TillSalu sektionen....

Ja, det är ju säkert en bra hoj. Sen borde ju ZZR1100 vara i samma kategori.
Den är kanske lite bekvämare men saknar pulver gentimot Hayabusan.
Men till trådskaparen, att man belastar handlederna är ofrånkomligt på sporthojar. Det märks mest under korta körningar då man inte har nån fart, med lite fartvind blir det mycket bättre. Om du inte åker så långt så finns det ju gott om moderna streetfighters att köpa. Och dom belastar inte handlederna alls.

Äh, skit samma. Jag har inte hjälp dog nånting utan bara rekomenderat andra bågar du inte vill ha :kocko
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Kawasaki ZZR1100 från början och mitten av 90-talet borde som Victor sa kunna vara ett alternativ. Lite mer sporttourer än ren sporthoj, och borde därför inte ge samma liggande ställning över styret.

Annars finns ju alternativet att skrämma upp din befintliga hoj samt byta ut exvis fjädrning/dämpare mm mot nyare delar för att ge lite bättre vägegenskaper. ZZR600 gaffeln går att installera på GPZan med lite fantasi t.ex.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ok, jag måste förtydliga iallafall. :fatta!

Dom ENDA alternativen jag vill ha jämförda är:
ZX9r -96'a, GSXR1100 90-92, GSXR1100 93-96 (och eventuellt FZR1000 91-93)
Hur står DESSA hojar i jämförelse till min GPZ900R? (Avseende hanterbarhet & körställning.)

Dessutom så är försäkringskostnaden ointressant argument.
(Oavsett vilken av dessa hojar jag väljer så kostar det mig 1100kr/hel/hel.)

Att sporthojar har viss körställning och belastar handleder är inge nytt, det gäller även för GPZ'an. Men det var vid provkörning av ZX9'an jag tyckte jag satt väldigt hoptryckt & trångt (med mina 187cm), uppe cykeln, i jämförelse med GPZ'an.

Så gärna svar på rätt fråga, är ni bussiga.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Gsxr 1100 89-90 är egentligen samma modell med några få skillnader.. gaffel (usd) och en längre sving med 5,5 fälg på 90an...
Min 89a har gått ca 6000mil och har fortfarande ett jäkla klipp i motorn, som ju är modellens stora fördel!!
Jag är 190cm, sitter I hojen med en hög tank och styret långt fram.. Bra kontroll!!!
Jag känner mig inte "för stor" som jag har upplevt på många nyare hojar..
Det stora problemet är benvinkeln som faktiskt är skarpare än på polarens R1a!!!
93 blev motorn vattenkyld och hojen mycket tyngre...
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tack Wannagofast, det är just sådana svar jag letar efter. :banana

Jag känner till skillnaden mellan 89-90, och vill därför ha en 90-92, om jag ska ha en gen-2'a. Men körställningen är ju densamma, så värdefull synpunkt. :)

Zx9'an kändes väldigt kort, jag inbillar mig att Sukan känns längre (till styret).
Ska se om jag lyckas provköra en GSXR1100 -98 nu, den lär ju inte skilja sig nämnvärt från en 96'a (som är det nyaste jag söker).
Vi får se vad jag tycker om den.

(En provsittning på en FZR1000 -91'a kändes bra, men det var länge sen och just nu är jag mer sugen på en GSXR. Den finns dock kvar på avbytarbänken.)
 

lillevars

RG 500-projektör
Gick med
9 Feb 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RG 500
hoj

War-psycho skrev:
Ok, jag måste förtydliga iallafall. :fatta!

Dom ENDA alternativen jag vill ha jämförda är:
ZX9r -96'a, GSXR1100 90-92, GSXR1100 93-96 (och eventuellt FZR1000 91-93)
Hur står DESSA hojar i jämförelse till min GPZ900R? (Avseende hanterbarhet & körställning.)

Dessutom så är försäkringskostnaden ointressant argument.
(Oavsett vilken av dessa hojar jag väljer så kostar det mig 1100kr/hel/hel.)

Att sporthojar har viss körställning och belastar handleder är inge nytt, det gäller även för GPZ'an. Men det var vid provkörning av ZX9'an jag tyckte jag satt väldigt hoptryckt & trångt (med mina 187cm), uppe cykeln, i jämförelse med GPZ'an.

