Suzuki Bandit 1200-tråden

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Slänger ut en fråga i det öppna... Vilket bakdäck åker ni på? Frågan känns befogad nu när jag upptäcker att mitt original monterade Dunlop Sportmax är slut efter 230mil... Några mil till tycker jag man borde få ut. Hojen är en 1250SA -08

Håller med om att originalsulorna går åt som löningen på krogen men jag har iaf fått ut nästan 500 mil på mitt bakdäck. Inget mönster kvar i mitten (en hel del touringkörning). Dock verkar de ha jäkligt bra fäste.

Har ett par Pilot Power 2CT liggande som åker på snart men de håller nog inte bättre. Jag tror som Elgasen säger att Pilot Road 2 kan funka bra. Körde med valiga PR på förra Banditen och de höll bra. Nästan 1000 mil om jag minns rätt. Blir nog såna om PP nöts lika fort som originaldäcken.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Håller med om att originalsulorna går åt som löningen på krogen men jag har iaf fått ut nästan 500 mil på mitt bakdäck. Inget mönster kvar i mitten (en hel del touringkörning). Dock verkar de ha jäkligt bra fäste.

Har ett par Pilot Power 2CT liggande som åker på snart men de håller nog inte bättre. Jag tror som Elgasen säger att Pilot Road 2 kan funka bra. Körde med valiga PR på förra Banditen och de höll bra. Nästan 1000 mil om jag minns rätt. Blir nog såna om PP nöts lika fort som originaldäcken.


Det finns en variant av Pilot road 2 med tillägget "B" vilket skall vara ett däck med extra förstärkt mittdel för den som kör mycket med skjuts och eller packning.

Kolla www.hojdäck.se jag tror att däcket fanns där med en del info om däcket.

Mina oginalmonterade däck har nu gått ca 400 mil och börjar nu vara färdiga för byte..... får kanske ut 50 i bästa fall 100 mil till.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Det finns en variant av Pilot road 2 med tillägget "B" vilket skall vara ett däck med extra förstärkt mittdel för den som kör mycket med skjuts och eller packning.

Kolla www.hojdäck.se jag tror att däcket fanns där med en del info om däcket.

Det låter som om det är ett däck som kan passa mig. Det blir mer och mer långkörningar för min del så livslängd "rakt fram" är en viktig egenskap numera...

Fast om jag fattar det rätt är det samma gummiblandning som PR 2 men med en starkare stomme i däcket. Nåja, det funkar säkert bra!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mina erfarenheter vid långfärder med packutrustning är att B däcket inte skall behövas. Dessutom rekommenderas det enbart till vissa cyklar, läs på michelins hemsida. Där rekomenderar de pilot road 2A till bandit 1250SA. Se http://www.michelin.de/de/PDFServlet?id=942 . Slitaget blev inte mer för packningen. Långtouringdäcket1 (bakelit edition macadam100) höll i 1300 mil, det som tog knäcken var en skruv rakt igenom då var det kanske 3 mm kvar mittpå. Långtouringdäck2 (samma ed) höll i ca 1500 mil. Byttes samtidigt med första framdäcket. Packutrustning för tre veckor inkl campingutr i tre väskor väger mindre än en normaltjej bakpå. Givi rekomenderar inte mer än 10 kg per väska och det är ungefär vad man får in. Dvs ungefär 35 kg med pakethållare och allt. Nuvarande pilot road 1 har väl en sådär 13 -1400 mil (+några bandagar) och byts efter nästa bandag. Ett pilot road2 står i garaget.
 

Bifogat

  • Haparanda.jpg
    Haparanda.jpg
    81.3 KB · Visningar: 125

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Mina erfarenheter vid långfärder med packutrustning är att B däcket inte skall behövas. Dessutom rekommenderas det enbart till vissa cyklar, läs på michelins hemsida. Där rekomenderar de pilot road 2A till bandit 1250SA.

Ja, vi får se vad det blir när det blir dags att byta nästa gång. Just nu har jag som sagt en uppsättning Pilot Power 2CT liggandes i garaget och de åker på inom kort. Nästa byte blir förhoppningsvis inte förrän 2009.

Packutrustning för tre veckor inkl campingutr i tre väskor väger mindre än en normaltjej bakpå.

Då har du antingen för tung brud eller för lite öl i packningen...:D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
För lite öl! Fast två flak fick plats framför topboxen när man rullade hem från Paristuren(Inköpta i Danmark). Väger ca 15 kg till så 50 kg är en rätt lätt tjej det också.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nytt pris.

