Kraschade nya hojjen.....K5....

#68 Örjan

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Gsx-R 1000
Halloj alla glada!
Igår var jag ute på Sviestad för att "köra in" min flong nya Suzuki Gsx-r 1000-05. Eftersom det verkar vara en hel drös med problem att få hem kraschkåpor i vettig tid, var jag tvungen att köra med tejpade originalkåpor.....
Första passet gick lungt och sansatt. Jag har ju inte suttit på hoj sedan sedan augusti -04. Satte en tid som var makliga 58 sek. Kom in i depån och det kändes helt ok, dock var jag väldigt försiktig vid gaspådrag.
Andra passet så får man en konstig känsla av att man kommer in i förra årets tempo. Så självklart testar man på olika partier på banan... Tyvärr testade jag nog lite väl hårt in i "Torparn". Jag antar att framfjädringen redan hade bottnat när jag gick på HÅRD inbromsning (i ca 170kmh). Kontentan av detta var att jag "lowsidade" rakt ut i pereferin......

Resultatet av denna ganska hårda vurpa var att axeln hoppade ur led.... Väl uppe på sjukhuset fick jag lite morfin. Sedan skickade de mig på röntgen (fortfarande med en axel som hängde ner ca 10 cm...). De konstaterade att inget var "trasigt", så nu var det en resa ner till akuten igen för att få axeln "dragen" i rätt läge.... Väl på plats kommer det in 3 sjuksyrror samt en läkare.... De började vira in mig i handdukar(för att hålla mig still på britsen) och sedan var det bara för läkaren att dra. Men ICKE, axeln ville inte tillbaka. Så de sade att de skulle boka en tid för operartion. Under tiden fick jag en "sandpåse" (ca 2 kilo) som jag skulle hålla i. Medans jag låg där med sanpåsen i handen och väntade så hoppade axeln i sitt rätta läge!

Tack alla som hjälpte mig till sjukhus samt med hojjen. De som jag verkligen vill tacka är alla funktionärer som jag är evigt tacksam för att de finns runt banan. Ni är bäst!
Eftersom det kändeas riktigt bra med åkningen så hoppas jag att jag kommer till start på SM:et på Sviestad. Då siktar jag defenitivt på en del hyffsat snabba tider...... mer än så säger jag inte :tuttar

// Örjan Edenhofer #70 Superbike (fd #68 R 600)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Lägg av va surt! :( Lycka till på SMet iaf! :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nä, fyfan va trist. Ny hoj o allt. Sved det till i plånboken också?

Var det plågsamt det där med axeln? Kan va bra att veta så man ev. vet vad som väntar en.. :hihi


Dagens ord: veta
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag sa ju till dig :fatta! att du inte skulle åka Bling bling buss. Hoppas du får ihopp hojen nu, du såg utminstånde ganska lycklig ut innan :död .


björn
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Fan va trist Örjan...! Skönt att det inte blev allvarligare än de blev...

Du skulle ju ta de lugnt sa du,,, ajabaja, men men... ja vet hur lätt de e att man bara vill fortare och fortare...
Krya på dej och hoppas vi ses på SM:et :tummenupp
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Skönt att det inte blev värre med dig.
Synd, synd på fina hojen. Men den ska ju ändå bli en racer och nu behöver du ju inte putsa så mycket på den. Alltid värst med första repan så lika bra att göra den ordentligt.
Hoppas du får ihop den till SM:et och att axeln håller sig på plats.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
illa, jag köper hojen
 

Guru-Anders

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Yamaha R1 -04
Osvuret bäst

Jag satt en kväll och snackade med Funcken, alltså Jim Funck och pratade lite om krascher och sån't, kanske med anledning att han själv sitter tillfälligt i en rullstoll efter kraschen på Åsen i samband med STCC. När jag sa till honom att jag inte kraschat någon gång (förutom avträngd på Falken förra året) så påstod han att det finns roadracingförare som har kraschat och roadracingförare som kommer att krascha (fan trot). Jag förstår att du nu hör till dom som har kraschat och därmed bytt kategori om du nu inte redan tillhörde kraschkategorin och därmed inte behöver krascha något mer.
I övrigt känns det skönt att axeln hoppade i och i övrigt verkar det OK, förutom att cykeln antagligen fått sig en del blesyrer, men sånt glömmer man med tiden.
Må så gott & kör försiktigt.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Tråkigt och kul på samma gång.

Synd på marksyningen men kul att farten verkar sitta i sedan förra året.

#68 Örjan skrev:
Halloj alla glada!
...Då siktar jag defenitivt på en del hyffsat snabba tider...... mer än så säger jag inte :tuttar

// Örjan Edenhofer #70 Superbike (fd #68 R 600)


Höga 52:eek:r tror jag... :rock
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Guru-Anders skrev:
När jag sa till honom att jag inte kraschat någon gång (förutom avträngd på Falken förra året) så påstod han att det finns roadracingförare som har kraschat och roadracingförare som kommer att krascha (fan trot).

