tappar fäste

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
jag har märkt att cykeln tappar fästet när jag ligger i en kurva och släpper gas eller växlar. det känns som om man kör över lite rullgrus med bakhjulet, jag misstänker att det är fjädringen som inte riktigt hänger med i returhastighet. någon som har tips på hur jag ska justera för att komma till rätta med problemet?
stämmer symptomet släpp på bakhjulet vid gassläpp, med för mjuk returfjäder?
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
ja det låter ju faktiskt som om det skulle kunna vara svinglagren eller hjullagren.. om det inte är nå gupp utan helt blan väg borde inte returen ha så mycke inverkan.. men nu utgår jag ifrån min kunskap inom fjädring i enduron..och returen gör ju att den fjädrar ut snabbare... och jag kan inte tänka mig att det kan vara för slö retur som gör att det släpper i kurvor om det inte är ett gupp som komprimerar fjädringen så pass att hjulet lättar.. men jag har märkt på det symtomet du beskriver då min enduro hoj hade ett bakhjulslager som var slut att det kändes som om man förlorade fäste i kurvor..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Inte fan ska du släppa gas eller växla i kurvan :va

Vad du råkar ut för kan vara så enkelt som lastväxelreaktioner (förskjutning av tyngdpunkt) och bristande grepp pga nedlägg och ändrad bakhjulshastighet.

Inte är det fel på hojen, det är ett "förarfel"...
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
crashtestdummy skrev:
jag har märkt att cykeln tappar fästet när jag ligger i en kurva och släpper gas eller växlar. det känns som om man kör över lite rullgrus med bakhjulet, jag misstänker att det är fjädringen som inte riktigt hänger med i returhastighet. någon som har tips på hur jag ska justera för att komma till rätta med problemet?
stämmer symptomet släpp på bakhjulet vid gassläpp, med för mjuk returfjäder?
Känner igen mig i ditt problem, så nu har jag skickat prisførfrågan på nya bakhjulslager till min pärla!
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jåke skrev:
Inte fan ska du släppa gas eller växla i kurvan :va

Vad du råkar ut för kan vara så enkelt som lastväxelreaktioner (förskjutning av tyngdpunkt) och bristande grepp pga nedlägg och ändrad bakhjulshastighet.

Inte är det fel på hojen, det är ett "förarfel"...
Det är väl klart att man ska växla i kurvan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Johnsen skrev:
Det är väl klart att man ska växla i kurvan.
Varför då? :va

På bana kan jag hålla med, på vägen tyder det bara på taskig planering och alldeles för olaglig fart. Alla plötsliga ändringar du gör i en kurva är ju ändringar till det sämre...
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jåke skrev:
Varför då? :va

På bana kan jag hålla med, på vägen tyder det bara på taskig planering och alldeles för olaglig fart. Alla plötsliga ändringar du gör i en kurva är ju ändringar till det sämre...


inte alltid.... supermotard :yoparty
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Johnsen skrev:
Det är väl klart att man ska växla i kurvan.

Ju mer lut man har på cykeln, desto sämre idé är det att hålla på att släppa gasen, växla, bromsa eller på andra sätt flytta tyngdpunkten.
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jåke skrev:
Varför då? :va

På bana kan jag hålla med, på vägen tyder det bara på taskig planering och alldeles för olaglig fart. Alla plötsliga ändringar du gör i en kurva är ju ändringar till det sämre...

Ponera att kurvan är snäv først, sen øppnar den mer och mer.
Nu snackar jag inte om kurvtagning i høg fart.
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
PacMan skrev:
Ju mer lut man har på cykeln, desto sämre idé är det att hålla på att släppa gasen, växla, bromsa eller på andra sätt flytta tyngdpunkten.
Jo jag vet. :tummenupp
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
PacMan skrev:
Ju mer lut man har på cykeln, desto sämre idé är det att hålla på att släppa gasen, växla, bromsa eller på andra sätt flytta tyngdpunkten.
det händer väldigt ofta att jag får släppa av pga, rullgrus, genande bilar, katter som stör. visst kanske det går lite fort ibland men nog ska man kunna släppa av lite utan släpp i baken?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Skaffa en hoj med mer vrid,eller se till att du har gjort klart allt innan du går in i kurvan.