Inser att min tid inte räcker för att köra så mycket som jag vill, har endast hunnit med 60-70 mil hittills i sommar, och kommer därför att sälja min bandit.

Läsarna av bandittråden får första tjing tills det att den går ut på blocket om nån vecka eller två.

B12S -06 uttagen -07.

Ca. 400 mil.

Har gått via KGK Suzuki och servicestämpel från 100 mila service från Suzuki aukt. verkstad (FUNBIKE VÄSTERÅS) vilka också sålde hojen ny.

Garanti och servicehäfte i orginal.

ABS.

Svart.

Reg nr. XRN 395

Suzuki orginal hårda packväskor, sido + toppbox med färganpassade detaljer, avända endast en gång av föregående ägare i ca 60 mil.

Kanonfin hoj som har allt jag kan önska mig av en hoj. Hojen är i tipptopp skick efter endast 400 mil men inte ny. Inga repor, inga bucklor, inga defekter.

För bilder kolla mitt garage eller kontakta mig på nicklas.frolander@telia.com

Nytt pris 60 tkr.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
För lite öl! Fast två flak fick plats framför topboxen när man rullade hem från Paristuren(Inköpta i Danmark). Väger ca 15 kg till så 50 kg är en rätt lätt tjej det också.

Ja, en 50 kilos brutta är inte stor, det är en sak som är klar. Fast 50 kilo öl är en hel del öl...:D
 

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
Jag har en Gsf 1200 S-00,
Det står mycket i tråden om att byta dämpare. Jag undrar när man ska ut med packning och skjutsa samtidigt, är det nån som ställer om fjädringen bak då? Om.... hur många hack ska man ändra?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag har en Gsf 1200 S-00,
Det står mycket i tråden om att byta dämpare. Jag undrar när man ska ut med packning och skjutsa samtidigt, är det nån som ställer om fjädringen bak då? Om.... hur många hack ska man ändra?

När jag hade orginaldämparen körde jag konstant med den hårdaste uppställningen.. Orginal är lite väl svampigt, speciellt om man ska sjutsa och eller ha packning...
Investera i nya dämpare... :tummenupp
Byt mot GSX-R dämpare, bara det gör stor skillnad för lite pengar.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Mina erfarenheter vid långfärder med packutrustning är att B däcket inte skall behövas. Dessutom rekommenderas det enbart till vissa cyklar, läs på michelins hemsida. Där rekomenderar de pilot road 2A till bandit 1250SA. Se http://www.michelin.de/de/PDFServlet?id=942 . Slitaget blev inte mer för packningen. Långtouringdäcket1 (bakelit edition macadam100) höll i 1300 mil, det som tog knäcken var en skruv rakt igenom då var det kanske 3 mm kvar mittpå. Långtouringdäck2 (samma ed) höll i ca 1500 mil. Byttes samtidigt med första framdäcket. Packutrustning för tre veckor inkl campingutr i tre väskor väger mindre än en normaltjej bakpå. Givi rekomenderar inte mer än 10 kg per väska och det är ungefär vad man får in. Dvs ungefär 35 kg med pakethållare och allt. Nuvarande pilot road 1 har väl en sådär 13 -1400 mil (+några bandagar) och byts efter nästa bandag. Ett pilot road2 står i garaget.

Jag har kört i två säsonger på Pilot Road 2....både på min bandit 600 och nu på min 1250...jag kan säga att det inte finns bättre däck....suveräna vid touringkörning..suveränt grepp när man vill ligga i kurvorna..och superbra grepp när man kör i regn...

Efter 400 mil hade mitt originaldäck bak gett upp...inget mönster kvar alls..:)
 

Kalle Kanon

Kung av Kanelien
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Sölvesborg
Hoj
Suzuki GSX1400
Har samma uppfattning om Pilot Road 2. Finns inte bättre. Kör 1500-2000 mil både bak o fram på min GSX1400. Och det är mycket förtroendeingivande vägegenskaper, inte minst på blött underlag.

Däremot är det märkligt med de däck som man skickar med original, Bridgestone Batlax (kommer inte igåg exakt beteckning). Framdäcket håller ca 1600 mil, medan bakdäcket är slut efter 500 mil, och då kör jag inte överdrivet hårt.