Äh, så behöver det väl inte vara. Det beror väl på hur mycket risker man tar. Att man krokar ihop med någon annan sure, men av egen förskyllan nej.

Jag hoppas på en snabb återkomst till banorna för dig då, Örjan!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Såg hojen o får beklaga. Men nu har du gjort det iaf! Nu kan det bara gå snabbare härifrån! :)
 

#68 Örjan

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Gsx-R 1000
Zee skrev:
Nä, fyfan va trist. Ny hoj o allt. Sved det till i plånboken också?

Var det plågsamt det där med axeln? Kan va bra att veta så man ev. vet vad som väntar en.. :hihi


Dagens ord: veta

Att få axeln tillbakadragen gjorde faktiskt inget ont. Det är faktiskt värre nu idag.... Hur man än vänder den, verker det....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
#68 Örjan skrev:
Att få axeln tillbakadragen gjorde faktiskt inget ont. Det är faktiskt värre nu idag.... Hur man än vänder den, verker det....
Jepp, jag har dragit axeln ur led två gånger nu. Det blir lättare och lättare att återanvända hela armen snabbare ju fler gånger man gjort det. Första gången så Måste du låta allting gå tillbaka i sinom tid. Sedan träna upp armen med små tyngder. Att köra SMet tror jag är fel.
 

#68 Örjan

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Gsx-R 1000
Swedie skrev:
Jepp, jag har dragit axeln ur led två gånger nu. Det blir lättare och lättare att återanvända hela armen snabbare ju fler gånger man gjort det. Första gången så Måste du låta allting gå tillbaka i sinom tid. Sedan träna upp armen med små tyngder. Att köra SMet tror jag är fel.

Du kanske har rätt..... Vi får se hur det känns. Eller skriver du så bara för att slippa en motståndare :tungan
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Swedie skrev:
Jepp, jag har dragit axeln ur led två gånger nu. Det blir lättare och lättare att återanvända hela armen snabbare ju fler gånger man gjort det. Första gången så Måste du låta allting gå tillbaka i sinom tid. Sedan träna upp armen med små tyngder. Att köra SMet tror jag är fel.


ha ha ! jag tror bara du är rädd för alla snabba k5 or........... :hihi
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
#68 Örjan skrev:
Halloj alla glada!
Igår var jag ute på Sviestad för att "köra in" min flong nya Suzuki Gsx-r 1000-05. Eftersom det verkar vara en hel drös med problem att få hem kraschkåpor i vettig tid, var jag tvungen att köra med tejpade originalkåpor.....
Första passet gick lungt och sansatt. Jag har ju inte suttit på hoj sedan sedan augusti -04. Satte en tid som var makliga 58 sek. Kom in i depån och det kändes helt ok, dock var jag väldigt försiktig vid gaspådrag.
Andra passet så får man en konstig känsla av att man kommer in i förra årets tempo. Så självklart testar man på olika partier på banan... Tyvärr testade jag nog lite väl hårt in i "Torparn". Jag antar att framfjädringen redan hade bottnat när jag gick på HÅRD inbromsning (i ca 170kmh). Kontentan av detta var att jag "lowsidade" rakt ut i pereferin......

Resultatet av denna ganska hårda vurpa var att axeln hoppade ur led.... Väl uppe på sjukhuset fick jag lite morfin. Sedan skickade de mig på röntgen (fortfarande med en axel som hängde ner ca 10 cm...). De konstaterade att inget var "trasigt", så nu var det en resa ner till akuten igen för att få axeln "dragen" i rätt läge.... Väl på plats kommer det in 3 sjuksyrror samt en läkare.... De började vira in mig i handdukar(för att hålla mig still på britsen) och sedan var det bara för läkaren att dra. Men ICKE, axeln ville inte tillbaka. Så de sade att de skulle boka en tid för operartion. Under tiden fick jag en "sandpåse" (ca 2 kilo) som jag skulle hålla i. Medans jag låg där med sanpåsen i handen och väntade så hoppade axeln i sitt rätta läge!

Tack alla som hjälpte mig till sjukhus samt med hojjen. De som jag verkligen vill tacka är alla funktionärer som jag är evigt tacksam för att de finns runt banan. Ni är bäst!
Eftersom det kändeas riktigt bra med åkningen så hoppas jag att jag kommer till start på SM:et på Sviestad. Då siktar jag defenitivt på en del hyffsat snabba tider...... mer än så säger jag inte :tuttar

// Örjan Edenhofer #70 Superbike (fd #68 R 600)


tråkit att höra !!!
Jag vet hur det känns , både att kracha en k5:a och att axen går ur led !!
har fortfarande ont i mina axlar och orkar knapt lyfta armarna !!!
trots en massa goa piller !
krya på dig
mvh tobbe#40
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top