Suzuki Bandit 1200-tråden

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tjena.
Kan inte svara om mr lewies koppling, men tänkte höra hur ni tycker lacken är på era banditar. Har en 07:a som gått ca 600 mil och lacken vid grenen vid tanken är ruskigt sliten redan. Visst finns det skydd att köpa men det verkar ju ruskigt dåligt att det skall bli så slitet efter kort tid. Några erfarenheter eller tips ?

Mvh / Cojak

Körde en 1999 B12:a tidigare och visst var den känslig i lacken. Det är väl ett av de vanligaste klagomålen på Banditen, just att lack och finish är lite "billig". Synd att höra att 1250:n lider av samma sjuka då jag precis bytt gammeln mot en 08:as 1250...:näsblod

Men det är ju precis som du säger, det finns skydd för det mesta, även slitage på tanken.
 

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Haninge
Hoj
2014 Bandit 1250
Tjena.
Kan inte svara om mr lewies koppling, men tänkte höra hur ni tycker lacken är på era banditar. Har en 07:a som gått ca 600 mil och lacken vid grenen vid tanken är ruskigt sliten redan. Visst finns det skydd att köpa men det verkar ju ruskigt dåligt att det skall bli så slitet efter kort tid. Några erfarenheter eller tips ?

Mvh / Cojak

Lacken är mycket känslig på Banditerna. Jag har satt transparent skyddsplast på tanken och det har fungerat mycket bra.
 

Jaouws

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Nybro
Hoj
Yamaha XJ650 -81 (Såld), Yamaha FJ1200 -93 (åld), Suzuki Bandit 1200 -98
Ny banditägare

Blev idag en utökning i famljen, en Bandit 1200 -98 står nu i garaget. :tummenupp
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Tjena!

Finns det nån vänlig själ i denna tråd som kan berätta hur mycket olja polaren ska ha i varje gaffelben på sin Bandit 1200 -98?

Har testat att söka på både olja och framgaffel i denna tråd utan nån framgång.

Mvh
 

Dalakraft

It ain´t your booty, it´s your beauty
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Just nu: Stockholm
Hoj
Bandit 1250
Så då har man kört nästan 500 mil med banditen och är mer än nöjd. MEN som alltid vänjer man sig snabbt och vill ha mer....... vad göra??? Lite mer mos i motorn hade varit gött. Tycker även att det hade varit bra med lite bättre bett i bromsarna...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vad göra åt vibrationer i styret vid färd runt 5000prm??

Vibrationerna i just det varvtalsområdet finns tyvärr på i princip alla Banditer. Man kan minska vibrationerna en aning med typ "bar snake", dvs fylla styret med nåt tungt. Stora styrvikter kanske hjälper något också men som sagt är det något som alla Banditer med den luft/oljekylda motorn lider av. En del störs mer av det än andra men nog hade min 99:a samma problem.

Den nya 1250:n har inga vibrationer alls. :D
 

Cojak

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Bandit 1250-07
Norge

Hej.
Nyss hemkommen från Norgetour med brorsan (Kawa GTR1400).
Har kört 250 hårda mil med Banditen och den har skött sig exemplariskt.
Upp och ner på Trollstigen bl.a, färjor, halvtaskiga guppiga vägar, allt funkar perfekt. Packväskor från Biltema funkar jättebra, dock lurigt när det börjar regna, för regnskydden fladdrar som sjutton.

Bandit rules :yoparty
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Har nu passerat 4000 mil med min -04, uttagen maj -05.
Kan den nu räknas som inkörd?
 

nyfikon

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
Säffle
Hoj
bandit 1200 -03
Som nybliven ägare till en b12:a har jag ställts inför ett problem jag inte stött på på min tidigare hoj och att instruktionsboken ("alla" vet väl att det krävs att man läser denna bok för att framföra hojen på ett trafiksäkert sätt) är på tyska hjälper föga.

Så nu till min lätt genanta fråga:

Jag har förstått(?) att de tre olika lägena, PRI, RES (Reserv) och ON har med bränslet att göra. Men hur och när ska man ha respektive inställning? :rodnar

*idiotförklara sig själv*
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Som nybliven ägare till en b12:a har jag ställts inför ett problem jag inte stött på på min tidigare hoj och att instruktionsboken ("alla" vet väl att det krävs att man läser denna bok för att framföra hojen på ett trafiksäkert sätt) är på tyska hjälper föga.

Så nu till min lätt genanta fråga:

Jag har förstått(?) att de tre olika lägena, PRI, RES (Reserv) och ON har med bränslet att göra. Men hur och när ska man ha respektive inställning? :rodnar

*idiotförklara sig själv*


ON: Jämt!
RES: Vrid till detta läge när soppan nästan är slut. Du märker det när hojen börjar bluddra. Det är "reservtanken".
PRI: Om du har tömt förgasarna på soppa så kan du fylla på flotörhusen med detta läge.
PRI-läget är ett "friläge" som inte styrs av förgasarnas vacuum, utan det rinner fritt. Så ta inte bort soppaslangarna när du har kranen i detta läge... :tummenupp
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Säljer min B12 S -06 utt -07 / SÅLD

Inser att min tid inte räcker / SÅLD
 

Bifogat

  • IMG_0256.JPG
    IMG_0256.JPG
    111.1 KB · Visningar: 99
  • IMG_0251.JPG
    IMG_0251.JPG
    111.3 KB · Visningar: 104
  • IMG_0255.JPG
    IMG_0255.JPG
    68.2 KB · Visningar: 103
  • IMG_0258.JPG
    IMG_0258.JPG
    96.5 KB · Visningar: 93
  • IMG_0257.JPG
    IMG_0257.JPG
    52.9 KB · Visningar: 89
  • IMG_0270.JPG
    IMG_0270.JPG
    97.8 KB · Visningar: 92
Last edited:

gorgotrollet

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZX10 -88
Slut däck kvar...

Slänger ut en fråga i det öppna... Vilket bakdäck åker ni på? Frågan känns befogad nu när jag upptäcker att mitt original monterade Dunlop Sportmax är slut efter 230mil... Några mil till tycker jag man borde få ut. Hojen är en 1250SA -08
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Slänger ut en fråga i det öppna... Vilket bakdäck åker ni på? Frågan känns befogad nu när jag upptäcker att mitt original monterade Dunlop Sportmax är slut efter 230mil... Några mil till tycker jag man borde få ut. Hojen är en 1250SA -08

Burnade du i 230mil eller? :D När jag kört beg racedäck så har dessa hållt i ca 300mil, och sportmax borde väl vara som bakelit i jämförelse?
Jag köpte senast Michelin Pilot power 2ct fram och pilot road 2ct bak, vilket har fungerat bra under 210mil utan att vara i närheten av slut.
 

gorgotrollet

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
ZX10 -88
Burnade du i 230mil eller? :D När jag kört beg racedäck så har dessa hållt i ca 300mil, och sportmax borde väl vara som bakelit i jämförelse?
Jag köpte senast Michelin Pilot power 2ct fram och pilot road 2ct bak, vilket har fungerat bra under 210mil utan att vara i närheten av slut.

Näe, om jag ändå lagt 230mil svartstreck så kunde det ju varit värt det :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top