Så gärna svar på rätt fråga, är ni bussiga.
J-la attityd....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har en 90:ans GSXR1100, haft den sen ny och den har snart rullat 14.000 mil, i dag ser man den som ett blysäke på bana men funkar bra på landsväg.

1.500:- per år hel/hel :) skottsäker motor men svängbar som Silja Viking.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Välj antingen ZX9'an eller 1100r 93-98, hugget som stucket. Dvs välj vattenkyld. Gröpa ur sadeln för mer "i" känsla och byta/höja styre är enkelt. ZX9'an för lite kurvigare vägar än E4'an och 1100r som landsvägslok.
 

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
Grattis Drygaste formulerade frågan jag sett på länge. Testa att använda edit-knappen igen. Delete är ett alternativ också. :kocko
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Har erfarenhet av FZR1000-90:a och GPZ900. När det gäller just dina frågor anser jag att GPZ:an är bäst, en riktig pärla. Är själv 190cm lång.
Är du inte tvunget ute efter mer pulver så kan du lika gärna behålla, såvida du inte hittar något riktigt fint ex.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ojojo va folk blev stötta över frågeställningen då.

Ställer man en tydlig fråga, så kanske man inte vill ha svar på andra saker än just det man frågade.
Om alternativen är A,B,eller C så behöver man inte bli förbannad om den som ställer frågan inte blir nöjd med F.

Gillar man inte frågan så behöver man inte svara, speciellt om man inte läser vad frågan gällde först.
Skönt att det finns vissa här som klarar av att svara iallafall.

Tack alla ni övriga för dom svar jag fått iallafall. :tummenupp
(Ni andra kan ju fortsätta skriva vilken dryg f-n jag är, om det roar er.)
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
HAr haft några 1100R (91 93)och kört brorsans gamla zx9R-96 endel
samt fzr1000 89

Tycker att zx9án är en himla skön väg hoj för längre turer jag 185cm satt kanon på den hyfsad benvinkel helt klart nice men lite tråkig.
Av 1100R skulle jag välja 91/92 oljekuld usd dessutom annan gaffelvinkel än 89/90 klart snabbstyrdare. ) skippa 93/94 96án har hunnit bli lite lättare igen
så 96-98 helt ok, mer pulver
körställningen på 1100R är ju rätt tuff, styret långt bort benvinkeln mördande
men det funkar bra för riktigt aktiv körning.

kawa skönt lansvägslok
sukka racing (med dåtidens mått)
Fzr 1000 har väldigt låg sitthöjd därigenom värst för knäna enligt mig
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
War-psycho skrev:
Ojojo va folk blev stötta över frågeställningen då.

Men du har rätt, vafan är det för idioti att svara på frågor som du inte behöver veta? Jag kom på det när jag skrev mitt inlägg.
När man inte vet ska man hålla tyst och hoppas någon annan vet bättre.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Victor skrev:
Men du har rätt, vafan är det för idioti att svara på frågor som du inte behöver veta? Jag kom på det när jag skrev mitt inlägg.
När man inte vet ska man hålla tyst och hoppas någon annan vet bättre.
Det är ju inte så att jag inte uppskattar dom andra förslagen, men jag ville ju jämföra dom cyklar jag jag begränsat mig till.
Hayabusan faller bort då den är för ny iallafall, nyare än -96 får det inte vara, om jag ska ha min snorbilliga försäkring. Men tack ändå.

I övrigt håller jag med om att GPZ'an är en kanonhoj, man kanske skulle huggit den där som nyss annononserades ut som endast gått 800 mil, och var i nyskick.

Intressant angående vikten på vattenkylda GSXR1100'orna, att dom blev lättare med åren. Undrar om -95'an är lika "lätt" som -96'an ?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R1100.shtml


War-psycho skrev:
Det är ju inte så att jag inte uppskattar dom andra förslagen, men jag ville ju jämföra dom cyklar jag jag begränsat mig till.
Hayabusan faller bort då den är för ny iallafall, nyare än -96 får det inte vara, om jag ska ha min snorbilliga försäkring. Men tack ändå.

I övrigt håller jag med om att GPZ'an är en kanonhoj, man kanske skulle huggit den där som nyss annononserades ut som endast gått 800 mil, och var i nyskick.

Intressant angående vikten på vattenkylda GSXR1100'orna, att dom blev lättare med åren. Undrar om -95'an är lika "lätt" som -96'an ?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top