Jag kör oftast på så hög växel som möjligt och petar bara undantagsvis ner när det nyper riktigt hårt,hänger ändå på R1 och Gixxer grabbarna med mina touringdäck och 300 kg lok.


Mjukt och balanserat så går det bra,allt ryck och slit gör dig bara långsam och livsfarlig.

Flyt är nyckelordet,öva på att köra favvovägen på samma växel hela tiden.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
crashtestdummy skrev:
det händer väldigt ofta att jag får släppa av pga, rullgrus, genande bilar, katter som stör. visst kanske det går lite fort ibland men nog ska man kunna släppa av lite utan släpp i baken?

Jo, visst ska du kunna släppa av utan bakhjulssläpp, så nåt knas är det kanske med din hoj. Kolla alla lager, och att bakdämparen verkar frisk....annars vet jag inte vad det kan va.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sen beror det ju på hur mycket man släpper av också,i dom situationerna du beskriver så handlar det säkert om ganska kraftiga gassläpp då blir det vingligt.


Be någon anna provköra hojen så märker ni ju om det är hojen eller körstilen.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
PacMan skrev:
Jo, visst ska du kunna släppa av utan bakhjulssläpp, så nåt knas är det kanske med din hoj. Kolla alla lager, och att bakdämparen verkar frisk....annars vet jag inte vad det kan va.
ska lyfta den i "touringhandtagen" och känna på svingen och bakhjulslagret.
tack för tipsen.
 

Gabor

Guest
Det ska vara bromsat, växlat och klart när du går in i en kurv....annars har du planerat din körning kasst. :gnissla .

Lagom gas genom hela kurvan för att ge fullt i utgången, något som är oklart ?

Det du upplever som fel i bak, kan lika gärna vara fel i framänden. dåligt eller ojämt med olja i gaffeln, glappa styrlager, hjullager...

Sluta slå av eller växla i en kurva....då slipper du det problemet att den släpper....
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
tassen skrev:
Det ska vara bromsat, växlat och klart när du går in i en kurv....annars har du planerat din körning kasst. :gnissla .

Lagom gas genom hela kurvan för att ge fullt i utgången, något som är oklart ?

Det du upplever som fel i bak, kan lika gärna vara fel i framänden. dåligt eller ojämt med olja i gaffeln, glappa styrlager, hjullager...

Sluta slå av eller växla i en kurva....då slipper du det problemet att den släpper....
men om du läste hela tråden så skrev jag att ibland måste man slå av i kurvor då det kommer oförutsedda saker så som mötande bilar, djur, rullgrus, hål i asfalten så man vill byta spår och eller bromsa. Kan man som du säger bara åka med som ett tåg på räls i kurvorna, då ska man nog fundera på om man ska köra hoj öht.
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
Jag brukar inte skriva så ofta men det här var något av det töntigaste svaren jag läst. Konstruktivt.

tassen skrev:
Visst, så kan det vara, men varför ska du växla i kurvan ???

Ska du bromsa, det går också bra,, men vet du vad som händer med hojen när du gör det ??

Och vet du hur du ska bromsa om du har bra nerlägg i en kurva..??

Det framgår inte av din fråga....

Kvar står problemet varför den släpper när du gör idiot grejer som växla ner eller bromsa i en kurva när du har bra med fart...säger bara ....gilla läget att det släpper...

Och det där med att köra hoj,,, sorry grabben , fel kille att diskutera det med,
jag var mc instruktör när du satt i sandlådan vid 5 års ålder... :3freak
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
oakbeach skrev:
Jag brukar inte skriva så ofta men det här var något av det töntigaste svaren jag läst. Konstruktivt.

Varför? Det va ju sanningen.



Tassen är så gammal :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top