:2cool
 

Bandit-gpz

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
suzuki bandit 1200-97 + kawasaki gpz900-85
Däck har jag inga problem me, men efter en 2" modd börja min båge slira på lamell vid hård körning. Jag beställde Barnett fjäder från Mc-X ,gissa om jag blev snopen när jag rivit hela kopplingen utan att det finns en liknande pryl i min. Kollade Hayenes boken och kan bara konstatera att det inte ser ut som på min båge. Vet någon om det finns olika kopplingar eller har någon bytt på min , jag har en B12-97 alltså gen 1. Rikard
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Om du har 4-6 vanliga fjädrar (del 13 fig 17) istället för 2-3 sk diafragmafjädrar (del 5 fig 18) är kopplingen konverterad till GSXR1100 variant. Rätt vanligt i england. Se resp bild. Jag har läst byggbeskrivningen men kommer inte ihåg riktigt hur. andersbrink kanske vet mer om detta.
 

Bifogat

  • koppling b12-97.gif
    koppling b12-97.gif
    56.3 KB · Visningar: 162
  • koppling r11-86.gif
    koppling r11-86.gif
    96.1 KB · Visningar: 151

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Insugskam...

Tjena, ingen som har någon gsxr kam liggandes till försäljning till min 1200??
Eller för den delen även andra kuliga saker som kan va kul att plocka på banditen.... Gen1 bör kanske tilläggas.
Mvh Henke
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Frågor till brinken kanske....

I brist på aktivitet i denna fina tråd så har jag tillbringat min sjukskrivning till att forska igenom forumet på matnyttig bandit fakta och kommit fram till följande..

Om jag vill trimma banditen lite lagom sådär utan att tappa för mycket mellanregister så är följande hyffsat...
Redan gjort, slipon, 2" modd, tändförställare och ett förhatligt kn-filter...

Byta insugskam till gsxr 750/1100, plana toppen ca 1mm, och sedan kanske skicka toppen till någon som är duktig på att porta och dylikt....:)

Låter det som en plan eller är jag ute och cyklar.....

Mvh Henke
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
I brist på aktivitet i denna fina tråd så har jag tillbringat min sjukskrivning till att forska igenom forumet på matnyttig bandit fakta och kommit fram till följande..

Om jag vill trimma banditen lite lagom sådär utan att tappa för mycket mellanregister så är följande hyffsat...
Redan gjort, slipon, 2" modd, tändförställare och ett förhatligt kn-filter...

Byta insugskam till gsxr 750/1100, plana toppen ca 1mm, och sedan kanske skicka toppen till någon som är duktig på att porta och dylikt....:)

Låter det som en plan eller är jag ute och cyklar.....

Mvh Henke

Låter vettigt.
Men varför inte slänga in en avgaskam om du ändå ska byta insugskammen?
Ett 1216cc kitt kanske kan vara något om du ändå river av toppen... Kostar dock en slant. :) Men oj vilken skillnad på motor..... :tummenupp

Bifogar en "idolbild" från Linde Open i år, något sänkt....
Samt en bild då vi fick äran att kidnappa en blivande brud på hennes möhippa. Otroligt poppulärt :D
 

Bifogat

  • Linde Open 1.jpg
    Linde Open 1.jpg
    80.6 KB · Visningar: 188
  • Möhippa 2.jpg
    Möhippa 2.jpg
    77.3 KB · Visningar: 234
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
turbulens

Nå`n som har ett kåpglas liggande,till 1200S -04 ?Jag har märkt ,om jag reser mig c:a 1dm när jag kör i 100-160 så försvinner den besvärande turbulensen bakom kåpan o det blir relativt tyst.Tänkte såga av c:a 1dm på glaset på prov men vill inte förstöra orginalet....köpes oavsett skick

:tuttar :tungan holm44
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Orginalglaset har en tendens att styra luftflödet rätt på hjälmen om man är mellan 175 - 185. Jag har ett givi touringglas du kan få prova. Det är ca 10 cm högre. Dessutom ett Yoshi doublebouble som sitter på hojen just nu. Bägge är bättre än orginalet. Kostar runt 1000 lappen. Ett orginalglas kostar betydligt mer.
 

Bandit-gpz

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
suzuki bandit 1200-97 + kawasaki gpz900-85
Om du har 4-6 vanliga fjädrar (del 13 fig 17) istället för 2-3 sk diafragmafjädrar (del 5 fig 18) är kopplingen konverterad till GSXR1100 variant. Rätt vanligt i england. Se resp bild. Jag har läst byggbeskrivningen men kommer inte ihåg riktigt hur. andersbrink kanske vet mer om detta.

Jag har 5 fjädrar så det borde vara GSXR, verkar som om någon skruvat en del före mig för jag har 6 kolvs ok med 320mm stora skivor fram. Knappast orginal på en B12-97. Tack för hjälpen, Rikard.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top