Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla original B12'or är klent bestyckade för låg/mellan-hastighet. Mickla (dvs trimma-med-tron-att-ändringar-kanske-gör-att-den-går-bättre) med luftfilter/luftburk gör bara saken värre.

Går den bättre varm och är en låg-milare kan du höja trottelnålen ett snäpp eller shimsa upp den en eller två M3-brickor.

Går det bättre kall än varm och är en lång-milare kan det vara slitna trottelnålar eller emulsionsrör.

Har den ett Dyno-jet kit, otur för dig. Det (s)kitet slits väldigt fort. Byt till original Mikuni-prylar så kan alla andra hjälpa till.

Som sagts, +10C helst +15C för att justeringen ska vara meningsfull - om du nu inte ska köra runt treriksröset.
 
Last edited:

Theovillion

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2018
Ort
Varberg
Hoj
2003, Suzuki bandit 1200s
Hej jag upptäckte att min bandit1200 -03 läcker olja och behöver byta ventilkåpspackningen, någon som har en bra länk på vart jag kan köpa en sådan och när jag ändå har öppet så tänkte jag försöka mig på att justera ventilerna, någon som vet hur dom ska vara inställda? tacksam för svar
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ventilkåpspackningen är av gummi och ska på sina ställen förses med packningsklister, så det är lite konstigt att den läcker. Möjligen om gummit blivit hårt, men det låter konstigt. När du byter packning, så var försiktig när du återmonterar ventilkåpans skruvar. Dom sitter nämligen i kamaxelöverfallen. Drar du för hårt kan du paja överfallen, och dom kan du inte köpa som reservdel då dom är borrade ihop med topplocket. 14Nm för skruvarna till locket och 20Nm för dom i mitten av cylinderraden.

Ventilspelet är enligt bilden.
Capture.JPG
 

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda cx500 80
Har läst lite mer om tuning på nätet men inte riktigt kommit fram till vad som är bäst. I mina ögon gör jag helst modifikationer som inte innebär massa negativa bieffekter och annat liknande som att 'den har 20 hästar mer men bara när det är högsommar och inte regnar'..
Det enklaste verkar vara att köpa en slip-on, gäller det även för senare modeller (har en 04),och vad mer kan man göra för att få till lite mer fläsk? Pratade med en firma här som hävdade att dyno + powercommander install var första steget och skulle ge ett par hästar, de ville ha 9k för det. Men hur funkar powercommander med förgasarmotorer egentligen? Och vad skulle det hjälpa med,? Känns som att de försöker lura mig..

Har ni några idéer? Ska som sagt gå igenom förgasare vid lämpligt väder och fixa synkning, men utöver det, vad är värt att lägga pengar på? Bättre dämpare fr/bak? Slip-on?

Tacksam som fan för svar! :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Vilken firma rekommenderade power commander till en förgasarhoj!? Rip off- försök!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Last edited:

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Jag flikar in här med en fundering.
Min bandit 1200 - 97 har 2" moden och den går fett så att den släcker tändstift efter ca 10mil. Jag skulle vilja prova att gå tillbaka till original munstycken på den och återgå med flottör nivå och se om den går bättre då o h inte släcker stiften.
Är det någon här som vet vad det ska sitta för munstycken i den från fabrik?

Skulle även behöva byta ut oringspackningen som sitter på flottörskålen, vart kan man beställa allt ifrån?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Några frågor som kanske känns dumma: -har du öppet system, och finns hålet i luftburken?.

Börja med att kontrollera bestyckningen så att den är rätt för 2" modden. Pilot screws ska vara öppnade ½ varv från normalläget, huvudmunstycket ska vara 127,5 och lågfartsmunstycket ska vara 35. Vidare ska nålen vara lyft 3mm.

Orginalbestyckning på bryggan är: Huvudmunstycke 102,5. Lågfartsmunstycke 37,5. Emulsionsrör 5D76-4th. Nål O-8. Pilot screw 1 3/4 varv ut. Flottörnivå 14,6±1mm.

Tänk på att om du orginalbestyckar om bryggan, måste du fylla igen 2" hålet.

Packningssatser till bryggan hittar du i överflöd på Ebay.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hej alla kunniga Banditgurus.
Hur många cc kan man ha i en -98 1200 motor, känns lite futtigt att gå på 1216, kan vara läge att kolla efter delar nu till nästa meksäsong.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Några frågor som kanske känns dumma: -har du öppet system, och finns hålet i luftburken?.

Börja med att kontrollera bestyckningen så att den är rätt för 2" modden. Pilot screws ska vara öppnade ½ varv från normalläget, huvudmunstycket ska vara 127,5 och lågfartsmunstycket ska vara 35. Vidare ska nålen vara lyft 3mm.

Orginalbestyckning på bryggan är: Huvudmunstycke 102,5. Lågfartsmunstycke 37,5. Emulsionsrör 5D76-4th. Nål O-8. Pilot screw 1 3/4 varv ut. Flottörnivå 14,6±1mm.

Tänk på att om du orginalbestyckar om bryggan, måste du fylla igen 2" hålet.

Packningssatser till bryggan hittar du i överflöd på Ebay.
Hålet i luftburen finns men det är inte ett öppet system på den dock är det en annan dämpare på den.
I somras köpte jag nya munstycken enligt 2" modden då det satt pirat på den sedan tidigare och justerade in flottörnivån som va fel på samtliga. Trots detta så går den fett. Därav tänkte jag försöka gå tillbaka till original och hoppas på att den kommer att gå bra och utan misständningar

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I somras köpte jag nya munstycken enligt 2" modden då det satt pirat på den sedan tidigare och justerade in flottörnivån som va fel på samtliga. Trots detta så går den fett.

Är 2" modden ett enda 5cm hål bredvid snorkeln? Är lågfartarna och inte bara huvudmunstyckena verfifierade? Har man borrat nya hål i trotteln för att den skall få "snabba och riviga starter"? Är luftfiltret hyffsat nytt? Har den stått fuktigt kan mögel sätta igen det. Möss/ekorrar kan haft vinterförråd i luftburken.

Angående maximalt cc, 1216 är det största utan att vara rädd att originalfodren slår sig. 1216 på en 1127 är egentligen för stort. 1255 med andra foder är det största innan cylinderblocket börjar bli för tunt. Ett bigblock 1371cc är inte att rekommendera då det saknar kylpassage mellan 1-2 och 3-4. Min 1371cc med bara 8.5:1 i kompression (turbo-anpassad, trots det ca 180hk på slangen utan turbo) blir våldsam varm och brukar nöja mig med 40km innan paus.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Är 2" modden ett enda 5cm hål bredvid snorkeln? Är lågfartarna och inte bara huvudmunstyckena verfifierade? Har man borrat nya hål i trotteln för att den skall få "snabba och riviga starter"? Är luftfiltret hyffsat nytt? Har den stått fuktigt kan mögel sätta igen det. Möss/ekorrar kan haft vinterförråd i luftburken.

Angående maximalt cc, 1216 är det största utan att vara rädd att originalfodren slår sig. 1216 på en 1127 är egentligen för stort. 1255 med andra foder är det största innan cylinderblocket börjar bli för tunt. Ett bigblock 1371cc är inte att rekommendera då det saknar kylpassage mellan 1-2 och 3-4. Min 1371cc med bara 8.5:1 i kompression (turbo-anpassad, trots det ca 180hk på slangen utan turbo) blir våldsam varm och brukar nöja mig med 40km innan paus.
Ett 5cm hål vid snorkeln. Sedan är main och pilot jet inköpt förra sommaren enligt din modd har inte sett att det är borrade hål i trotteln. Luftfiltret är ett kan filter som jag blåste rent i somras någon gång. Vill få ordning på cykeln så man törs åka på längre turer i sommar

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Har du Mikuni original-munstycken? Jag köpte piratlågfartare och dom var jättestora.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Om munstyckena är rätt, och du har en öppen ljuddämpare, och allt verkar ok, får du titta på nål och emulsionsrör. Sitter nålen för högt? Är emulsionsrören slitna(dom bli i så fall ovala)? Är det original nål och rör eller pirat?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Luftfiltret är ett kan filter som jag blåste rent i somras någon gång.

Om du menar K&N kan det vara FÖR mycket inoljat. Sätt tillbaks original luftfilter för det är vad bestyckningarna enligt guiderna relaterar till - om du nu inte kör med Holeshot-kitet och då är K&N dual-pod referensen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top